دانلود و خرید کتاب خاطر نازک گل حسین سیدی
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب خاطر نازک گل اثر حسین سیدی

کتاب خاطر نازک گل

معرفی کتاب خاطر نازک گل

کتاب خاطر نازک گل اثری از حسین سیدی است که در دفتر نشر معارف به چاپ رسیده است. این اثر نگاهی نو به زندگی و شخصیت حضرت زهرا (س) دارد.

این اثر جلد سوم از مجموعه چهارده جلدی سیره کاربردی چهارده معصوم (ع) یا سبک زندگی معصومین (ع) است. این مجموعه در دهه هشتاد، جایزه کتاب سال حوزه علمیه قم را از آن خود کرد. 

درباره کتاب خاطر نازک گل

خاطر نازک گل از مجموعه سبک زندگی معصومین (ع) انتخاب شده است. این مجموعه مسائل مختلف زندگی را از دیدگاه اهل بیت بیان می‌کند و در تلاش است تا اهل بیت را به الگویی تبدیل کند که برای انسان معاصر و انسان قرن بیست و یکم، مناسب باشد و در عین حال، گره از مشکلاتشان نیز باز کند. در این کتاب‌ها، می‌توان از مسائل و مباحث مختلفی مانند سیمای ظاهری، سیمای باطنی، سبک زندگی فردی، خانوادگی و اجتماعی و سیاسی، دفاع از ولایت، خطبه های انقلابی حضرت (س)، ماجرای فدک، ارتباط با خدا، دیگران و طبیعت، حقوق مخالفان و حیوانات و ... آگاه شد.

کتاب خاطر نازک گل، نیز با همین رویکرد نوشته شده است و نگاهی نو به زندگی و شخصیت حضرت زهرا (س) دارد.

کتاب خاطر نازک گل را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم 

خواندن کتاب خاطر نازک گل را به تمام کسانی که دوست دارند، حضرت زهرا (س) را بهتر بشناسند، پیشنهاد می‌کنیم. 

بخشی از کتاب خاطر نازک گل

۵. آیه کوثر

«إنّا اعطیناکَ الکَوثَر * فَصَلِّ لِرَبِّکَ وَ انْحَرْ * إنَّ شانِئَکَ هو الأبْتَرُ»؛ (۸۸) ترجمه: «ما به تو کوثر (= خیر و برکت فراوان) عطا کردیم. پس برای پروردگارت نماز بخوان و قربانی کن. (و بدان) دشمن تو قطعاً بریده نسل و بی‌عقب است».

این سوره که کوتاه‌ترین سورهٔ قرآن کریم است، در مکه نازل شده است. زمانی که عبداللّه و قاسم، دو فرزند رسول‌الله (ص)، وفات کردند، دشمنان آن حضرت برای تضعیف روحیه ایشان زبان به طعن و شماتت گشودند و عاص بن وائل، پیغمبر خاتم را «ابتر» خواند. خداوند حکیم در قرآن کریم، پیامبرش را این چنین خشنود نمود.

برای کلمه «کوثر» در این سوره، بیش از ۲۵ معنا و احتمال مطرح کرده‌اند که از جمله آن‌ها می‌توان به چشمه‌ای در بهشت و حوض کوثر که در روایات شیعه و سنی به چشم می‌خورد، اشاره کرد.

قرطبی، مفسر مشهور اهل سنت، علی‌رغم آن که بین این دو معنا و آیات دیگر سوره تناسبی نمی‌بیند و بدان اعتراف دارد، با وجود این، چون برای معانی دیگر «کوثر» مؤیدی از روایات نیافته، همین دو معنا و احتمال را برگزیده است.

از دیدگاه مفسر عالی‌قدر شیعه، علامه طباطبایی (ره) مناسب‌ترین معنا، با توجه به معنای آخرین آیه - که دشمن آن حضرت را «ابتر» معرفی کرده و مایه دلگرمی و آرامش خاطر رسول‌اللّه (ص) شده و طبعاً وجود آن لغو و بی‌فایده نیست - «کثرت ذریه پیامبر اکرم (ص)» است.

اگر «خیر کثیر» هم مراد باشد یقیناً یکی از مصادیق آن، فراوانی نسل آن حضرت است که نوید اعطای فرزندان فاطمه (ع) به عنوان ذریهٔ رسول‌الله (ص) به آن حضرت داده می‌شود.

پیامبر اکرم (ص) مأمور می‌شود به شکرانهٔ این نعمت بزرگ در پیشگاه با عظمت خدای سبحان سر تعظیم فرود آورد و نماز گزارد و قربانی نماید.

در پایان سوره، خداوند متعال، برای دلجویی از پیامبرش و کوبیدن دشمنان آن حضرت، فرد عیب‌جو و کینه‌توزی را که پیامبر را ابتر خوانده بود، ابتر معرفی می‌کند و بر آن تأکید می‌ورزد:

«إنّ شانِئَکَ هو الأبْتَر؛ دشمن تو قطعاً بریده نسل و بی‌عقب است».

نظرات کاربران

۱۴۰۱/۱۰/۱۰

به نام خدای بانوی پاکیها♥️ از جمله کتابهای دلبر.. برای این کتاب از منابع زیادی استفاده شده نکات ناب آورده شده از زندگی بانوی بزرگوار هم بسیار خواندنی بود

EBRAHIM
۱۴۰۰/۱۱/۱۶

خیلی کتاب خوبیه جزو بهترین کتاب‌هایی است که در این زمینه خوانده ام.

خوانا
۱۴۰۰/۱۱/۱۰

این کتاب بر اساس یک داستان واقعی نیست بلکه شرح مستند یک واقعیت است این داستان ادامه دارد... متن روانی داشت، مستند و موثق بود، ممکنه بخش اولش براتون جذاب نباشه اما پیشنهاد میکنم از فصل سوم به بعد را حتما مطالعه کنید.

kim
۱۴۰۲/۰۲/۳۰

زن در خانه باشد به خداوند نزدیکتر است؟!ترجیح میدم بجا این کتابا برم جوک بخونم

بریده‌هایی از کتاب
مشاهده همه (۲۷)
حقیقت اخلاص، فقط خدا را در نظر داشتن است و فقط برای او کار کردن. اخلاص، آزادی از وابستگی به مدح و ستایش دیگران است و خالی بودن از هوای نفس. اخلاص، یکی بودن ظاهر است و باطن، درون است و برون. و زهرا (ع) در اوج قلهٔ اخلاص بود. او در جواب پدرش که می‌فرمود: دخترم، هم اکنون جبرئیل در نزد من است و از جانب خدا پیام آورده که هر چه بخواهی تحقق می‌یابد، می‌گوید: مرا جز خود او هیچ تمنایی نیست.
پیامبر، پول جهیزیه را که شصت و سه درهم بود، از مهریهٔ پرداختی حضرت علی برداشت و به عبارت دیگر، خود از این بابت پولی نپرداخت. اگر روش و سنّت پیامبر در این مورد جاری شود، دیگر برای خانواده‌ها و به خصوص خانواده‌های کم‌درآمدی که خداوند به آنان چندین دختر عطا فرموده، جای هیچ نگرانی نخواهد بود.
خوانا
اسماء، همسر جعفر طیار می‌گوید: در واپسین لحظات زندگانی فاطمه، ایشان ابتدا غسل کرد؛ سپس جامه‌ای تازه پوشید و به نیایش پرداخت. نزدیک رفتم. دیدم رو به قبله نشسته است. دست‌هایش را به سوی آسمان بلند کرده است و می‌گوید: خدایم و سرورم! به (آبروی) آنانی که تو (به پیامبری) برگزیدی، و به گریه پسرانم در هجران من، از تو می‌خواهم پیروان گنهکار من و پیروان تبار من را ببخشی!
حقیقت اخلاص، فقط خدا را در نظر داشتن است و فقط برای او کار کردن. اخلاص، آزادی از وابستگی به مدح و ستایش دیگران است و خالی بودن از هوای نفس. اخلاص، یکی بودن ظاهر است و باطن، درون است و برون. و زهرا (ع) در اوج قلهٔ اخلاص بود. او در جواب پدرش که می‌فرمود: دخترم، هم اکنون جبرئیل در نزد من است و از جانب خدا پیام آورده که هر چه بخواهی تحقق می‌یابد، می‌گوید: مرا جز خود او هیچ تمنایی نیست.
خداوندگارا! بهره‌ام از نیایشم ناکامی و از آن چه از تو امید دارم، خواری نباشد.
خوانا
زاهد نمی‌گوید دنیا بد است که می‌گوید کم است
خوانا
قانونی جامع و مهم وجود دارد: «تمامی قوانینی که برای کل باشد، شامل جزء هم می‌شود». مثلاً قرآن کریم یکصد و چهارده سوره دارد و دارای قوانین و احکامی است. یکی از آن‌ها آن است که بدون طهارت نمی‌توان آن را لمس کرد. یا نجس کردن آن حرام است و... . این احکام که برای کل قرآن بیان شده، در مورد کوچک‌ترین جزء قرآن نیز وجود دارد؛ یعنی نه تنها یک سورهٔ کوچک، که حتی یک کلمهٔ قرآن نیز دارای احکام قرآنِ کاملِ سی جزئی است. بنابراین، چه بسا هدف پیامبر بیان این نکته باشد که «من کلّ هستم و فاطمه جزء من است؛ پس هر حکمی من دارم، فاطمه نیز دارد». یعنی هر کمال و جمال و فضیلتی که آفریدگار به من عنایت کرده، به فاطمهٔ من نیز لطف کرده است. و در یک جمله، فاطمه (ع) تمامی ویژگی‌ها و احکام مرا - جز مقام نبوت - داراست و یکی از آن‌ها عصمت است؛ همچنین دیگر کمالات و احکام نبوی. (۹۳)
خوانا
زهرا به آنان آموخت ابتدا باید «هدف» را «شناخت»؛ و پس از پذیرش آگاهانه، بر آن پای فشرد و از سنگ‌های موانع، پلکانی ساخت برای رسیدن به هدف (تکلیف). و این هدف برای پسرش، «صلح» است با هدف حفظ دین و متلاشی نشدن آن، و برای پسر دیگرش با دگرگونی زمانه «جنگ» است برای حفظ دین و متلاشی نشدن آن و برای دخترش تاب آوردن آن همه گرما و گرسنگی و تحقیر، اما از پای نیفتادن و سرفرازانه به شیوایی زبان گشودن و همه را در بهت و حیرانی فرو بردن! و ...
تاریخ هرگز چهرهٔ انسان بی‌شکیبی را ندیده است که «موفق» باشد؛
خوانا
نباید چنین تلقی کرد که صرفاً الطاف الهی بود که آن حضرت بدون آن که زحمتی کشیده باشد، به مقامات بلند معنوی دست یافت. این تلقی نه تنها در مورد آن حضرت درست نیست، بلکه راه اقتدا به آن حضرت را نیز برای شیعیان و پیروان ایشان خواهد بست، زیرا تصور خواهند کرد که فقط کسانی به مراتب عالی می‌رسند که در ابتدا و بدون هیچ زحمتی، خدا آنان را مورد الطاف خاص خود قرار دهد. (۱۴۴
خوانا

حجم

۱۹۸٫۰ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۷

تعداد صفحه‌ها

۳۰۴ صفحه

حجم

۱۹۸٫۰ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۷

تعداد صفحه‌ها

۳۰۴ صفحه

قیمت:
۶۸,۴۰۰
تومان