دانلود و خرید کتاب شیعه شناسی رحمت‌الله عرب نوکندی
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب شیعه شناسی اثر رحمت‌الله عرب نوکندی

کتاب شیعه شناسی

معرفی کتاب شیعه شناسی

کتاب شیعه شناسی نوشتۀ رحمت‌الله عرب نوکندی است. این کتاب را نشر میراث ماندگار منتشر کرده است.

خواندن کتاب شیعه شناسی را به چه کسی پیشنهاد می کنیم؟

علاقه‌مندان به کلام و عقاید اسلامی می‌توانند از مخاطبان این کتاب باشند.

بخش‌هایی از کتاب شیعه شناسی

مفهوم شیعه در اصطلاح

واژه شیعه مفهومی عام است که همه فرقه‌ها و گروه‌های شیعی، مانند زیدیه و کیسانیه و اسماعیلیه و ... را شامل می‌شود؛ اما مورخان و محققان در ملل و نحل عنوان شیعه را به طور مطلق بر شیعه دوازده امامی اطلاق می‌کنند که در ذیل به برخی از این کلمات اشاره می‌کنیم:

الف: شهرستانی «شیعه» را چنین تعریف می‌کند: «شیعه کسانی هستند که به‌گونه‌ای خاص پیرو علی ال بوده و به امامت و خلافت او بر اساس نص و وصیت روشن و یا غیر صریح معتقدند و بر این باورند که امامت از فرزندان او خارج نمی‌شود و اگر خارج شده، یا به‌واسطه ظلم دیگران و یا امتناع خود آنان به جهت تقیه بوده است».؟

ب: ابن خلدون می‌نویسد: شیعه در لغت به معنای همراه و پیرو است، اما در عرف فقیهان و متکلمان به پیروان علی و اولاد او لا اطلاق می‌شود.

ج: میر سید شریف جرجانی می‌نویسد: شیعه به کسانی گفته می‌شود که از علی لا پیروی نموده و امامت او را پس از رسول خدا و نه پذیرفته‌اند و معتقدند که امامت از او و فرزندانش خارج نمی‌شود؟

هد: محمد فرید وجدی می‌نویسد: به کسانی که علی حل را امام دانسته و از او پیروی کرده‌اند و امامت را خارج از اولاد او نمی‌دانند، شیعه اطلاق می‌شود. اینان معتقدند که امامت قضیه‌ای مصلحتی نیست تا امت به اختیار خود کسی را به‌عنوان امام معرفی کنند، بلکه رکن و پایه‌ای از ارکان دین می‌باشد. به همین جهت باید رسول خدا و به‌صراحت، امام پس از خود را معرفی نماید. از معتقدات دیگر شیعه این است که آنان امامان را از گناهان کبیره و صغیره معصوم دانسته و می‌گویند: انسان در گفتار و رفتار باید تولی و تبری را رعایت کند، مگر این که از دشمن ظالم بترسد که در آن حال می‌تواند تقیه نماید.

ار: فیروزآبادی می‌گوید: این اسم (شیعه) بر هرکسی که ولایت علی و اهل‌بیت را قبول نموده است، غلبه پیدا کرده، تا جایی که اسم خاص آنها قرار گرفته است. 

نظرات کاربران

فهیمه نیکوگفتار
۱۴۰۲/۰۷/۲۵

اللهم صل علی محمد وآل محمدپیامبر ما برگزیده خدا وقرآن بهشون نازل شده حضرت علی به اذن خدا دیوارکعبه برای تولدشون شکاف برداشته ودرکعبه متولد شدند برگزیده خداوند هستند وولایت وجانشینی پیامبر برای انسانیت وحضرت زهرا ودختر ویادگارپیامبر فقط همین بماند که

- بیشتر
بریده‌ای برای کتاب ثبت نشده است

حجم

۲٫۶ مگابایت

سال انتشار

۱۳۹۸

تعداد صفحه‌ها

۳۳۱ صفحه

حجم

۲٫۶ مگابایت

سال انتشار

۱۳۹۸

تعداد صفحه‌ها

۳۳۱ صفحه

قیمت:
۴۰,۰۰۰
تومان