دانلود و خرید کتاب رقص جهان مارسلو گلیسر ترجمه علی بازیاری شورابی
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب رقص جهان اثر مارسلو گلیسر

کتاب رقص جهان

انتشارات:سبزان
دسته‌بندی:
امتیاز:
۴.۴از ۵ رأیخواندن نظرات

معرفی کتاب رقص جهان

مارسلو گلیسر در کتاب رقص جهان به بررسی جستجوی انسان برای درک ریشه‌های آغازین خود و جایگاه او در این جهان سترگ و رازآلود می‌پردازد و پرده از اسرار اسطوره‌شناسانه، هستی‌شناسانه و علمی آن برمی‌دارد.

 درباره کتاب رقص جهان

انسان از ابتدای پیدایش تاریخ همیشه سوال آغاز جهان چگونه بوده‌است را داشته و تا آنجایی که می‌دانیم هر فرهنگ و تمدنی پاسخ‌های خاص خود را به این پرسش داده است و پدیده شگفت هستی به جای نیستی همیشه ذهن اسطوره‌سازان، دانشمندان، مذهبیان و ملحدان را وسوسه کرده و آنها را آرام نگذاشته است.

به محض پرداختن به مبدا‌شناسی یا آغاز هستی، متوجه این مطلب می‌‌شویم که در این راه با برخی مشکلات اساسی مواجه خواهیم شد. چگونه می‌‌توان به منشا و علت هر چیزی پی برد؟ اگر پاسخ این باشد که هر معلولی علتی دارد باز می‌‌توان پرسید که آن علت خود چگونه پدید آمده است و به همین ترتیب به عقب رفت. این همان تسلسل علل است که راه به جایی نمی‌‌برد. اگر گفته شود که قبل از هستی، نیستی وجود داشته است به صورت ضمنی هستیِ چیزی به نام نیستی را فرض کرده‌‌ایم و این خود نوعی تناقض‌‌گویی است.

مارسلو گلیسر در کتاب رقص جهان برای گشایش این راز بزرگ و تناقض‌های موجود در مباحث هستی‌شناسی به خیلی پیش‌تر در تاریخ بشر بازگشته و پا جای پای گذشتگان گذاشته و چیزهای زیادی را بررسی کرده است. اسطوره‌ها و پاسخی که بشر اولیه به آفرینش داده است، جوابی که مذهبیون و الهیات به این پرسش داده‌اند و در نهایت پاسخی که کیهان‌شناسان و دانشمندان به آن داده‌اند.

 علاوه براین، رقص جهان نگاهی هم دارد به  اشخاصی که در شکل‌دهی تکامل دیدگاه ما راجع به جهان سهیم بوده و هستند. جدا از توضیحاتی که درباره دانش این اشخاص داده می‌شود، انگیزه‌ها، موفقیت‌ها و کشمکش‌های کسانی که در این نمایش‌نامهٔ بس دراز نقش بازی کرده‌اند، بررسی می‌شوند.

خواندن کتاب رقص جهان را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

کتاب رقص جهان در سه حوزه اسطوره‌شناسی الهیات و فیزیک می‌گنجد و در کل علاقه‌مندان 

به موضوع هستی‌شناسی از خواندن آن لذت خواهند برد.

بخشی از کتاب رقص جهان

هزاران سال پیش، قبل از اینکه مجموعهٔ دانش کنونی که ما آن را علم می‌نامیم پدید آید، طبیعت نقشی بسیار متفاوت در سرنوشت اجداد ما بازی می‌کرد. طبیعت ضمن اینکه خوراک و گرما را برای انسان فراهم می‌کرد، سرما و نابودی را هم به ارمغان می‌آورد؛ هم نیکخواه و بخشنده بود و هم بی‌رحم و ترسناک. از آنجا که بشر قدرت کنترل بر طبیعت را نداشت، می‌کوشید تا از آن یاری بخواهد و دلجویی کند. او به امید اینکه بلاهای طبیعی نظیر فوران آتشفشان‌ها، زمین‌لرزه‌ها و تندبادها خانه‌اش را ویران و گله‌اش را نابود نکند و با این آرزو که محصولاتش پربارتر باشد به پرستش طبیعت و بت‌ها روی آورد. انواع و شیوه‌های این پرستش از فرهنگی به فرهنگ دیگر و با توجه به عواملی مانند میزان انزوای گروه، منطقهٔ جغرافیایی و پیشرفت ابزار انسان آن زمان متفاوت بودند.

در برخی فرهنگ‌ها گروهی از خدایان پدیده‌های طبیعی را کنترل می‌کردند. در برخی دیگر، طبیعت، خود خدا بود و معمولاً خدای مادر نامیده می‌شد. افراد گروه در تلاش برای تضمین بقای خود هدایایی را به همراه اجرای مراسمی مذهبی به خدا یا خدایان خود تقدیم می‌کردند. انسان می‌کوشید تا از طریق رابطه‌اش با خدایان و با معنا بخشیدن به پدیده‌های رازآلود و پیش‌بینی‌ناپذیر، به وجود خدایان نظم بخشد. از طرف دیگر ایجاد ارتباط با خدایان، یک کارکرد اجتماعی محسوس‌تری هم داشت، زیرا رابطه با خدایان باعث می‌شد تا ارزش‌های اخلاقی که برای انسجام گروه حیاتی بود ملموس و محترم شمرده شوند.

این نوع رابطه با طبیعت به تدریج از نیازهای عینی و مادی مربوط به رفاه و آسایش گروه فراتر رفت و نیازهای غیرمادی و ماوراء طبیعی را نیز در برگرفت. به عنوان مثال می‌توان از نقشی که مرگ در مذاهب گوناگون بازی می‌کرد، نام برد. در برخی از این مذاهب، تولد و مرگ تنها دروازهٔ ورود به دنیای دیگری است. گذر از یک نوع زندگی به نوعی دیگر است. چرخه‌ای که مدام تکرار می‌شود. در بعضی مذاهب دیگر مرگ عبارت از پرواز به سوی یک حقیقت مطلق است. امید به یک زندگی شیرین، شایسته و جاوید در بهشتی که پس از تحمل درد و رنج‌های بسیار دنیا حاصل آدمی می‌گردد. انسان ناچار است با اموری پیش‌بینی‌ناپذیر و تبیین‌ناپذیر مانند مرگ به نحوی کنار آید. همین نیاز و الزام باعث شده است تا او در فرهنگ‌های مختلف به کندوکاو در موضوع مرگ بپردازد و درک مذهبی خویش از آن را با توجه به موقعیت خود ارائه نماید. این نوع تصور از مرگ او را قادر می‌سازد تا در برابر مرگ عزیزانش آرامش قلبی داشته باشد و مرگ را پایان همه چیز نپندارد. علم نیز ممکن است تا حدودی آرامش‌بخش باشد. هاروارد شلدون گلاشو یکی از فیزیکدانان در این باره چنین می‌گوید:

شاید ما بتوانیم با عالِم شدن و دوری از جهل، راحت‌تر با مرگ خود، مرگ همنوع یا مرگ سیاره‌مان کنار بیاییم.

علم، ترس را از بین می‌برد همان‌طور که در مقابلِ آن، جهل ترس را می‌زاید.

ابرخردها؛ سیری در باغ وحش ذرات زیر اتمی
محمد نادری قمی
فیزیک ذرات
فرنک کلوس
گیتی از هیچ: چرا به جای هیچ، چیزی هست
رامین رامبد
هیچ
فرنک کلوس
نظریه کوانتومی
جان پاکینگ هرن
سه دقیقه اول
استیون وینبرگ
ماده‌ی تاریک و انرژی تاریک
برایان کلگ
پیدایش جهان هستی و حیات بر کره‌ی زمین
ابوالحسن حاجی حیدری
داستان خاستگاه انسان و جهان هستی
دیوید کریستین
ذرات و جهان هستی
کایل کرکلند
چیزی عمیقا پنهان
شون کارول
بدن؛ راهنمای ساکنان
بیل برایسون
ابر فضا
میچیو کاکو
درباره زمان
ادم فرانک
شش نظریه‌ای که جهان را تغییر داد
پل استراترن
گرمایش جهانی
ماندانا فرهادیان
جهان‌‌های موازی
میچیو کاکو
ربکا
دافنه دوموریه
چرا با سگم از فیزیک کوانتوم می گویم
چاد اورزل
چهار میثاق
دون میگوئل روئیز
دختر پرتقالی
یوستاین گاآردر
روی ماه خداوند را ببوس
مصطفی مستور
سکوت ذهن
رضا علیزاده مهماندار
راهبی که فراری‌اش را فروخت
رابین شارما
نیلوفر و مرداب
تیچ نات هان
سفر روح
مایکل نیوتون
اعتراف
لئو تولستوی
هر بار که معنی زندگی را فهمیدم عوضش کردند
دانیل. ام کلاین
سفر روح (سیری در جهان‌های معنوی، دیدار از طبقات مختلف برزخ با هیپنوتیزم)
مایکل نیوتون
هدف زندگی
مرتضی مطهری
درباره‌ی معنی زندگی
ویل دورانت
رها با ذات پاک
آرزو نهاردانی
عشق ورای ایمان
پائولو کوئیلو
خودآموز فلسفه
مل تامپسون
مغز پویا
دیوید ایگلمن
جهان‌های موازی
میچیو کاکو
نظم زمان
کارلو روولی
عقل سرخ
ش‍ه‍اب‌ال‍دی‍ن‌ س‍ه‍روردی‌
هنر زندگی آسوده
شونمیو ماسونو

نظرات کاربران

ali
۱۴۰۰/۱۰/۰۹

لطفا کتاب های زیر از انتشارات سبزان را هم در طاقچه قرار دهید: پارادوکس، جیم الخلیلی گرانش کوانتومی حلقه ای، رودولفو گامبینی کتاب کوچکی از زمان، کلاوس مینزر زمان چیست، فضا چیست؟ کارلو رولی چرا سه بعد آیا واقعا دنیای ما سه بعدی است؟ اندرو

- بیشتر
mz
۱۴۰۲/۰۱/۰۷

کتاب خیلی خوب پیدایش جهان را توضیح میدهد هر چند موضوع پیچیده است تا حدی هم نظریات مذاهب را بررسی میکند

بریده‌هایی از کتاب
مشاهده همه (۱)
من چرخ گردون عظیمی را دیدم که جلوی چشمانم، پشت سرم و در کنارم نبود، اما در عین حال در یک آن همه‌جا بود. این چرخ هم از آب و هم از آتش بود. (گرچه می‌توانستم کرانه‌های آن را ببینم) ولی در عین حال بی‌کرانه بود. خورخه لوئیس بورخس
arman eghbali

حجم

۹۰۱٫۷ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۳

تعداد صفحه‌ها

۴۱۶ صفحه

حجم

۹۰۱٫۷ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۳

تعداد صفحه‌ها

۴۱۶ صفحه

قیمت:
۸۹,۰۰۰
تومان