دانلود و خرید کتاب سروده‌هایی از پیامبر ایرانی زرتشت علی نیکویی
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب سروده‌هایی از پیامبر ایرانی زرتشت اثر علی نیکویی

کتاب سروده‌هایی از پیامبر ایرانی زرتشت

نویسنده:علی نیکویی
دسته‌بندی:
امتیاز:
۴.۰از ۲۳ رأیخواندن نظرات

معرفی کتاب سروده‌هایی از پیامبر ایرانی زرتشت

زَرتُشت یا زَردُشت یا اشوزَرتُشت(۱۰۰۰ تا ۱۲۰۰سال پیش از میلاد مسیح)، پیامبر ایران باستان است که مزدیسنا را بنیان گذاشت.

وی همچنین سراینده گات‌ها، کهن‌ترین بخش اوستا است.

زمان و محل دقیق تولد وی مشخص نیست اما گمانه‌زنی‌ها و اسناد، زادگاه وی را به مناطق مختلفی از جمله ری و خوارزم نسبت داده‌اند.

تعلمیات زرتشت بعدها با باورهای بومی ایرانیان ترکیب شد و مزدیسنای کنونی را که نزدیک به پنج سده دین رسمی ایران نیز بوده ‌است، پدید آورد.

گاتاها یا گاهان یا گات‌ها (اوستایی: گاثا، سانسکریت: گاثا، پهلوی: گاسان، گاهان) عبارت از ۱۷ سروده‌ای است که از دیرباز از سخنانِ زرتشت اسپنتمان می‌دانسته‌اند و دربرگیرنده پیام و آموزش‌های وی و بنیادِ مزدیسنا است و کهن‌ترین و سپنتاترین بخشِ کتابِ اوستا شمرده می‌شود.

قدیم‌ترین و مقدس‌ترین بخشِ اوستا، کتاب دینی زرتشتیان، گات‌ها است.

از زمان‌های بسیار قدیم گات‌ها را سخنان و اشعار خود زرتشت می‌دانستند. اوستایی که اکنون در دست است تنها یک چهارم کتابی است که در دوره ساسانیان وجود داشته‌ است.

اوستا در شکل کنونی خود شامل پنج بخش است. بخش‌های اوستا عبارت است از:

۱. یسنا به معنی پرستش و نیایش است و مهمترین قسمت اوستاست. سخنان زرتشت موسوم به گات‌ها، در آن گنجانده شده‌ است. کلاً شامل ۷۲ فصل یا هات است.

۲. ویسپرد شباهت تامی به یسنا دارد و همراه آن در مراسم دینی خوانده‌ می‌شود.

۳. یشت‌ها از برای ستایش پروردگار و نیایش امشاسپندان و فرشتگان و ایزدان است. از نظر قدمت زبانی احتمالاً چند سده با عهد گات‌ها اختلاف زمانی دارد. یشت‌ها گروهی از متن‌های کهن هستند که از راه تلفیق در گنجینهٔ آیین زرتشتی گنجانده شده‌اند.

۴. وندیداد به معنی قانون است. این بخش شامل بسیاری از قوانین مذهبی و احکام دینی زرتشتیان می‌شود. تألیف آن معمولاً به پس از دورهٔ هخامنشی نسبت داده‌می‌شود. زبان و سبک و انشاء وندادید با این فرض که همهٔ کتاب از دورهٔ اول اشکانی است، کاملاً سازگار است.

۵. خرده‌اوستا به معنی اوستای کوچک است. برای شرح نماز، ادعیه، روزهای متبرک ماه و اعیاد مذهبی سال و سایر مراسم مثل سِدرِه‌پوشی و کُشتی بستن کودکان، عروسی، سوگواری و غیره درست شده‌است.

کل گات‌ها ۱۷ هات است و شامل ۲۳۸ بند و ۸۹۶ بیت و ۵۵۶۰ کلمه است. گات‌ها منظوم است و از جهت وزن شعر و تعداد مصراع‌ها در هر بند، به ۵ بخش به شرح زیر تقسیم شده ‌است:

• اهنود به معنی سرور و مولا است. اهنود از هات ۲۸ یسنا شروع می‌شود.

• اشتود به معنی سلامت و عافیت است.

• سپنتمد به معنی خرد مقدس است.

• وهوخشتر به معنی اقتدار نیک و کشور خوب است.

• وهیشتواشت به معنی بهترین خواسته و نیکوترین ثروت است.

نظرات کاربران

شلاله
۱۳۹۵/۰۴/۰۹

درود بر اشو زرتشت راستی بهترین نیکی است ، که مایه نیک بختی است. نیک بختی از آن کسی است که راست باشد و خواستار بهترین راستی ❤💜❤

معجزه ی سپاسگزاری
۱۳۹۸/۰۲/۱۰

انسان ایرانی...

*𝐻𝑒𝒾𝓇𝒶𝓃
۱۴۰۲/۰۱/۱۸

این روز ها نمی فهمم دقیقا دارم چکار می کنم و اتفاقاً همین روز هاست که تحمل می کنم ، صبورم و حالم انگار در طبیعتی که مه دارد از آن آرام پایین می آید،شباهت بی شکل خاصی یافته است. یعنی

- بیشتر
Travis
۱۴۰۰/۰۱/۰۶

زرتشت، پیامبر راستی و خرد... زادروزش خجسته باد.

Mahsa
۱۳۹۹/۰۸/۱۳

🌹🌺🌼

شیرین
۱۳۹۹/۰۱/۰۸

بسیار عالی

امین۳۶۹
۱۴۰۲/۰۷/۲۱

خوشبختی از آن اوست که به دیگران خوشبختی میبخشد. مراقب هم دیگه باشیم کنار هم باشیم.

alih8979
۱۴۰۲/۰۷/۰۲

چیزی که کشور ما نیاز داره دوری از دروغ و کردار بد هست

کاربر ۳۲۵۳۰۹۳
۱۴۰۰/۰۳/۱۰

بسیار زیبا

Meloy G
۱۳۹۹/۰۲/۰۱

با کلی شوق و ذوق کتاب رو خریدم بعد میبینم به جای ۶۳ صفحه فقط ۱۸ صفحه وجود داره.. لطفا پاسخگو باشید اینکار کلاهبردارایِ!!

بریده‌هایی از کتاب
مشاهده همه (۲۸)
گناهکاران نمی‌دانند که زندگی آنان را می‌آزماید، پیشرفت از کار و کوشش است. و خدای دانا بهتر از همه از سرنوشت همگان آگاه است.
-Dny.͜.
خوشبختی از آن اوست که به دیگران خوشبختی بخشد.
.ً..
اندیشیدن در آرامش، بهترین راه دانش‌اندوزی است.
فرزانه
پاداش گرانبهای خدای دانا از آن کسی است که در کالبد جسمانی و جهان مادی با منش پاک به کار و کوشش پردازد و در آبادانی و پیشرفت جهان بکوشد و به این وسیله خواست پروردگار را برآورده سازد. سرود ۳۴ - بند ۱۴
Travis
خدای دانا، کسانی را که از روی راستی بهترین پرستش‌ها را به جا می‌آورند، چه در گذشته باشند و چه اینک و چه در آینده باشد می‌شناسد. سرود ۵۱- بند ۲۱
azaad
شاید گناهکار و گمراه برای مدتی با کارهای زشت خود کامیاب و پیروز شود اما سرانجام برابر قانون ابدی نیکی و راستی همه‌جا را فرا خواهد گرفت و آیین راستی فرمانروا می‌گردد. سرود ۳۲- بند ۶
amir7u
پیشوایان دروغین دوست مردم نیستند و از قوانین آبادی دورند و از رنج بردن جهان شاد می‌شوند و سرانجام به علت کردار و آیین بد خود به خانه‌ی دروغ کشیده می‌شوند. سرود ۵۱- بند ۱۴
Travis
بهترین پاداش از آن کسی است که خواستار روشنایی است و به دیگران روشنایی می‌بخشد. سرود ۴۳ - بند ۲
Travis
ای کسانی که به اندیشه‌ی نیک دلبسته‌اید خشم را از خود دور بدارید و در برابر ستم بایستید. سرود ۴۸- بند ۷
Travis
زرتشت تمام این خدایان را از مقام تقدیس به زیر کشید و به آنان لقب دیو (به معنی خدای دروغین) داد و در مقابل تمام آن خدایگان دروغین از یک خدای نام برد و وی را «اهورامزدا» نام نهاد (به معنی خدای توانا و دانا) .
Meloy G

حجم

۱۱٫۷ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۸۸

تعداد صفحه‌ها

۶۳ صفحه

حجم

۱۱٫۷ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۸۸

تعداد صفحه‌ها

۶۳ صفحه

قیمت:
۳۳,۰۰۰
۱۶,۵۰۰
۵۰%
تومان