دانلود و خرید کتاب حالات و مقامات م. امید محمدرضا شفیعی کدکنی
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب حالات و مقامات م. امید اثر محمدرضا شفیعی کدکنی

کتاب حالات و مقامات م. امید

انتشارات:انتشارات سخن
دسته‌بندی:
امتیاز:
۴.۵از ۱۰ رأیخواندن نظرات

معرفی کتاب حالات و مقامات م. امید

کتاب حالات و مقامات م. امید مجموعه مقالاتی از محمدرضا شفیعی کدکنی است. او این مقالات را در طی نیم قرن نوشته و جمع‌آوری کرده است. نویسنده در ابتدا به بیوگرافی مهدی اخوان ثالث می‌پردازد. روایت زندگی اخوان ثالث در این بخش گرد‌اوری شده. بخش دوم کتاب مقاله‌ها و تحلیل‌های نویسنده از شعر اخوان‌ ثالث را در بر دارد.

اخوان ثالث یکی از چهره‌های بزرگ و ماندگار ادبیات معاصر ایران است. کدکنی که خودش نیز از بزرگان این ورطه است سعی در بازشناساندن شخصیت و شعر م. امید دارد. این مقالات که در نشر سخن به چاپ رسیده‌اند ویرایش ندارند و به سیاق اولیه‌ی نگارش کندکنی چاپ شده‌اند.

خلاصه‌ کتاب حالات و مقامات م.امید

کتاب با نامه‌ای از شفیعی کدکنی به هوشنگ ابتهاج درباره‌ی اخوان ثالث شروع می‌شود. کدکنی در این کتاب رویدادهای زندگی م. امید را شرح می‌دهد. او که طلبه‌ی جوانی بوده روزی شعری از اخوان می‌خواند و شیفه‌ی او می‌شود. یکی از جذابیت‌های کتاب همراه بودن با خاطرات است. شفیعی خاطرات خود و اخوان را نیز در این کتاب آورده است. حالات و مقامات م. امید از چشم‌اندازهای متفاوت به زندگی، شخصیت و شعر اخوان می‌پردازد.خواننده در این کتاب از شخصی‌ترین لحظات زندگی شاعر تا سیر سلوک سیاسی و اجتماعی شاعر خبردار می‌شود.

بخش دوم کتاب شامل نقدها و تحلیل‌های شفیعی کدکنی بر آثار اخوان است. او در برخی از نقدها اخوان را با دیگر شاعران هم‌زمانش مقایسه می‌کند. در قسمت‌هایی از کتاب نقدهای کوبنده‌ای بر احمد شاملو نیز به چشم می‌آیند. تحلیل‌های کدکنی از اشعار این شاعر بزرگ بیشتر فرمالیستی هستند. حالات و مقامات م. امید کتابی‌ست که عیار واقعی اخوان را بر خواننده عرضه می‌کند.

درباره محمدرضا شفیعی کدکنی

کدکنی متولد ۱۳۱۸ در نیشابور خراسان است. او از ابتدا به مدرسه نرفته و نزد پدر خود علوم فقه را آموخت. او مدرک دکتری زبان و ادبیات فارسی خود را از دانشگاه تهران گرفت. شفیعی کدکنی تا به امروز استاد گروه زبان و ادبیات دانشگاه تهران است. او را می‌توان در ردیف شاعران برجسته معاصر دانست. کدکنی به نقد فرمالیستی گرایش دارد. همچنین او بر شناخت سنت جهت دستیابی به مدرنیته معتقد است. نقدها و مقالات فراوانی از او درباره‌ی شاعران کلاسیک و معاصر در دسترس است.

جملاتی از کتاب حالات و مقامات م. امید

یک شب در همان ساعات حدود ۱ – ۲ بعد از نیمه‌شب تلفن زنگ زد: «همین پیرزنه رو می‌گم.» «کدام پیرزنه؟» «همین که [فلان نوع شعر] می‌گوید.»

گفتم: «خوب چی شده؟» گفت: «هیچی. او هم کمرش درد می‌کند! می‌گوید: دیسک کمر دارم.»

گاهی ساعت یک و نیم یا دو بعد از نصف شب با تلفن مرا از خواب بیدار می‌کرد که شعری گفته‌ام و فلان مصراع آن را دو جور گفته‌ام. تو ببین کدام صورت را بیشتر می‌پسندی؟

معرفی نویسنده
عکس محمدرضا شفیعی کدکنی
محمدرضا شفیعی کدکنی

محمدرضا شفیعی کدکنی در ۱۹ مهر سال ۱۳۱۸ هـ.ش در روستای کدکن – که امروزه شهری است در نزدیکی نیشابور و از توابع تربت حیدریه‌- در خانواده‌ای عالم که کشاورزی پیشه‌ کرده بودند، به دنیا آمد.

نظرات کاربران

AλI
۱۳۹۹/۰۶/۱۰

این کتاب رو به تمام کسانی که به ادبیات و شعر معاصر علاقه دارن پیشنهاد می‌کنم... کتابی که سرتاسر به «شکوه»ِ اشعار و نگاه ادبی اخوان پرداخته... متشکرم از استاد کدکنی عزیز برای نوشتن این کتاب، و از نشر سخن و طاقچه

- بیشتر
Mahdi
۱۴۰۰/۰۱/۰۶

بینظیر است. الحق در سیر مطالعه ادبیات و تاریخ معاصر، خواندن این اثر در کنار کتابهای «با چراغ و آینه» و «تاریخ تحلیلی شعر نو» الزامی است

بریده‌هایی از کتاب
مشاهده همه (۱۳)
همین اخوانی که جز در دوره دبیرستان، آن هم از یکی دو استاد (کاویان جهرمی و شریعتی مزینانی) چیزی دیگر از کسی نیاموخته بود، به برکتِ قریحه ذاتی و پشتِکارِ عجیب و دیوانه‌وارش تمام متونِ ادبیاتِ فارسی را ــ از عصر رودکی تا دوران معاصر، چه نظم و چه نثر ــ به دقتی از نوع دقت‌های بدیع الزمان فروزانفر و علّامه قزوینی خوانده بود.
Ali reza N
حقیقتِ امر این است که ما مردمی بسیار عاطفی و هیجانی‌ایم و همین حالاتِ عاطفی خود را «عقل» و «سیاست» نام می‌گذاریم و بعد پشیمان می‌شویم.
کمیل
«او (در عصر ما) بزرگ‌ترین کیمیاگر زبان فارسی بود. کسی بود که با کلمات زبان فارسی طلا می‌ساخت و سکه می‌زد؛ سکه‌هایی که هیچ گاه از رواج نخواهد افتاد.»
AλI
راست می‌گفت: از میانِ خیلِ انبوهِ پیروان شاملو، نه یک شاعر بزرگ که حتی یک شعرِ درخشان هم ظهور نکرده است. اینها همه، به قولِ آن شاعر امریکایی، «تنیسِ بی‌تور» بازی می‌کنند و در مسابقه تنیسِ بی‌تور، همه کس برنده است و بازنده‌ای وجود ندارد. یعنی همه بازنده‌اند و عمرشان بر باد.
کمیل
یک بار از او پرسیدم که در مجموع، این سفر فرنگ، کجایش برایت دلپذیرتر بود. گفت: سوئد، استکهلم یا اوپسالا (تردید از من است)
کمیل
قابل هُدیتَ اباالعلاء نصیحتی بقبولها و بواجب الشکر لا تهجّونَّ اَسَنَّ مِنکَ، فربّما، تَهجُو اَباکَ و أنتَ لا تَدْرِی!»
کمیل
هوادارانِ شعرِ شاملو تلقّی‌شان از شعر تلقی «مطالعه» کردن است. شعر را مثل رُمان مطالعه می‌کنند ولی طرفدارانِ اخوان شعر را «زمزمه» می‌کنند و شعرِ او را در حافظه‌ها دارند. درین عرصه نیز استثناها را به یک سوی نهید.
AλI
در شعرِ نو و قوالبِ آزاد نیمایی، هیچ شاعری به اندازه اخوان شعر درخشان ندارد حتی می‌توانم بگویم هر کس را بعد از او قرار دهیم نصفِ شعرهای اخوان را ندارد، ربعِ آنها را هم ندارد. بگذریم از اینکه بین شاهکارهای اخوان و شاهکارهای دیگران فاصله در حدی است که «گم شود خِرَد در انتهای او».
AλI
درباره بعضی از رفتارهای ضدِّ اخلاقی فریدون کار با فروغ فرّخ‌زاد، در روزگار نوجوانی فروغ، چیزهایی شنیده‌ام که حال آدم به هم می‌خورد. حیف که قابل نقل نیست. بگذریم
کمیل
صُدور الأحرارِ قُبورُ الأَسرار!
کمیل

حجم

۲۲۳٫۵ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۰

تعداد صفحه‌ها

۲۶۲ صفحه

حجم

۲۲۳٫۵ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۰

تعداد صفحه‌ها

۲۶۲ صفحه

قیمت:
۳۵,۰۰۰
۱۷,۵۰۰
۵۰%
تومان