دانلود و خرید کتاب سقوط محمدحسین قربانی زواره
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب سقوط اثر محمدحسین قربانی زواره

کتاب سقوط

انتشارات:انتشارات نظری
امتیاز:
۲.۸از ۵ رأیخواندن نظرات

معرفی کتاب سقوط

محمدحسین قربانی‌زواره در کتاب سقوط به بررسی سلفیت تبلیغی در جهان اسلام پرداخته است. سلفی گری ازجمله گرایش‌های سیاسی نوظهوری است که در ابتدا در هشتم هجری توسط بنیان‌گذار آن ابن تیمیه به عنوان نظریه تاریخی برای جلوگیری از ترویج بدعت‌ها و اعمال کفرآمیز از سوی وی ارائه داده شد.

نظریه ابن تیمیه در آن دوران موردتوجه علماء اهل سنت و حتی عموم مردم نیز قرار نگرفت و پس‌ازآن که وی به جرم پخش و نشر نظریات شرک‌آمیز و خلاف شرع محاکمه و به زندان محکوم گردید در همان زندان در دمشق جان سپرد و به‌مرورزمان نظریه‌های وی نیز به فراموشی سپرده شد.

سلفیت واژه عربی است که از کلمه سلف گرفته‌شده است. سلف در لغت به معنای پیشینیان و گذشتگان است. همچنین به بستگان نزدیک انسان که از دنیا رفته است نیز تعریف می‌شود. سلف در اصطلاح فقهی و دینی نوعی دادوستد است که در آن، خریدار ثمن را پیش‌تر می‌پردازد تا جنس مورد معامله را در وقت معین دیگری دریافت کند که به آن (معامله سلف) می‌گویند.

سلفی در اصطلاح امروزی، نام افرادی از اهل سنت است که برای احیای دوران سلف یا احیای سیره سلف صالح و تأسیس خلافت اسلامی تلاش فراوانی دارند.

محمدحسین قربانی‌زواره در این کتاب پس از نگاهی به تاریخچه و مفهوم سلفی‌گری، به موضوع سلفیت تبلیغی یا همان وهابی‌گری، گسترش وهابیت و ایدئولوژی سیاسی آنها پرداخته است.

خواندن کتاب سقوط را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم؟

پژوهشگران حوزه تاریخ ادیان و فرقه‌ها، علوم سیاسی و جامعه‌شناسی

جملاتی از کتاب سقوط

شجره‌نامه یهودی محمد بن عبدالوهاب و آل شیخ

ناصر السعید در کتابش تاریخ آل سعود مدعی می‌شود که چگونه حمایت یهودیان از محمد بن عبدالوهاب کمک شایانی را برای گسترش این فرقه فراهم کرد. از سوی دیگر با پرداختن به شجره شناسی محمد بن عبدالوهاب معلوم می‌شود جد ایشان هم شولمان قرقوزی۱۰ از نسل یهودیان ترکیه و جزء گروه یهود دوغه بود. (حسینی قزوینی، ۱۳۸۷: ۵۹) این گروه با داشتن عقبه عریق در دین یهود به اسلام گرویدند و به‌ظاهر مسلمان شدند. شولمان در شهر بورسا در ترکیه عثمانی کسب‌وکارمی کرد. پس از نارضایتی از کسب‌وکار تصمیم گرفت به کسوت عالمان دینی زمانه خویش درآید تا از این راه نفوذ و وجاهتی به دستاورد. ازاین‌رو سفر خود را به سوریه برای تحصیل معارف اسلامی آغاز کرد و پس از فراگیری علوم دینی و ایجاد تفاسیر انحرافی از دین مبین اسلام در همان زمان در جامعه سنی حنفی شام مورد لعن و طرد بزرگان علم قرار گرفت. شولمان مجبور به ترک سوریه شد و به مصر رفت و سپس راه مکه و مدینه را در پیش گرفت تا این‌که از مدینه نیز اخراج شد و در پایان به نجد پناه برد. با ورود به نجد و پنهان کردن سوابقش، خود را به عنوان سلاله از قبیله ربیعه در حجاز معرفی کرد و برای خود نام عربی سلیمان را برگزید و فرزندش را نیز عبدالوهاب بن سلیمان نامید تا این‌که نوبت به نوه ایشان محمد بن عبدالوهاب رسید؛ همان فردی که تفکرات الحادی و انحرافی ابن تیمیه، ابن قیم جوزیه، ابن کثیر و آلوسی را دوباره زنده کرد. ابن تیمیه در رساله عقیده الحمویه نوشته است که ((خداوند در روز قیامت در حال خندیدن بر بندگان خود تجلی می‌کند.)) و ((هر شب هر طور که بخواهد به آسمان دنیا فرودمی‌آید و فرود آمدن خدا را بر آسمان دنیا انکار کند و یا تفسیر کند بدعت‌گذار و گمراه است.)) ازاین‌رو محمد عبدالوهاب وارث فکر چنین اعجوبه‌ای شد.

فهرست کتاب سقوط

سخن نویسنده

فصل اول: شکل‌گیری فرقه‌ها

فصل دوم: سلفیت تبلیغی

فصل سوم: گسترش وهابیت از گذشته تا امروز

فصل چهارم: ایدئولوژی سیاسی

منابع

یادداشت‌ها

نظری برای کتاب ثبت نشده است
بریده‌هایی از کتاب
مشاهده همه (۱۲)
در حال ظاهر سلفیت را نمی‌توان به آن تاریخ و یا گرایشی از حنابله محدود کرد زیرا گرایش‌های مختلف اصلاح‌طلب در جهان اسلام وجود دارند که داعیه بازگشت به سنت سلف صالح را در خود پرورانیده‌اند و می‌توان آنان را در دایره سلفیت قرارداد. اخوان المسلمین در مصر، جماعت تبلیغ، حزب تحریر، العداله و التنمیه در ترکیه، النهضه در تونس نمونه بارزی از این جریان‌ها هستند. لیکن در حال حاضر در گفتمان اسلامی به‌طورمعمول سلفیت را با نام وهابیت می‌شناسند؛ شاید دلیل آن حجم گسترده تبلیغات وهابیون و جریان‌های وابسته به آن دانست.
کاربر ۵۲۲۷۵۰۶
امروزه می‌توان این گروه را به دو دسته تقسیم کرد: بخش اجرای و عملیات جهادی که بیشتر در سازمان‌های مانند القاعده، طالبان، داعش و ... دیده می‌شوند و بخش‌های نظری که با محدودیت‌های در حال فعالیت هستند. برخی از این شخصیت‌های جهادی مانند ابوبکر الجزایری، سلیمان العوان، ابو محمد المقدسی و ابو بصیر طرطوسی و ... بوده‌اند.
کاربر ۵۲۲۷۵۰۶
وهابیان حکومتی عموماً در بخش‌های مانند تشکیلات امر به معروف و نهی از منکر حضور ویژه‌ای دارندو چندان به مناظره با مخالفان خود نیز معتقد نیستند و در ارائه و بیان نظریات تند و رادیکالی خود بسیار پافشاری می‌کنند. فیصل نور، عثمان الخمیس، محمد الشقره و عبدالله الغفاری از این گروه هستند.
کاربر ۵۲۲۷۵۰۶
ویژگی مشترک این افراد که هریک از آن‌ها در ادامه و ترویج وهابیت نقش به سزایی را ایفا کرده‌اند در "شیعه ستیزی،"وابستگی مطلق به نظریات و ایدئولوژی وهابیت سنتی و رادیکالی و در آخر "توانایی علمی نسبتاً عالی در موضوعات مذهبی متعارف اهل سنت است. تمامی کتب و مبانی نظری این افراد هم چنان در پایگاه وهابی‌های تندرو و سنتی دیده می‌شود
کاربر ۵۲۲۷۵۰۶
می‌توان گفت وهابیت یکی از قدرتمندترین جریانات ساختگی و بی‌اساس با مدیریت قدرت‌های استکباری است که اتحاد امت اسلامی را به تفرقه و تزلزل کشانیده است. دانشنامه "بریتنیکا همانند بسیاری از مصادر دیگر وهابیت را نه در تقسیم‌بندی سلفیت قرار داده بلکه آن را به شکلی موضع‌گیری خاصی از سلفیت معرفی کرده است. باید توجه داشت که سلفی گری جنبش جدید دینی نیست، بلکه یک جریان ریشه‌دار تاریخی است که از رهبران دینی اهل سنت هم چون " احمد بن حنبل و " ابن تیمیه ریشه گرفته است.
کاربر ۵۲۲۷۵۰۶
دعوت وهابیان را می‌توان به دو دوره زمانی تقسیم‌بندی کرد: دوره نخست، یک دوره تقریباً ۸۰ ساله است که از سال ۱۱۶۰ ق شروع‌شده و تا سال ۱۲۳۵ ق که خاندان آل سعود حکومت کردند ادامه می‌یابد. این حرکت با کشته شدن عبدالله بن سعود توسط ابراهیم پاشای عثمانی به مدت ۸۰ سال در خفا و عزلت روزگار خود را گذراندند. مرحله دوم؛ دعوت وهابیان توسط عبدالعزیز بن عبدالرحمن در سال ۱۳۱۹ ق آغاز شد؛ زمانی که وی از کویت به نجد آمد و پس از تسلط بر نجد و توسعه قدرت خود، کشور عربستان سعودی را ایجاد کرد و تاکنون فرزندان و نوادگان وی قدرت را در این کشور در دست دارند
کاربر ۵۲۲۷۵۰۶
پیروان و هواداران دیوبندی، از نظر سیاسی در سازمان ((جمعیت العلمای اسلامی)) که از مهم‌ترین احزاب پاکستان است، تشکل‌یافته‌اند. این حزب در سال ۱۹۴۵ میلادی درست پیش از تشکیل دولت مستقل پاکستان از درون ((جمعیت العلمای هندوستان)) درآمد. هزینه سنگین این سازمان تندرو اسلام‌گرا را عربستان سعودی و دیگر متحدان این کشور بر عهده‌دارند.
کاربر ۵۲۲۷۵۰۶
دیوبندی ها از نظر فقهی زیر نظر مکتب حنفی و در حوزه کلام پیرو مکتب کلامی ابوالحسن اشعری و ابومنصور ماتریدی هستند. (سجستانی، حبیب‌الله بن عطا: ۷۶)، شاه ولی‌الله مخالف شیعه بوده و کتابی با عنوان)(ازاله الخلفاء عن خلافه الخلفاء) به نگارش درآورده که تماماً به نقض مذهب شیعه و امام معصوم پرداخته است.
کاربر ۵۲۲۷۵۰۶
نقشی اساسی در سازمان‌دهی و ترویج وهابیت در سراسر دنیا ایفا می‌کنند. بسیاری از نهادهای خیریه سعودی نیز برای تبلیغ استفاده می‌شوند. برخی دیگر از این نهادها عبارت‌اند از: سازمان امر به معروف و نهی از منکر (که بیشتر در اختیار وهابی‌های سنتی است.)، اداره تحقیقات علمی – مذهبی و صدور فتاوی، شورای عالی جهانی مساجد، مجمع فقهی سعودی، سازمان رسیدگی به وضع اقلیت‌های اسلامی و ... علاوه بر این، باید به خاطر داشت که اکثریت روزنامه‌ها و نشریات وابسته به عربستان سعودی کمابیش در ترویج وهابیت تلاش می‌کنند. (ناظمی قره‌باغ، ۱۳۹۰: ۹۴)
کاربر ۵۲۲۷۵۰۶
مراکز علمی و تبلیغی، شامل دانشگاه‌ها یا مؤسسات فرهنگی و علمی است که در بسیاری از کشورها و با حمایت مالی سعودی‌ها راه‌اندازی و هدایت می‌شوند. برخی از این مراکز شامل بر: دانشگاه ام‌القری مکه: جامعه ام القری در سال ۱۹۶۷ در شهر مکه ایجاد شد. این دانشگاه جزء مهم‌ترین مراکز تبلیغاتی وهابیت است که شامل بر ۲۲ دانشکده و ۴۰ هزار دانشجو در رشته‌های مختلف وهابیت و دینی دارد. رئیس این (دکتر عدنان وزان) است. یکی از مهم‌ترین مؤلفه‌های بارز دانشگاه ام القری دارا بودن بیش از پنجاه هزار جلد عنوان کتاب با موضوعات مختلف دینی است.
کاربر ۵۲۲۷۵۰۶

حجم

۱۹۸٫۲ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۶

تعداد صفحه‌ها

۱۰۴ صفحه

حجم

۱۹۸٫۲ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۶

تعداد صفحه‌ها

۱۰۴ صفحه

قیمت:
۵,۲۰۰
تومان