دانلود و خرید کتاب تبیین عناصر ساختار وجودی انسان احمدرضا اخوت
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.

معرفی کتاب تبیین عناصر ساختار وجودی انسان

هرگاه سخن از تزکیه نفس به میان می‌آید، آن را در کنار ترک محرمات و انجام واجبات می‌بینیم؛ درحالیکه مفهوم وسیع‌تر و جامع‌تری دارد که از لوازم آن رعایت خط قرمزهای عقلی و شرعی است. چنانچه در کتب لغت آمده: 

«زکو به معنای دور ساختن آنچه حق نیست و خارج کردن آن از متن سالم است و این مانند برطرف کردن رذایل و بدی‌ها از انسان و محیط اجتماعی اوست و همچنین مانند خارج کردن حقوق مردم از مال خویش یا خارج کردن باطل از متن حق است. فرق این کلمه با واژه‌های تطهیر و تهذیب در این است که در تطهیر نظر به پاک شدن از پلیدی‌هاست و در تهذیب نظر به حاصل شدن اخلاص و صلاح است اما در تزکیه نظر به دورساختن آن چیزی است که لازم است دور شود. مفاهیمی چون رشد، زیاد شدن، صلاح، طهارت، برکت و لیاقت که گاهی برای معنای این کلمه ذکر شده از آثار و لوازم آن است».

کتاب حاضر با هدف ایجاد تزکیه با عنایت به آیات و روایات تدوین شده است. در این دروس سعی بر این است که هر چیزی را سر جای خود بگذاریم تا رشد کنیم و هدایت شویم.

اصل دروس از کتاب المیزان و سایر کتب علامه طباطبایی رحمت الله علیه گرفته شده و عمدتاً نقطه نظرات ایشان است. برای مطالعه بیشتر می¬توانید به کتاب‌های از تفکر تا علم و از علم تا عمل مراجعه کنید.

  • عناوین دروس این کتاب عبارتند از:
  • درس اول: تحلیل مراحل وجودی انسان؛
  • درس دوم: حقایق هستی؛
  • درس سوم: هستی آفرین؛
  • درس چهارم: از حواس تا علم: «حس و خیال»؛
  • درس پنجم: از حواس تا علم: «وهم و عقل»؛
  • درس ششم: علم و ادراک؛
  • درس هفتم: تفکر؛
  • درس هشتم: الهام؛
  • درس نهم: مراحل از علم تا عمل: «ایمان»؛
  • درس دهم: مراحل از علم تا عمل: «فعل»؛
  • درس یازدهم: از علم تا عمل: «خصلت‌ها، ملکات، شاکله و حالات»؛
  • درس دوازدهم: از علم تا عمل: «عمل»؛
  • درس سیزدهم: توجه نفسانی؛
  • درس چهاردهم: چرخه کمال.
تدبر در ساحت بیت
احمدرضا اخوت
ولایت؛ ایجادکننده‌ی فرایند هدایت
احمدرضا اخوت
چهل اقدام در صالح‌سازی اعمال مبتنی بر قرآن و روایات اهل بیت علیهم‌السلام با رویکرد صدق‌گزینی
احمدرضا اخوت
دوره‌های رشد تفکر اجتماعی؛ جلد سوم
احمدرضا اخوت
روش های تدبر کلمه ای؛ آموزش روش های تدبر در قرآن (۳)
احمدرضا اخوت
روش های تدبر ادبی توسعه و بلاغت کلام؛ آموزش روش های تدبر در قرآن (۹)
احمدرضا اخوت
روش های تدبر ادبی کلام و اجزای آن؛ آموزش روش های تدبر در قرآن (۸)
احمدرضا اخوت
روش های تدبر سوره ای؛ آموزش روش های تدبر در قرآن (۴)
احمدرضا اخوت
تفکر نفس
احمدرضا اخوت
اصول و مهارت های حسن گزینی؛ خلق زیباترین رخدادهای «نو» جوانی
احمدرضا اخوت
پرورش تفکر قرآنی
احمدرضا اخوت
پرورش تفکر بنیادی
احمدرضا اخوت
اصلاح رویکرد در زمینه رجوع به قرآن؛ آموزش روش های تدبر در قرآن
احمدرضا اخوت
زیرکی در میدان انتخاب؛ چهل میدان در رویارویی با تضادها به دور از افراط و تفریط
احمدرضا اخوت
نظام‌سازی توحیدی شهر و جامعه؛ سند تعلیم و تزکیه
احمدرضا اخوت
روش های تفکر در قرآن؛ آموزش روش های تدبر در قرآن (۲)
احمدرضا اخوت
مقدمات تدبر در قرآن؛ آموزش روش های تدبر در قرآن (۱‌)
احمدرضا اخوت
مبانی و مهارت های تفکر پرسشی براساس آیات و روایات اهل بیت (ع)
احمدرضا اخوت
دوره‌های رشد تفکر اجتماعی جلد اول
احمدرضا اخوت
تدبر در ساحت جامعه
احمدرضا اخوت

نظرات کاربران

حسینی
۱۳۹۹/۰۱/۰۵

بسیار خدا را شاکرم از واسطه این علم و توفیق کسب آن. خدا به تمام دست‌اندرکاران جزای خیر کثیر عطا کنه. کلاس‌های تبیین این کتاب هم در مدرسه قرآن و عترت هست که خوب است استفاده کنید

احمدیان
۱۳۹۹/۰۱/۱۹

این کتاب نگاهی ساختارمند به انسان براساس قرآن و روایات دارد. گاهی ما می پرسیم که انسان چیست؟ اما گاهی سوالمان از انسان ساختارمند و شبکه ای است. انسان چه ساختاری دارد و از جه عناصری تشکیل یافته و ارتباط عناصر

- بیشتر
کاربر ۱۵۹۴۶۰۷
۱۳۹۹/۰۱/۲۴

بسیار مفیده

کاربر ۱۶۲۱۸۱۰
۱۳۹۹/۰۱/۲۰

سلام سلامت باشید همه جوانب لازم درحدمتن خود کتاب رعایت شده ومورد تحسین می باشد

کاربر 7439753
۱۴۰۲/۰۸/۰۵

عالی

دکتر علي رستمي ابيوردي
۱۴۰۱/۱۰/۱۰

ممنونم از طاقچه در خصوص علم و عمل هم الکترونیک اونو خریداری کردم از فیزیکی کتاب را سفارش نمودم کتاب کم نظیریست خداوند درجات علامه را بیفزاید../ر

بریده‌هایی از کتاب
مشاهده همه (۱۳)
اگر لازم است هر چند وقت یک بار خود، ذهنیت‌ها و اعتقاداتمان را از نو بسازیم. از همه مهم‌تر اینکه نگاه به خود را اصلاح کنیم و خودمان را حقیقتاً خلیفه خدا در زمین بدانیم و... اگر چنین کنیم، همانند گیاهان ما را به طور طبیعی از دل خاک، خارج می‌کنند، برگ می‌رویانند و در ازای رشدی که می‌کنیم به باردهی می‌رسانند و بعد از رویش، تازه زندگی آغاز می‌شود و به تدریج آنچه لازم است بفهمیم را می‌فهمیم.
مادربزرگ علی💝
در تزکیه باید: هر چیز سر جای خود باشد. هر خُلق ناسالم (ولو اینکه به ما تحمیل شده باشد) را از وجود خود حذف کنیم. هر عملی را که به صلاح ما نیست از دایره اعمال خود حذف نماییم. کار عبث و بیهوده انجام ندهیم. به آنچه از آداب و رسوم به ما تحمیل شده و درست نیست تن ندهیم. اگر می‌بینیم، درست ببینیم، یعنی همه چیز را همان‌طور که هست ببینیم. اگر می‌شنویم، حقایق را بشنویم. از حواس خود درست استفاده کنیم و آنها را بیکار نگذاریم. بدانیم دوره معینی در این دنیا هستیم و روزگار به سرعت ابر می‌گذرد. تصورات بیجا را در خود راه ندهیم. تخیلات منفی را از خود دور کنیم. استعدادهایمان را شناخته و آنها را از لابه‌لای غبارها و چه کنم چه کنم‌ها خارج کنیم. معیارها و ملاک‌های زندگی خود را تصحیح کنیم.
مادربزرگ علی💝
قبل از رسیدن به علم، مراحلی وجود دارد. حواس، خیال، وهم و عقل، مراتب رسیدن به علم حصولی هستند و تعقل و الهام منشأ علم حضوری است.
کاربر ۳۱۱۳۰۶۱
روایت ۵ قَالَ أَبُو عَبدِ الله علیه‌السّلام الخَیرُ کُلُّهُ فِی ثَلَاثِ خِصَالٍ فِی النَّظَرِ وَ السُّکُوتِ وَ الکَلَامِ فَکُلُّ نَظَرٍ لَیسَ فِیهِ اعتِبَارٌ فَهُوَ سَهوٌ وَ کُلُّ سُکُوتٍ لَیسَ فِیهِ فِکرَةٌ فَهُوَ غَفلَةٌ وَ کُلُّ کَلَامٍ لَیسَ فِیهِ ذِکرٌ فَهُوَ لَغوٌ فَطُوبَی لِمَن کَانَ نَظَرُهُ اعتِبَاراً وَ سُکُوتُهُ فِکرَةً وَ کَلَامُهُ ذِکراً وَ بَکَی عَلَی خَطِیئَتِهِ وَ أَمِنَ النَّاسُ شَرَّه. (بحار الأنوار، ج ‌۶۸، ص ۳۲۴) نیکی‌ها همه در سه خصلت جمع شده‌اند، نظر، سکوت و سخن. هر نظری که در آن عبرت نباشد بی‌فایده است، هر سکوتی که در آن تفکر نباشد غفلت می‌باشد، و هر سخنی که در آن ذکر نباشد بیهوده است. اکنون خوشا به حال آنهایی که نظرشان از روی عبرت، سکوتشان تفکر و کلامشان ذکر باشد و بر گناهش گریه کند و مردم هم از شر او در امان باشند.
کاربر ۱۲۳۴۶۳۰
قَالَ رَجُلٌ یَا رَسُولَ الله إِنِّی أَذنَبتُ فَقَالَ استَغفِرِ الله فَقَالَ إِنِّی أَتُوبُ ثُمَّ أَعُودُ فَقَالَ کُلَّمَا أَذنَبتَ استَغفِرِ الله فَقَالَ إِذَن تَکثُرَ ذُنُوبِی فَقَالَ عَفوُ الله أَکثَرُ فَلَا تَزَالُ تَتُوبُ حَتَّی یَکُونَ الشَّیطَانُ هُوَ المَدحُورَ وَ قَالَ إِنَّ الله تَعَالَی أَفرَحُ بِتَوبَةِ العَبدِ مِنهُ لِنَفسِهِ وَ قَد قَالَ إِنَّ الله یُحِبُّ التَّوَّابِینَ وَ یُحِبُّ المُتَطَهِّرِینَ. (ارشاد القلوب، ج ۱، ص ۴۶) مردی عرض کرد: یا رسول الله من گناه کرده‌ام. فرمود: استغفار کن، یعنی از خدا طلب آمرزش کن! گفت: من به سوی خدا بازگشت نمودم و دوباره برگشتم. فرمود: هرگاه گناه کردی از خدا طلب آمرزش کن! گفت: در این هنگام گناهان من زیاد می‌شود. حضرت فرمود: عفو خدای متعال زیادتر است. آنقدر توبه بنده را قبول می‌فرماید تا اینکه شیطان را از او مأیوس و دور فرماید و فرمود: خدای متعال از توبه بنده خشنودتر می‌شود از خود بنده از توبه‌اش و به تحقیق خدای متعال فرموده است: به درستی که خدا دوست دارد توبه‌کنندگان را و دوست دارد کسانی را که تحصیل طهارت و پاکی می‌کنند.
Mohammad Ali Zareian
قَالَ الامام علیّ علیه‌السّلام قُلُوبُ الرِّجَالِ وَحشِیَّةٌ فَمَن تَأَلَّفَهَا أَقبَلَت عَلَیهِ. ‌(نهج البلاغه، حکمت ۴۸)
Mohammad Ali Zareian
قَالَ رَسُولُ الله صلی الله علیه و آله إِنَّ المَلَائِکَةَ یَمُرُّونَ عَلَی مَجَالِسِ الذِّکرِ فَیَقِفُونَ عَلَی رُءُوسِهِم وَ یَبکُونَ لِبُکَائِهِم وَ یُؤَمِّنُونَ عَلَی دُعَائِهِم وَ إِذَا صَعِدُوا إِلَی السَّمَاءِ یَقُولُ الله تَعَالَی مَلَائِکَتِی أَینَ کُنتُم وَ هُوَ أَعلَمُ بِهِم فَیَقُولُونَ رَبَّنَا أَنتَ أَعلَمُ کُنَّا حَضَرنَا مَجلِساً مِن مَجَالِسِ الذِّکرِ فَرَأَینَاهُم یُسَبِّحُونَکَ وَ یُقَدِّسُونَکَ وَ یَستَغفِرُونَکَ یَخَافُونَ نَارَکَ وَ یَرجُونَ ثَوَابَکَ فَیَقُولُ سُبحَانَهُ أُشهِدُکُم أَنِّی قَد غَفَرتُ لَهُم وَ آمَنتُهُم مِن نَارِی وَ أَوجَبتُ لَهُم جَنَّتِی فَیَقُولُونَ رَبَّنَا تَعلَمُ أَنَّ فِیهِم مَن لَم یَذکُرکَ فَیَقُولُ سُبحَانَهُ قَد غَفَرتُ لَهُ بِمُجَالَسَةِ أَهلِ ذِکرِی فَإِنَّ الذَّاکِرِینَ لَا یشفی (یَشقَی) بِهِم جَلِیسُهُ. (ارشاد القلوب، ج ۱، ص ۱۵۱)
Mohammad Ali Zareian
قَالَ الامام علیّ علیه‌السّلام أَلَا وَ إِنَّ مِنَ البَلَاءِ الفَاقَةَ وَ أَشَدُّ مِنَ الفَاقَةِ مَرَضُ البَدَنِ وَ أَشَدُّ مِن مَرَضِ البَدَنِ مَرَضُ القَلبِ أَلَا وَ إِنَّ مِنَ النِّعَمِ سَعَةَ المَالِ وَ أَفضَلُ مِن سَعَةِ المَالِ صِحَّةُ البَدَنِ وَ أَفضَلُ مِن صِحَّةِ البَدَنِ تَقوَی القَلبِ. (نهج البلاغه، حکمت ۳۸۸)
Mohammad Ali Zareian
بدین ترتیب می‌توان آیات و روایات را با توجه به ساختار وجودی انسان به چهار دسته کلی تفکیک کرد: الف. گروهی که به بیان قوانین ثابت هستی می‌پردازند. ب. گروهی که به نحوه شکل‌گیری ادارک در انسان اشاره می‌نمایند و او را در به دست آوردن انواع علوم حضوری و حصولی راهنمایی می‌کنند. ج. گروهی که به مراتب فعل و عمل و خصلت‌ها و ذائقه‌های انسان اشاره‌می‌کنند. د. گروهی که حب و بغض و توجه کلی انسان را نسبت به خود، قوا و نعمت‌های درونی و بیرونی متوجه نموده و او را از غفلت و نسیان، خارج و به مرحله ذکر می‌رساند. این تقسیم‌بندی به معنای حد زدن به آیات و روایات نیست؛ بلکه به معنای این است که در نگاه اولیه و ظاهری، می‌توان آنها را به گروه‌های فوق تفکیک کرد.
Mohammad Ali Zareian
بدین ترتیب می‌توان آیات و روایات را با توجه به ساختار وجودی انسان به چهار دسته کلی تفکیک کرد: الف. گروهی که به بیان قوانین ثابت هستی می‌پردازند. ب. گروهی که به نحوه شکل‌گیری ادارک در انسان اشاره می‌نمایند و او را در به دست آوردن انواع علوم حضوری و حصولی راهنمایی می‌کنند. ج. گروهی که به مراتب فعل و عمل و خصلت‌ها و ذائقه‌های انسان اشاره‌می‌کنند. د. گروهی که حب و بغض و توجه کلی انسان را نسبت به خود، قوا و نعمت‌های درونی و بیرونی متوجه نموده و او را از غفلت و نسیان، خارج و به مرحله ذکر می‌رساند.
Mohammad Ali Zareian

حجم

۱٫۶ مگابایت

سال انتشار

۱۳۹۵

تعداد صفحه‌ها

۲۸۴ صفحه

حجم

۱٫۶ مگابایت

سال انتشار

۱۳۹۵

تعداد صفحه‌ها

۲۸۴ صفحه

قیمت:
۵۰,۰۰۰
تومان