دانلود و خرید کتاب مقدمه ای بر آرایش و پیرایش کتاب های کودکان (مجموعه مسائل ادبیات کودکان ۵) نادر ابراهیمی
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب مقدمه ای بر آرایش و پیرایش کتاب های کودکان (مجموعه مسائل ادبیات کودکان ۵) اثر نادر ابراهیمی

کتاب مقدمه ای بر آرایش و پیرایش کتاب های کودکان (مجموعه مسائل ادبیات کودکان ۵)

معرفی کتاب مقدمه ای بر آرایش و پیرایش کتاب های کودکان (مجموعه مسائل ادبیات کودکان ۵)

«مقدمه‌ای بر آرایش و پیرایش کتاب‌های کودکان» جلد پنجم از کتاب‌های مجموعه‌ مسائل ادبیات کودکان به قلم پژوهشگر معاصر، نادر ابراهیمی است. او در این اثر درباره کتاب‌آرایی ویژه کودکان اعم از حروفبندی، قطع‌بندی، و آرایش و پیرایش ویژه کتاب کودک مثل به‌کارگیری رنگ‌ها، ویرایش زوائد و.... سخن می‌گوید. در مقدمه کتاب می‌خوانید: «هدف از آرایش و پیرایش کتاب کودک __ که در این جزوه، به شکلی مُقدّماتی به آن پرداخته‌ییم__ مطلقاً، گران‌بها کردن، نفیس کردن، عتیقه کردن، اشرافی کردن، هُنری کردن، زینتی کردن، رنگارنگ کردن، و در نهایتْ غیرقابل مصرف کردن کتاب کودک نیست؛ بلکه جذّاب، دلنشین، دوست‌داشتنی، شیرین، و قابل استفاده و مصرف کردن آن است. و باز هم بنابراین، هر نوع به‌کارگیری موادّ گران‌قیمت، هر نوع برجسته‌کاریِ هزینه‌تراشانه، هر نوع عملیّاتِ اشراف‌منشانه در چاپ و صحافی، هر نوع بُرِشِ خاص و پُر پیچ و تاب و گیج‌کنندهٔ هزینه‌افزا (که فی‌المثل باعث شود از وسط کتاب یک قصر بیرون بزند یا چند پروانه بیایند بیرون و بروند تو)، هر نوع دو پوششه کردن جلد و کشیدن ورق‌های شفّافْ روی جلد، هر نوع طلایی و نقره‌یی کردن تصویرها به قصد فریب دادن خریداران ساده‌لوح و یا اهدایی کردن کتاب (به قولِ ما نوکیسه‌ها " کادویی کردن")، هر نوع رنگین و رنگین‌تر کردنِ بی‌علت و منطقِ اوراق کتاب، و در مجموع هر نوع اسرافکاریِ تزئینی که منجر به تقویتِ حسّ حفاظتِ غیرعادی و تمایل به سالم و دست‌نخورده نگه داشتنِ طویل‌مدّتِ کتاب کودک بشود، در عمل، باعث دور ماندن کودک از کتاب (و حتّی به زیانِ سوداگران کتاب کودک) خواهد شد.»
معرفی نویسنده
عکس نادر ابراهیمی
نادر ابراهیمی
ایرانی | تولد ۱۳۱۵

نادر ابراهیمی در ۱۴ فروردین ۱۳۱۵ در تهران به دنیا آمد. او یک داستان‌نویس معاصر ایرانی است که علاوه‌بر نوشتن رمان و داستان کوتاه، در زمینهٔ فیلم‌سازی، ترانه‌سرایی، ترجمه و روزنامه‌نگاری نیز فعالیت کرده ‌است. او همراه با بهرام بیضایی و ابراهیم گلستان از هنرمندانی به حساب می‌آید که هم در سینما و هم در ادبیات کار کرده و شناخته شده است. نادر ابراهیمی که نویسندگی را از نوجوانی شروع کرده بود، در ۲۷سالگی اولین کتابش را در نشر روزبهان منتشر کرد. تا سال ۱۳۸۰ علاوه‌بر صدها مقالهٔ تحقیقی و نقد، بیش از ۱۰۰ کتاب از او چاپ و منتشر شد. در سال ۱۳۴۲ اولین کتاب خود را با نام «خانه‌ای برای شب» به چاپ رساند، اما سال ۱۳۴۲ آغاز تازه‌ای برای او در زمینهٔ فعالیت‌های سیاسی بود. هم‌زمان با تبعید روح‌الله خمینی، فعالیت‌های سیاسی علیه نظام پهلوی شدت گرفت و وجود یک رهبر سیاسی برای این اعتراضات شور و اشتیاق تازه‌ای به جریانات سیاسی در ایران داده بود؛ نادر ابراهیمی نیز در نوشتن بیانیه و اعلامیه‌هایی علیه نظام وقت دست داشت و بسیار از اعلامیه‌ها به قلم او منتشر شد. دو اثر از او به نام‌های «دشنام» و «آسمان در تسخیر کلاغ‌ها» حاوی دو داستان مشهور است که درون‌مایهٔ آن‌ها سیاسی و مبارزه با نظام پهلوی است. به‌گفتهٔ او این دو داستان پایهٔ ادبیاتی ضد سلطنتی با بیانی نمادین شد. ابراهیمی پس از موفقیت در آثار قبل، کتاب «مصابا و رؤیای گاجرات» را به چاپ رساند که در آن به‌نوعی مخالفتش را با به‌ظاهرْ روشنفکران بیان کرد. ابراهیمی در آن سال‌ها کتاب‌های متعددی از جمله «بار دیگر شهری که دوست می‌داشتم»، «افسانه‌های باران»، «مکان‌های عمومی»، «آرش در قلمرو تردید» و... را منتشر کرد.

نظری برای کتاب ثبت نشده است
بریده‌هایی از کتاب
مشاهده همه (۴)
نتایجی که از کتاب حاصل می‌شود مهم است نه شیئّیتِ کتاب. قِداست و احترام عظیم کتاب نزد قُدمای ما، به خاطر محتوای کتاب بوده است نه جلد تمیز و برّاقِ کتاب.
mostafavi
۱. طرح کار آماده است. ۲. نوشته، به خواست شما و موافقت سایر دست‌اندرکاران، حروفچینی شده و نمونه‌های سفید آن موجود است. ۳. تصویرها مرتّب و منظّم، با قید اینکه هر تصویر مربوط به کدام بخش یا جمله از کتاب است، لای زرورق یا پوششِ تمیزِ نگه‌دارنده در دسترس است. ۴. حدّ سفیدخوانی مُقدّر شده است. ۵. قطع کتاب مشخص شده است. ۶. حذف زائدی از جهات مختلف انجام گرفته. ۷. آرایش‌های ویژه، جُداجُدا، و برای بخش‌های مختلف کتاب آماده شده. ۸. فصل‌بندها آماده است. ۹. شکل‌بندی مُقدّماتی انجام شده. ۱۰. طرح روی جلد حاضر است. ۱۱. رنگ‌ها معیّن و نمونه‌گذاری شده است. ۱۲. و آن‌ها که دوستدار بچّه‌ها و خواهان سعادت انسان در آینده و متعهّد نسبت به اخلاق و معنویت و شرافت انسانی هستند نیز حاضر و آماده‌اند.
mostafavi
امّا در مورد مصوّرسازیِ کتاب‌های کودکان، قضیّه، در عمدهٔ موارد، برعکس است: فقط چیزی را تصویر کُن که به تقویتِ پیام منجر شود! بی‌جهت شلوغ نکن! طبیعت و واقعیّت به اندازهٔ کافی شلوغ هست. تو باید موضوع مورد بحث را از پس‌زمینه، پیش‌زمینه، و عوامل متفرّقه جدا کنی، مستقل کنی، برجسته کنی؛ گرداگردِ موضوع اساسی را محو کنی، کم‌رنگ کنی، یا ناپدید، و تمامِ تمرکز را فرابخوانی روی موضوع. در یک چشم به هم زدن باید رابطهٔ بین نوشته و تصویر برقرار شود. حال، اگر این حادثه " در یک چشم به هم زدن" اتّفاق نیفتاد، باید مشخّص شود که چرا. شاید تصویرگر لازم دیده که کودک مدّت‌ها به تصویر خیره شود. شاید تصویرگر خواسته به تقویت قدرت تخیل طفل، از طریق قطع ارتباط موقّتی میان تصویر و نوشته، کمک کند، و شاید مقاصد و اهدافِ معتبر دیگری داشته است. در این صورت، جای بحث و ایراد نیست. آگاهی و حضور استدلال منطقی که وجود داشته باشد، کافی‌ست.
mostafavi
باید به بچّه آموخت که جایی را، در صفحهٔ نقّاشی، سفید و ’بیکار‘ نگذارد. باید به او آموخت که قاب را ’پُر‘ کند. این کاملاً بی‌معنی‌ست که کودک، در وسط صفحه یا این‌گوشه و آن‌گوشه، اشیائی را بکشد یا مسائلی را مطرح کند، و بعد، تمام فضا، سفید سفید و بی‌مصرف بماند. این، فعّالیتِ ذهن کودک را فلج می‌کند. باید به طفل آموخت که در همه‌جا چیزهایی وجود دارد...".
mostafavi

حجم

۸٫۸ مگابایت

سال انتشار

۱۳۹۶

تعداد صفحه‌ها

۱۲۸ صفحه

حجم

۸٫۸ مگابایت

سال انتشار

۱۳۹۶

تعداد صفحه‌ها

۱۲۸ صفحه

قیمت:
۳۲,۰۰۰
۱۶,۰۰۰
۵۰%
تومان