دانلود و خرید کتاب ابن هیثم احمد علامه فلسفی
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب ابن هیثم اثر احمد علامه فلسفی

کتاب ابن هیثم

معرفی کتاب ابن هیثم

 کتاب ابن هیثم نوشته احمد علامه فلسفی است. این کتاب به زندگی ابن هیثم یکی از بزرگترین ریاضی‌دانان و فیزیکدانان تاریخ اسلام می‌پردازد. 

 درباره ابن هیثم

بوعلی محمد بن حسن بن هیثم بصری به اختصار ابن هیثم از بزرگترین ریاضیدانان و بنا بر دائرةالمعارف الاسلامیه بی‌گمان بهترین فیزیکدان مسلمان و شهروند ایرانی عرب زبان بود. او اولین دانشمند فیزیک نور در جهان است که در زمینه شناخت نور و قانون‌های شکست و بازتاب آن نقش مهمی ایفا کرده‌است.

دانسته‌های زیادی از زندگی شخصی او در دست نیست. او در حدود ۳۵۴ قمری (۹۶۵ میلادی) در بصره، که در آن زمان تحت فرمان خاندان ایرانی آل بویه قرار داشت، زاده شد. او در سال ۱۰۲۰ میلادی در دوره حکومت الحاکم (۹۸۵–۱۰۲۱ میلادی) به مصر رفت و سعی کرد جریان نیل را تنظیم کند. او هنگامی که به ممکن نبودن این کار پی برد، با وجود خشم خلیفه، کار را رها کرد؛ ولی پس از مرگ خلیفه، دوباره به قاهره برگشت و با رونوشت‌نویسی از دست‌نویس‌های علمی خصوصاً ریاضیاتی به گذران زندگی پرداخت. در ۴۳۰ قمری (۱۰۴۰ میلادی) درگذشت. شرح اصول اتاقک تاریک و اختراع ذره‌بین از کارهای برجسته این دانشمند مسلمان است که منجر به ساخت دوربین عکاسی گردید. به دید برخی پژوهشگران ابن هیثم نخستین دانشمند جهان است که سرعت صوت را محاسبه کرده‌است. ابن هیثم با معیار متعارف اندازه‌گیری طول در زمان خود، که واحد ذرع بود، سرعت نور و دور کره زمین را اندازه گرفت. وی نخستین کسی است که ۷۰۰ سال قبل از نیوتن به بررسی ویژگی‌های نور پرداخت. ابن هیثم را اولین دانشمندی می‌شناسند که از روش مبتنی بر آزمایش در کارهایش استفاده کرد.

 خواندن کتاب ابن هیثم را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

دانشجویان و علاقه‌مندان به سرگذشت شخصیت‌ها و دانشمندان مسلمان.

بخشی از کتاب ابن هیثم

در هندسه، ابن ال هیثم علم هندسه تحلیلی را توسعه داد و جبر و هندسه را به هم پیوند داد. ابن هیثم همچنین فرمول جمع آوری ۱۰۰ عدد اول طبیعی را کشف کرد و ابن هیثم از اثبات مهندسی برای اثبات این فرمول استفاده کرد.

این اولین تلاش ابن ال هیثم برای اثبات فرض موازی اقلیدسی و پنجمین فرضیه در کتاب عناصر اقلیدس بود، با استفاده از اثبات با بطلان فرضیه، که در آن مفاهیم حرکت و تحول را در هندسه وارد کرد. وی همچنین چهار ضلعی لمبرت را کشف کرد که بوریس آبراموویچ روزنفلد آن را "چهار ضلعی ابن ال هیثام-لمبرت" نامید و همچنین سعی کرد شباهت های آن را با بدیهیات Playfire اثبات کند. نظریه های چهار ضلعی وی، از جمله ربع لمبرت، اولین نظریه های هندسه بیضوی و هذلولی بود. این نظریه ها را می توان به همراه گزینه های شناخته شده ای مانند نظریه Playfire، اولین آغاز هندسه غیر اقلیدسی دانست. آثار وی تأثیر زیادی در دانشمندان مهندسی پارسی مانند عمر خیام، نصیرالدین طوسی، اروپایی ها، کویتو، گرسونیدس، جان والیس، ساعتچی و کریستوفر کالوس داشت.

در هندسه ابتدایی، ابن ال هیثم در مقاله خود در مقاله مربع دایره سعی در حل مسئله مربع سازی دایره با استفاده از اشکال هلال داشت، اما وقتی کار را غیرممکن دانست متوقف شد. ابن الهیثام همچنین به سایر مشکلات مهندسی ابتدایی (اقلیدس) و پیشرفته (آپولونیان و ارشمیدس) پرداخت و اولین کسی بود که برخی از آنها را حل کرد.

نظریه اعداد ابن ال هیثم

مشارکت وی در نظریه اعداد شامل کار وی در زمینه اعداد کامل بود. ابن ال هیثم در مقاله خود در مقاله تجزیه و تحلیل و سنتز اولین نفری بود که دریافت که هر عدد ایده آل فرمول ۲n-۱ (۲n - ۱) دارد که ۲n - ۱ عدد اصلی است، اما او نتوانست این نتیجه را با موفقیت ثابت کند (اولر این را در قرن هشتم ثابت کرد). ده)

ابن هیثم با استفاده از آنچه اکنون قضیه ویلسون نامیده می شود، مسائل مربوط به هم خوانی ها را حل کرد. ابن الهیثام در کتاب ال مانیتور خود گفت که برای حل یک نظام نامه نگاری، دو روش وجود دارد: "اول" روش کلیسایی، همانطور که ویلسون ذکر کرد، و "دوم" مشابه قضیه باقی مانده چینی.

نظرات کاربران

Hossein Iranpour
۱۴۰۲/۰۹/۱۵

مهم‌ترین نکته در مورد یک کتاب پژوهشی استناد آن است که در این کتاب هیچ جایی ندارد. نکته بعدی غلط‌های املایی و ویراستاری کتاب است. هم لغات اشتباه متعددی وجود دارد و هم سر و ته جملات بهم ریخته هست ‌و

- بیشتر
کاربر ۳۳۸۴۷۱۹
۱۴۰۲/۰۶/۱۴

انصافا چرا وقتی کتاب رو نخوندین توی نظرات میگن خوب بود؟؟ پر از غلط املاییه ابن هیثم رو یه بار ابن الحیثام مینویسه یه بار ابن الحیثم جملات نامفهوم انگار از گوگل ترنسلیت عربی استفاده شده خیلی بد متاسفانه

Shahidbeheshttti
۱۴۰۰/۰۸/۰۵

👍👍

پویا
۱۴۰۰/۰۳/۲۹

خیلی خوب بود

بریده‌هایی از کتاب
مشاهده همه (۱)
در فلسفه، ابن ال هیثم در نسخه خطی رسالت الماکان از مفهوم توپوس توسط ارسطو انتقاد کرد. در فیزیک ارسطو، ارسطو اظهار داشت که فضا چیزی دو بعدی استاتیک است که شامل یک شی است و به آن متصل است. ابن ال هیثم با این امر مخالفت کرد و ثابت کرد که فضا فضایی سه بعدی است که بین سطوح داخلی جسم موجود در آن وجود دارد. وی توضیح داد که مکان به فضا نزدیکتر است، که مفهوم مکان رنه دکارت را در قرن هفدهم روشن می کند. ابن ال هیثم پس از رساله ای در محل، نسخه خطی خود را قل و المکان نوشت و در آن اثبات مهندسی هندسه فضا را ارائه داد که با مفهوم فلسفی ارسطو در مورد مکان مخالف است. عبداللطیف البغدادی، که از نظر فلسفی ارسطو درباره این مکان حمایت می کند، در پاسخ به این ایده در کتاب خود "پاسخ به ابن ال هیثم درجا" نوشت.
esrafil aslani

حجم

۱۰۳٫۳ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۹

تعداد صفحه‌ها

۸۲ صفحه

حجم

۱۰۳٫۳ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۹

تعداد صفحه‌ها

۸۲ صفحه

قیمت:
۱۰,۰۰۰
تومان