دانلود رایگان کتاب حکمت اشراق رحمت‌الله شریعتی نجف‌آبادی
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.

معرفی کتاب حکمت اشراق

حکمت اشراق، ترجمه و شرح کامل و مقایسه‌ای هیاکل‌النور شیخ اشراق، شهاب الدین سهروردی به قلم دکتر رحمت‌الله شریعتی نجف‌آبادی است.

یکی از شاخه معارفی که در فرهنگ شرقی- اسلامی، به‌وجود آمده و رشد و گسترش چشم‌گیری یافته است، حکمت مشایی- اشراقیِ شیخ شِهاب‌الدین سهروردی است که در سراسر جهان، مخصوصاً مغرب زمین نفوذ و سلطه جدی پیدا کرده است.

یحیی‌بن حَبَش، حکیمِ اشراقیِ جوان، علاوه بر عنوان «شیخ اشراق» به لقب «سهروردی» نیز شهرت جهانی دارد. وی فیلسوفی سترگ و عارفی وارسته و راوی متبحر و آشنا به منطق و اصول و ادبیات و شعر و داستان‌نویسی، ماهر در عرفان و تصوف، آن هم به طرز و طور رمز و معما، بوده است که سرانجام او را به کفر و زندقه، مخصوصاً تشیع متهم نموده، در سن سی و هشت سالگی او را شهید نمودند.

او حقایق را نخست از طریق کشف و شهود و ذوق عرفانی، وجدان و یافت می‌نمود، سپس آنها را در قالب استدلال وزین و برهان قویم می‌ریخت و در اختیار دیگران می‌گذاشت.

یکی از آثار مشهور سهروردی «رساله هیاکل‌النور» است که دکتر رحمت‌الله شریعتی نجف‌آبادی آن را به دانشجویان ارشد، گرایش فلسفه چندین دفعه تدریس نموده است و اکنون ترجمه و شرح مبسوط آن را در اختیار دانش‌پژوهان حوزوی و دانشگاهی و اساتید محترم قرار داده است.

نویسنده در شرح و تفسیر این اثر،  از تمام آثار دیگر سهروردی استفاده نموده و تقریباً تمام نظریات وی را در خصوص علوم عقلی- ذوقی- کلامی در اختیار دانش‌پژوهان قرار داده است.

خواندن کتاب حکمت اشراق را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

دانشجویان و پژوهشگران رشته فلسفه.

 بخشی از کتاب حکمت اشراق

سهروردی در آغاز قسم دوم از کتاب حکمة‌الاشراق که از مهمترین آثار وی به‌شمار می‌رود می‌نویسد: «إن کان فی‌الوجود ما لایحتاج الی تعریفه و شرحه فهو الظاهر و لاشیء اظهر من النور فلا شیء أغنی منه عن التعریف۱۵۳»؛ اگر در دار هستی چیزی وجود داشته باشد که نیازمند تعریف و شرح نباشد آن امر ظاهر و آشکار به‌شمار می‌آید و هیچ چیزی آشکارتر از نور نیست. به این ترتیب می‌توان گفت: هیچ چیز به اندازه نور از تعریف بی‌نیاز نیست.

شارح حکمة‌الاشراق در این‌باره چنین می‌نگارد: «فصل فی بیان أن النور الذی علیه مبنی الکلام فی هذا القسم بدیهی التصور لایحتاج الی تعریف لکونه أغنی الاشیاء عنه۱۵۴»؛ فصلی در بیان این‌که نوری که مبنا و اصل و پایه این قسم (قسم دوم) است، تصورش بدیهی و روشن است و احتیاج به تعریف ندارد، چون هیچ چیزی به اندازه نور بی‌نیاز از تعریف نیست. (و گرنه نور نیست و خلف لازم می‌آید).




نظرات کاربران

حسین گلستانی
۱۴۰۰/۰۳/۳۰

خیلی جالب بود و اطلاعات خوبی در اختیار خواننده قرار میدهد.زندگی نامه و شرح حال حکیم اشراق یا سهروردی که از نوابغ زمان خود بوده است.

کاربر ۴۳۹۰۷۳۵
۱۴۰۱/۰۳/۲۵

بسیار عالی این کتاب باعث میشه که شناخت بیشتری نسبت به شیخ اشراق پیدا کنیم این کتاب را توصیه میکنم حتما خوانده شود

محمد حق شناس
۱۴۰۱/۰۳/۱۱

خوندن این کتاب باعث میشه انسان شناخت بیشتری نسبت به شیخ اشراق پیدا کنه و مغز را به تفکر وا میدارد. خواندنش رو توصیه میکنم

محمد مهدی زارع
۱۴۰۱/۰۳/۰۲

باعث علاقه مندی بنده به مباحث فلسفی شد . به دوستان توصیه میکنم.

عرفان منش شماره ۴۳
۱۴۰۱/۰۲/۲۸

توضیح درباره قسم اول در مورد توصیف نور مناسب خسته نباشید به گردآورنده

محمد مصلحی
۱۴۰۲/۰۵/۱۵

خیلی کتاب خوب و پرمفهومی بود باید علاقه به فلسفه و احکام شیخ اشراق داشته باشیم،در کل عالی

hani_ad
۱۴۰۰/۰۳/۲۳

براستی که راه و رسم شیخ اشراق حیرت انگیز و قابل تامل است،با سپاس از محتوای بسیار خوب کتاب

سلاما
۱۴۰۰/۰۲/۱۳

سلام. من نمیتونستم نظری بدهم. خیلی دوست داشتم کتاب را بخرم چون متن عربی را هم داشت. ولی مبلغ آن آنقدر پایین است که خطا در تراکنش می‌دهد. لطفا رسیدگی کنید و این دفعه را گران کنید تا بتوانیم بخریم.

- بیشتر
کاربر ۷۰۴۲۵۰۵
۱۴۰۲/۰۵/۲۳

درود بر استاد شریعتی عزیز با ارزوی موفقیت روز افزون شما

داوود جمال ویشکائی
۱۴۰۲/۰۵/۲۲

خدا قوت اقای شریعتی ممنون از اطلاعاتی ک ب صورت رایگان در اخیتار ما جوانان میگذرید

بریده‌هایی از کتاب
مشاهده همه (۳)
حکیم سهرورد به زبان شیرین و شیوای فارسی در این باب چنین می‌نگارد: علماء چون حکم کنند بر امکان چیزی مر چیزی را ...، اعتماد بر استقراء نکنند. استقراء آن باشد که گویند: بیشتر را چنان که دیدیم پس باید که چنین باشد و این ضعیف است،
محمدحسن
این همه عکس می و رنگ مخالف که نمود یک فروغ رخ ساقی است که در جام افتاد سهروردی در یکی از آثارش می‌نویسد: بدان که از یکی که به حقیقت یکی باشد از جمله وجوه، یعنی از هر جهت، جز یکی صادر نشود، که اگر دو چیز از او صادر شود و حاصل گردد، اقتضای یکی بعینه، اقتضای آن دیگری نباشد، که اگر اقتضای این، اقتضای آن بودی، این، بعینه آن بودی (و دو چیز نبود و این خلف است). پس از جهتی که اقتضای این کند، عین او، اقتضای چیزی دیگر نکند، پس اقتضای دیگر، به جهتی دیگر باید. و در واجب‌الوجود کثرت جهات و صفات محال است و او از همه وجوه و از هر جهت یکی است، پس آنچه از او در وجود آید یکی باش
کاربر ۱۵۰۱۳۱۵
و دارای جلالت و بزرگی در حد اعلی و بی‌نهایت است. عظمت ذاتی حضرت حق مستلزم سلب همه نواقص از اوست. او دارای کمال اتمّ، یعنی دارای صفات جمال و ثبوتی و شرف اعظم و نور اشدّ است. واجب تعالی نور مطلق است، بنابراین او دارای حکم و خاصیت نور (بلکه عین نور) است. او هم ذاتش روشن و بدیهی از جهت تحقق است و هم مُظهر غیر و مخرج ظلمات ماهیات به نور وجود است.
کاربر ۱۵۰۱۳۱۵

حجم

۸۸۱٫۳ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۸

تعداد صفحه‌ها

۷۰۴ صفحه

حجم

۸۸۱٫۳ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۸

تعداد صفحه‌ها

۷۰۴ صفحه

قیمت:
رایگان