دانلود و خرید کتاب اندیشه‌ی تمدن نوین اسلامی سیدمحمد‌مهدی میرباقری
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب اندیشه‌ی تمدن نوین اسلامی اثر سیدمحمد‌مهدی میرباقری

کتاب اندیشه‌ی تمدن نوین اسلامی

معرفی کتاب اندیشه‌ی تمدن نوین اسلامی

در کتاب اندیشه‌ی تمدن نوین اسلامی، گفتارهایی در تبیین رویکرد فکری سیدمنیرالدین حسینی الهاشمی می‌خوانید.

 استاد سید منیرالدّین حسینی‌الهاشمی (ره) در بیستم آبان‌ماه ۱۳۲۴ در شیراز متولد شد. پدر ایشان حضرت آیت‌الله العظمی حاج سیدنورالدین حسینی‌الهاشمی (ره)(معروف به آیت‌الله شیرازی) از مراجع طراز اول ایران و مؤسس تشکیلات دینی و ضداستعماری «حزب برادران» بود؛ پس از شهادت آیت‌الله شیرازی در سال ۱۳۳۵ استاد در یازده‌سالگی به لباس مقدس روحانیت ملبس گردید و به رهبری حزب انتخاب شد و با اراده‌ای استوار در برابر انحرافات ایستادگی نمود. ایشان دروس «مقدمات» و مقداری از «سطح» را در حوزه علمیه شیراز آموخت و سپس تحصیلات خود را در حوزه علمیه قم حوزوی ادامه داد.

سید منیرالدّین حسینی در زمان تبعید حضرت امام خمینی (ره) راهی نجف شد و در آنجا «کفایه‌الاصول» را نزد آیت‌الله خاتم‌یزدی (ره) و «مکاسب» را نزد آیت‌الله راستی‌کاشانی خواند؛ همچنین در درس «حکومت اسلامی» حضرت امام خمینی (ره) هم حضور یافت و به گفته خودشان، از آن بحث، تأثیرِ عمیقی پذیرفت و تحوّلی در افق نگاه و اندیشه ایشان ایجاد شد؛ در پایان بهمن‌ماه ۱۳۴۹ از نجف به ایران بازگشت و در شیراز اقامت نمود و در کنار تحصیل و تدریس، به مبارزه با رژیم پهلوی پرداخت که منجر به تبعید ایشان گردید؛ وی پس از بازگشت از تبعید، در قم به تکمیل تحصیلات خود پرداخت و دوره خارج را نزد آیت‌الله شیخ مرتضی حائری یزدی (ره) و آیت‌الله سید ابوالقاسم فانی اصفهانی (ره) گذراند.

سید منیرالدّین حسینی پس از پیروزی انقلاب اسلامی به رهبری حضرت امام‌خمینی رحمه‌الله‌علیه از طرف مردم استان فارس به نمایندگی «مجلس خبرگان تدوین قانون اساسی» انتخاب شد؛ ایشان در آن مجلس عضو کمیسیون اقتصادی بود و در زمینه استوارشدن قانون اساسی بر پایه اصل مترقی «ولایت فقیه» تلاش‌های زیادی کرد و یکی از پنج پیش‌نویس قانون اساسی را تدوین و ارائه نمود.

پس از تصویب قانون اساسی، هیچ‌یک از مناصب اجرایی نتوانست دغدغه اصلی ایشان را در زمینه چگونگی اسلامی شدن امور برطرف کند. با توجه به ضرورت پیش‌آمده پس از انقلاب و خلأ مدل حکومت دینی و نرم‌افزار تمدّن اسلامی، استاد طرح تأسیس فرهنگستان (آکادمی) علوم‌اسلامی را در صدر فعالیت‌های خود قرار داد و در سال ۱۳۵۸ آن را راه‌اندازی نمود؛ این مرکز ابتدا برای به دست آوردن مدل اقتصادی اسلامی آغاز به‌کار نمود، ولی در امتداد آن، تا تأسیس «فلسفهٔ شدن» و تغییر در مبانی روش علوم پیش رفت؛ سید منیرالدّین حسینی در این راه بیست‌سال از عمر شریف خود را صرف نمود و در صبح روز جمعه دوازده اسفند ۱۳۷۹ دعوت حضرت حق را لبیک گفت.

خلاقیت و ابتکار مرحوم سید منیرالدّین حسینی، که به تعبیر مقام معظم رهبری (مدظله) در پیام تسلیت رحلت ایشان «عمر خود را در خدمت به اسلام سپری کرد»، گسترده و برجسته بود، ولی سخت‌گویی و سخت‌نویسیِ حاصل از تازگی و پیچیدگی نظرات ایشان، موجب شد تا هدف و ماهیت افکار ایشان در بیرون از حلقه شاگردان ایشان تا حدود زیادی ناشناخته بماند.

 درباره کتاب اندیشه تمدن نوین اسلامی

کتاب حاضر گامی است برای معرفی و بازشناسی اجمالی رویکرد فکری استاد سید منیرالدّین حسینی از زبان شاگرد برجسته ایشان حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید محمدمهدی میرباقری.

 ایشان در این گفتارها از منظرها و زوایای گوناگونی شخصیت آن متفکر فرزانه را کاویده و کوشیده‌اند تا تصویری روشن از دغدغه‌ها، رسالت‌ها و محصولات فکری ایشان و نسبت آن با انقلاب اسلامی، تمدّن اسلامی، حوزه‌های علمیه و روشن‌فکری دینی ارائه کنند. این گفتارها به ترتیب در تاریخ (۱۳۷۹/۱۲/۱۷)، (۱۳۸۰/۱/۲۱)، (۱۳۸۰/۱/۲۲)، (۱۳۸۰/۳/۲۰)، (۱۳۸۰/۸/۱۰)، (۱۳۸۰/۱۲/۱۰)، (۱۳۸۱/۷/۳) و (۱۳۸۸/۲/۲۰) ایراد گردیده است. امید است در آینده، سیر فکری و پژوهشی اندیشه‌های استاد حسینی به‌صورت تفصیلی‌تر تبیین و ارائه گردد.

 خواندن کتاب اندیشه تمدن اسلامی را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

پژوهشگران علوم اجتمای و سیاسی و علاقه‌مندان به مباحث تمدن اسلامی را به خواندن این اثر دعوت می‌کنیم.

نظری برای کتاب ثبت نشده است
بریده‌ای برای کتاب ثبت نشده است

حجم

۰

سال انتشار

۱۳۹۴

تعداد صفحه‌ها

۱۷۰ صفحه

حجم

۰

سال انتشار

۱۳۹۴

تعداد صفحه‌ها

۱۷۰ صفحه