دانلود و خرید کتاب سیروسلوک؛ منزل دوّم: توبه آیت‌الله العظمی مظاهری
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب سیروسلوک؛ منزل دوّم: توبه اثر آیت‌الله العظمی مظاهری

کتاب سیروسلوک؛ منزل دوّم: توبه

معرفی کتاب سیروسلوک؛ منزل دوّم: توبه

سیروسلوک؛ منزل دوّم: توبه دفتر اول از شرح منازل هفتگانه اثر مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی مظاهری (مدّظلّه‌العالی) است که مؤسسه فرهنگی مطالعاتی الزهرا (سلام‌الله علیها) آن را منتشر کرده است.

 سیر و سلوک به معنای گام برداشتن در راهی است که ما را به معبود می‌‌رساند. و رسیدن به لقای الهی خواسته قلبی مؤمنان حقیقت طلب و گمشدهٔ بسیاری از انسان‌های تکامل‌خواه است. قرآن کریم نیز که آخرین کتاب آسمانی و معجزهٔ آخرین رسول رستگاری است، تأکید فراوانی بر حرکت انسان به سوی پروردگارش داشته و در آیاتی بازگشت انسان‌ها به سوی معبود را امری حتمی و قطعی بر می‌شمارد.

آیت الله العظمی مظاهری در سیر و سلوک، قائل به سه سیر کلّی است که سیر اوّل آن با عنوان «سیر من الخلق الی الحق»، دارای هفت منزل با عناوین «یقظه، توبه، تقوا، تخلیه، تحلیه، تجلیه و لقاء» است این کتاب دفتر دوم است که درباره منزل دوم از سیر اول، یعنی توبه سخن می‌گوید.  این مباحث در طول سال‌های مختلف، توسّط حضرت آیت الله العظمی مظاهری در درس‌گفتارهایی اخلاقی، در مسجد حکیم اصفهان بیان شده و پس از تنظیم، تحقیق و ویرایش و سپس بازبینی نهایی ایشان، به صورت حاضر و در ده فصل ارائه شده است.

فصل اوّل کتاب، به بیان تعاریف و کلیات منزل توبه می‌پردازد.

در فصل دوّم، ارکان توبه که عبارتند از: احساس ندامت، اظهار ندامت، عزم اصلاح و اصلاح عملی، تشریح شده است. در این فصل معلوم می‌شود که اساس منزل توبه، رسیدن به حالت توبه یعنی احساس حقیقی ندامت و شرمندگی در برابر خداوند متعال است و سایر ارکان توبه، پس از آن خودبه‌خود محقّق می‌شود.

در فصل سوّم، اثبات می‌گردد که پذیرش توبه از سوی پروردگار متعال، هیچ شرطی ندارد و شرایط ظاهری که در قرآن و روایات، برای توبه گفت شده، برّرسی می‌شود. بر اساس دیدگاه آیت الله العظمی مظاهری، توبهٔ هنگام مرگ و حتّی توبهٔ پس از مرگ و در جهنّم نیز، اگر حقیقی و خالصانه باشد، مورد پذیرش خدای تعالی واقع می‌شود.

فصل چهارم کتاب، ضرورت امیدواری به رحمت واسعهٔ خداوند متعال را یادآوری می‌کند و به تشریح دو فضیلت خوف و رجاء، می‌پردازد.

در فصل پنجم، ده راهکار اساسی برای رسیدن به حالت ارزشمند توبه بیان می‌شود.

در فصل ششم، به دوازده ثمره، از ثمرات دستیابی به حالت توبه، اشاره شده است.

فصل هفتم، توبه را به دو قسم کلّی توبه از حقّ الله و توبه از حقّ النّاس، منقسم می‌کند و نحوهٔ توبه از هر دو قسم را بیان می‌دارد.

در فصل هشتم، مراتب توبه که عبارتند از توبهٔ عوام، توبهٔ خواص و توبهٔ اخصّ‌الخواص، تشریح می‌شود. بر اساس مطالب این فصل، هیچ کس نباید خود را بی‌نیاز از توبه بداند و توبه صرفاً مربوط به افراد گناهکار نیست؛ بلکه هرگونه ترک اولی برای خواص و توجّه به غیر حق تعالی برای اخصّ‌الخواص، توبه را بر آدمی واجب می‌سازد.

فصل نهم، تأثیر توسّل و شفاعت در پذیرش توبه را بازگو می‌کند.

در فصل دهم، به سایر اسباب آمرزش، نظیر اجتناب از گناه، انجام اعمال نیک و عقوبت دنیوی، اشاره می‌شود.

خواندن کتاب سیروسلوک؛ منزل دوّم: توبه را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم.

 علاقه‌مندان به موضوعات مذهبی- عرفانی به ویژه کسانی که درس‌های آیت الله مظاهری را دنبال می‌کنند.

جملاتی از کتاب سیروسلوک؛ منزل دوّم: توبه

توبه، یک حالت درونی است که از قلب انسان سرچشمه می‌گیرد. در واقع می‌توان گفت: حقیقت توبه، بیش و پیش از آنکه یک عمل باشد، یک حالت درونی و باطنی است. حالت ارزشمندی که از دنیا و آنچه در آن است، ارزشمندتر است. ماهیّت این حالت، با ذکر یک مثال، روشن‌تر خواهد شد.

استاد بزرگوار ما، مرحوم آیت الله العظمی بروجردی (ره) نقل می‌کردند: زمانی‌که من در بروجرد زندگی می‌کردم، با یک ملّای مکتبی که در مکتب خانه به کودکان درس می‌داد، کاری داشتم و نزد او رفتم. در هنگام صحبت، یکی از شاگردان او وارد مکتب شد. ملّای مکتب با دیدن او به من گفت: این نوجوان، مجسّمهٔ شرم و حیا است و من با حیاتر از او ندیده‌ام. وقتی علّت را جویا شدم، گفت: چند روز پیش، مادر این نوجوان نزد من آمد و از او شکایتی داشت و قرار شد او را تنبیه کنم. این پسر از این‌که نزد من رسوا شده است، بسیار خجالت زده و شرمنده شد، به‌قدری که وقتی می‌خواستم به دست او چوب بزنم، با حالت سرافکندگی در مقابل من ایستاده بود و از شدّت شرمندگی یارای بلند کردن دست خویش را نداشت. سر او به پائین افتاده بود و دست‌هایش رها بود و حالت خجالتی که سراسر وجودش را فراگرفته بود، به او اجازه نمی‌داد دست خود را بالا بیاورد که من به آن چوب بزنم!






نظرات کاربران

جعفری
۱۴۰۰/۰۲/۲۰

واسه اونایی که ناامیدن و دنبال آرامش میگردن شدیداً توصیه میشه . بعد از خوندن کتاب، تازه متوجه میشی چقدر گستاخ بودی که از رحمت خدا ناامید شدی و توی مشکلات طبیعی زندگی چشم امید به هر کس و ناکسی سپردی . یه چیز

- بیشتر
کاربر ۷۰۲۰۹۱ یوسفی 702091
۱۴۰۱/۰۶/۲۵

اکیدا سفارش میکنم بهترین دارو برای درمان روح وروان و کسب سکینه وطمانینه وآرامش خاطر ولذیذترین مقوله ای که دراین عالم نوسوت ومُلکی سفارش میکنم اولین گام برای نجات ازاین منجلاب فضای تصنعی مخرب تکنولوژی به این کتاب ارزشمند است

- بیشتر
sdhashemi
۱۴۰۱/۱۲/۲۹

این کتاب دفتر دوم از هفت دفتری است که حضرت آیه الله مظاهری برای سیر و سلوک در نظر گرفته اند . توبه واقعی چنانکه حضرت استاد می فرمایند سبب بخشش تمامی گناهان انسان شده و آدمی را در مسیر

- بیشتر
بریده‌هایی از کتاب
مشاهده همه (۳۵)
کسی که توبه کند و ایمان آورد و کار شایسته کند. پس خداوند بدی‌هایشان را به نیکی‌ها تبدیل می‌کند.
جعفری
خداوند منّان، برای بندهٔ گنه‌کارش دو توبه دارد، یعنی گنه‌کار یک مرتبه و خداوند دو مرتبه توبه می‌نماید. اوّلین توبهٔ خداوند سبحان وقتی واقع می‌شود که توفیق توبه را به بندهٔ خویش عطا می‌فرماید و توبهٔ دوّم هنگام پذیرش توبهٔ بنده از سوی حق‌تعالی صورت می‌پذیرد. تا که از جانب معشوقه نباشد کششی کوشش عاشق بی‌چاره به جایی نرسد تا وقتی توفیق و هدایت از جانب خداوند مهربان نباشد، بندهٔ گنه‌کار نمی‌تواند خدا، خدا، بگوید و باز گردد و توبه کند
مصطفی
سالک الی‌الله قبل از هر چیز باید بداند که خداوند سبحان، معلّمِ اخلاق انسان است. اوست که باید توفیق پیمودن مسیر را به آدمی عطا فرماید؛ پس توفیق الهی را ضمیمهٔ همّت خویش کند و با تلاش وافر و با صبر و استقامت، حرکت به سوی پروردگار خویش را ادامه دهد. "وَ لَوْلا فَضْلُ اللَّهِ عَلَیکمْ وَ رَحْمَتُهُ ما زَکی مِنْکمْ مِنْ أَحَدٍ أَبَداً وَ لکنَّ اللَّهَ یزَکی مَنْ یشاءًُ" و اگر فضل و رحمت الهی بر شما نبود، هرگز احدی از شما پاک نمی‌شد؛ ولی خداوند هر که را بخواهد تزکیه می‌کند.
مصطفی
پیغمبراکرم (ص) در دل شب صورت مبارک خویش را روی خاک می‌گذاشتند و گریه می‌کردند و مرتّب می‌گفتند: «اللّهمّ وَ لَا تَکلْنِی إِلَی نَفْسِی طَرْفَةَ عَینٍ أَبَدا» خدایا مرا به اندازهٔ یک چشم بر هم زدن به خودم واگذار مکن.
جعفری
رکن اساسی سیر و سلوک، «تقید به ظواهر شرع» است. سالک باید واجبات را به صورت دقیق به جا آورد، محرّمات را ترک نماید، و از انجام اعمال مکروه در حدّ امکان، دوری گزیند و در به‌جا آرودن مستحبّات نیز به‌قدر نشاط و به‌اندازه‌ای که برای سایر امور زندگی نظیر تحصیل و شغل او ضرر نداشته باشد، همّت ورزد. پایبندی به این دستورالعمل، از ابتدا تا آخرین مراحل و مراتب سیر و سلوک، لازم و ضروری است و تخطّی از آن، تحت هیچ شرایطی جایز نمی‌باشد.
مصطفی
می‌شود پردهٔ جسمم پر کاهی گاهی دیده‌ام هر دو جهان را به نگاهی گاهی وادی عشق بسی دور و دراز است ولی طی شود جادهٔ صد ساله به آهی گاهی در طلب کوش و مده دامن امید زدست دولتی هست که یابی سر راهی گاهی
جعفری
معنای توبه توبه، یعنی بازگشت از هرچه غیر خدا است، به سوی خدای سبحان؛ توبه یعنی شرمندگی در مقابل خداوند؛ توبه یعنی اینکه انسان دریابد به موجودی غیر از خدای مهربان توجّه کرده، یا با امر خداوند متعال مخالفت کرده است و از پروردگار خویش عذرخواهی کند. توبه یعنی بازگشت گناه‌کار و پشیمانی از قصور و تقصیر، یعنی بازگشت از نفس امّاره و صفات رذیله به‌سوی رحمت خدای متعال؛ توبه یعنی بازگشت از هوی و هوس و از هر وسوسه‌ای، به سوی پروردگار مهربان. و بالأخره توبه یعنی رهایی از زیر پرچم طاغوت مخصوصاً شیاطین جنّی و انسی و رفتن به زیر پرچم الله تبارک و تعالی و سپردن خویش به حق‌تعالی.
مصطفی
پیامبر اکرم (ص) فرمودند: «ابلیس به خدای عزّوجل عرضه داشت: به عزّتت سوگند که تا هستم، نسل آدم را مادام که جان در بدن دارند، گمراه می‌کنم. خدای عزّوجل فرمود: به عزّتم سوگند که همواره آنان را مادام که از من مغفرت بخواهند، می‌آمرزم»
جعفری
«عالم محضر خداست، در محضر خدا معصیت نکنید».
Nima Khosravi
خداوند متعال از سر رحمت، لطف و مهربانی خویش، اشتیاق فراوانی نسبت به بازگشت و توبهٔ بندگان دارد. از این رو در قرآن کریم برای توبه، بالاترینِ تشویق‌ها را به کار می‌گیرد و مکرّراً بندگان را به سمت خویش فرا می‌خواند و آنان را به پیوستن به رحمت بی‌منتهای الهی ترغیب می‌نماید. پروردگار عالم، علاوه بر اینکه با بندگان خود عهد کرده که گناهان توبه‌کننده را بیامرزد و او را به محض بازگشت، مورد عفو خویش قرار دهد، به کسی که توبهٔ واقعی نماید، یا تصمیم آن را داشته باشد، سلام و درود می‌فرستد: "وَ إِذا جاءَک الَّذینَ یؤْمِنُونَ بِآیاتِنا فَقُلْ سَلامٌ عَلَیکمْ کتَبَ رَبُّکمْ عَلی نَفْسِهِ الرَّحْمَةَ أَنَّهُ مَنْ عَمِلَ مِنْکمْ سُوءاً بِجَهالَةٍ ثُمَّ تابَ مِنْ بَعْدِهِ وَ أَصْلَحَ فَأَنَّهُ غَفُورٌ رحیم"
مصطفی

حجم

۲۶۸٫۷ کیلوبایت

تعداد صفحه‌ها

۳۰۲ صفحه

حجم

۲۶۸٫۷ کیلوبایت

تعداد صفحه‌ها

۳۰۲ صفحه

قیمت:
۲۰,۰۰۰
۱۰,۰۰۰
۵۰%
تومان