دانلود و خرید کتاب راهنمای والدین کودکان قربانی کودک آزاری میترا سپاسی آشتیانی
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب راهنمای والدین کودکان  قربانی کودک آزاری اثر میترا سپاسی آشتیانی

کتاب راهنمای والدین کودکان قربانی کودک آزاری

معرفی کتاب راهنمای والدین کودکان قربانی کودک آزاری

راهنمای والدین کودکان قربانی کودک آزاری اثری مشترک از میترا سپاس آشتیانی و پرستو کفایی‌زاد طهرانی است. این اثر به یکی از آسیب‌های اجتماعی کودکان که همانا کودک‌آزاری است، پرداخته است. و راه‌های مواجهه و مقابله آن را به والدین کودکان قربانی کودک‌آزاری آموزش داده است.

درباره کتاب راهنمای والدین کودکان قربانی کودک آزاری

یکی از دغدغه‌های موجود در عصر حاضر که اخیرا مباحث زیادی پیرامون آن شکل گرفته است، مسائل جنسی در کودکان و نوجوانان است. متخصصان اعصاب و روان، روان شناسان، مشاوران و... هرروزه با والدینی مواجه می‌شوند که با مشاهده‌ رفتارهای جنسی و پرسش‌های جنسی فرزندشان نگران شده و سراسیمه به متخصص مراجعه می‌کنند و برایشان این پرسش مطرح می‌شود که آیا فرزند من طبیعی است؟ من چگونه باید برخورد کنم؟ و... 

درک رشد جنسی کودکان، نقشی کلیدی در پیشگیری از آزار جنسی کودکان ایفا می‌کند. بسیاری از والدین نمی‌دانند که در رشد جنسی فرزندانشان، باید انتظار چه رفتارهایی را داشته باشند لذا برای آنان دشوار است که تفاوت رفتارهای سالم و ناسالم جنسی را متوجه شوند. زمانی که والدین تفاوت بین رفتارهای سالم و ناسالم جنسی را متوجه می‌شوند، بهتر می‌توانند رفتارهای جنسی کودک را درک کنند و در صورت لزوم به شکل موثر اقدام کنند. در غیر این صورت آنها به رفتارهای جنسی کودک از دیدگاه یک بزرگسال می‌نگرند و نگران می‌شوند و یا برعکس رفتارهای ناسالم را نیز عادی محسوب می‌کنند و از کنار آن می‌گذرند.

اولین درمانگر کودکان، والدینشان هستند. والدینی که سرشار از عشق به فرزندشان و همواره پشتیبان وی هستند. پس تمام تلاش نویسندگان کتاب بر این بوده تا کتاب با زبانی ساده و به صورت گام به گام برای راهنمایی والدینی نگاشته شود با این مشکل روبه رو هستند؛ به خصوص والدینی که به متخصصان دسترسی ندارند می‌توانند از این کتاب استفاده کنند.

خواندن کتاب راهنمای والدین کودکان قربانی کودک آزاری را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم 

تمامی والدینی که می‌خواهند با این مسئله مهم و راه‌های برخورد با آن آشنا شوند، مخاطبان این کتاب اند.

 بخشی از کتاب

یکی از مهم‌ترین وظایف پدران و مادران مراقبت از فرزندانشان است. والدین حتی قبل از به دنیا آمدن فرزندشان، خود را برای مراقبت از وی آماده می‌کنند. برای مثال برای کودک لباس‌های مناسب می‌خرند تا کودک سرما نخورد، محیط خانه را برای ورود کودک آماده می‌کنند. زمانی که کودک به دنیا آمد والدین مراقب هستند که کودک تشنه یا گرسنه نماند، وقتی که خواب است کسی او را بیدار نکند، زمانی که شروع به راه رفتن کرد اشیای شکستنی را از دسترس وی دور می‌کنند و به تدریج و با بزرگتر شدن کودک برخی از مراقبت‌ها را نیز به خود کودک می‌آموزند. برای مثال به او می‌آموزند که نباید به گاز دست بزند، باید دندان هایش را مسواک بزند و از آن‌ها مراقبت کند و...

یکی از خطراتی که در کمین کودکان سراسر دنیا می باشد، سوء استفاده‌ی جنسی است. امروزه بیش از هر زمان دیگری ما اخبار سوء استفاده‌ی جنسی از کودکان را در جای جای دنیا می‌شنویم. والدین معمولاً با شنیدن این اخبار نگران می‌شوند و برایشان سوال پیش می‌آید که چه کار می‌توانند بکنند تا چنین اتفاقاتی برای فرزندشان نیفتند. یکی از وظایف والدین در این رابطه مراقبت جنسی از فرزندشان است. مراقبت جنسی از کودکان شامل ۲ قسمت است:

۱/ مراقبت بیشتر والدین از فرزندان: برای مثال والدین فرزند کوچکشان را تنها جایی نفرستند، فرزندشان را برای مدت طولانی نزد افراد غریبه و یا حتی آشنا نگذارند، نسبت به مردانی که اطراف کودک هستند و رفتار آنان حساس باشند و...

۲/ آموزش مراقبت جنسی به کودکان: یکی دیگر از مهم‌ترین کارهایی که والدین می‌توانند برای پیشگیری از آزار جنسی انجام دهند، آموزش مراقبت جنسی به فرزندشان است.

۱/ برای شروع آموزش مراقبت جنسی به کودکان در ابتدا ما اسامی بدن را به کودک می‌آموزیم. ابتدا با اندام خنثی شروع می‌کنیم. برای مثال می‌گوییم این چشم است، ما با آن می‌بینیم. این گوش است و... بعد به کودک می‌گوییم که این قسمت هم اسمش اندام تناسلی هست.(اسم صحیح را می‌گوییم. اگر بگوییم این شرمه این عیبه و... کودک نسبت به قسمتی از بدنش احساس بدی پیدا می‌کند و در روابط جنسی بزرگسالی‌اش به مشکل می‌خورد).

۲/ بعد به کودک می‌گوییم که قسمت سینه، بین پاها و باسن تو، قسمت‌های خصوصی تو هستند. می‌دونی خصوصی یعنی چی؟ یعنی این که این قسمت‌ها فقط برای تو هستند. کسی حق نداره این قسمت‌ها رو ببینه، دست بزنه. ما این قسمت‌ها رو با لباس می‌پوشونیم. اما یه جاهایی آقای دکتر مجبور می‌شه که اون قسمت هارو معاینه کنه. یا بچه‌های خیلی کوچیک رو مامان باباها، لباسشون را عوض می‌کنن و حموم می‌برن. اون موقع اشکالی نداره.

۳/ سپس مفاهیم نگاه پرخطر، حرف پرخطر، لمس پرخطر، تنهایی پرخطر و بغل کردن پرخطر را برای کودک توضیح دهیم.

اگر کسی خواست اندام خصوصی تورا ببیند یا اندام خصوصی خودش را به تو نشان دهد این نگاه پرخطر است. اگر کسی در مورد اندام خصوصی با تو صحبت کرد، این یک حرف پر خطر است.اگر فردی اندام خصوصی تورا لمس کند یا از تو بخواهد اندام خصوصی‌اش را لمس کنی این یک لمس پرخطر است.اگر فردی خواست تورا به مکانی خلوت و خصوصی بدون اجازه‌ی مامان و بابا ببره این تنهایی پرخطر است. اگر کسی تورا به گونه‌ای بغل کرد که به تو احساس بدی داد این بغل کردن پرخطر است. به کودک می‌گوییم که برای شناسایی نگاه پرخطر، حرف پرخطر، لمس پرخطر، تنهایی پرخطر و بغل کردن پرخطر، به احساسات خودش اعتماد کند.

نظری برای کتاب ثبت نشده است
بریده‌ای برای کتاب ثبت نشده است

حجم

۱٫۳ مگابایت

سال انتشار

۱۳۹۷

تعداد صفحه‌ها

۱۸۵ صفحه

حجم

۱٫۳ مگابایت

سال انتشار

۱۳۹۷

تعداد صفحه‌ها

۱۸۵ صفحه

قیمت:
۲۱,۰۰۰
تومان