دانلود و خرید کتاب افشای اطلاعات طبقه بندی شده در حقوق کیفری ایران مصطفی یوسف وند
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب افشای اطلاعات طبقه بندی شده در حقوق کیفری ایران اثر مصطفی یوسف وند

کتاب افشای اطلاعات طبقه بندی شده در حقوق کیفری ایران

معرفی کتاب افشای اطلاعات طبقه بندی شده در حقوق کیفری ایران

کتاب افشای اطلاعات طبقه‌بندی شده در حقوق کیفری ایران نوشته مصطفی یوسف‌وند است. این کتاب را انتشارات دیده‌بان منتشر کرده است.

درباره کتاب افشای اطلاعات طبقه‌بندی شده در حقوق کیفری ایران

افشای غیرمجاز اطلاعات طبقه‌بندی شده، یکی از مصادیق جرایم علیه امنیت ملی است که اولین‌بار در قانون مجازات انتشار و افشای اسناد محرمانه و سری دولتی پیش‌بینی‌شده است. باتوجه‌به اهمیت موضوع و عواقب زیان‌بار ناشی از وقوع چنین جرمی در سطح جامعه، و همچنین سوءاستفاده‌هایی که ممکن است برخی افراد، دولت‌ها و یا سازمان‌ها برای سرپوش گذاشتن بر اعمال غیرقانونی خود در لوای حفاظت از اطلاعات طبقه‌بندی شده مرتکب شوند، لازم است تاحدامکان شبهات و ابهامات موجود در این زمینه حل‌وفصل شده و مرز روشنی برای تفکیک انواع اطلاعات از حیث اهمیت و لزوم حفاظت از برخی از آنها به‌عنوان استثنا بر اصل آزادی دسترسی به اطلاعات در نظر گرفته شود. به‌عبارت‌دیگر می‌بایست ضمن احترام به حقوق اساسی مردم در آزادی دسترسی به اطلاعات، صیانت از اطلاعات مهم و حساسی همچون اطلاعات مرتبط با امنیت ملی به قوت خود باقی بماند.

با نگاهی به سیر تحول و پویایی قوانین داخلی می‌توان دریافت که رویه قانون‌گذار در جهت کم‌کردن میزان طبقه‌بندی اطلاعات و حرکت به سمت جریان آزاد اطلاعات بوده است. شاهد این مطلب، تصویب قانون دسترسی آزاد به اطلاعات و قانون جرایم رایانه‌ای، به‌عنوان جدیدترین قوانین تدوین شده در این زمینه است؛ به‌طوری‌که قانون‌گذار در قانون اخیر فقط از داده‌های سری نام برده است.

لازم به ذکر است، به دلیل نوظهور بودن جرایم سایبری، خصوصاً جرایم مربوط به امنیت ملی و وضعیت خاص جمهوری اسلامی ایران که از جانب قدرت‌های بیگانه تحت‌فشار همه‌جانبه‌ای قرار گرفته است، نیاز به فعالیت در این زمینه را بیش‌ازپیش می‌نماید؛ لذا در این نوشتار، سعی شده موضوع افشای اطلاعات طبقه‌بندی شده به شیوه سنتی و جدید آن (محیط سایبر) موشکافی گردد و با بررسی نقایص قوانین موجود و خلأهای ناشی از آن و ارائه پیشنهادهای مناسب، گامی در جهت پیشگیری، کشف و برخورد قانونی با این‌گونه جرایم برداشته شود.

خواندن کتاب افشای اطلاعات طبقه‌بندی شده در حقوق کیفری ایران را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

ازآنجاکه جرم افشای اطلاعات طبقه‌بندی شده امروزه در بین سازمان‌ها و مراکز دولتی، خصوصاً مراکز حساس امنیتی و نظامی، به‌وفور رخ می‌دهد، لذا دستاوردهای این تحقیق می‌تواند در نهادها و مراکز نظامی و انتظامی، قضایی، جامعه اطلاعاتی و همچنین سایر نهادهایی که با انواع اطلاعات و داده‌های حساس و طبقه‌بندی شده سروکار دارند، مورداستفاده قرار گیرد.

بخشی از کتاب افشای اطلاعات طبقه‌بندی شده در حقوق کیفری ایران

«داده چیست؟ اطلاعات به چه معناست؟ منظور از اطلاعات طبقه‌بندی شده چیست؟ چگونه اطلاعات را طبقه‌بندی می‌کنند؟ لزوم چنین اقداماتی چیست؟

در این فصل، مبانی طبقه‌بندی اطلاعات و داده‌ها تجزیه‌وتحلیل، و رابطه آن با اصل آزادی دسترسی به اطلاعات - که جزء حقوق اساسی هر ملتی است - تبيين می‌شود. باتوجه‌به مفهوم گسترده اطلاعات که شامل هرگونه آگاهی و معلومات موردنیاز انسان است، همه انسان‌ها از جمله سلاطین و زمامداران در دوران گذشته و دولت‌ها و سازمان‌های اطلاعاتی در عصر حاضر، تمام سعی خود را نموده‌اند تا به بیشترین و محرمانه‌ترین اطلاعات دست یابند.

با بررسی تاریخ فقه اسلام ملاحظه می‌شود که مسلمانان صدر اسلام در حفظ اسرار سپاه به‌شدت تلاش داشته‌اند، به‌طوری‌که در این راه جان می‌باختند؛ برای نمونه وقتی عبدالله بن حذافه به دست رومیان اسیر شد و وی را نزد پادشاه روم حاضر کردند، در برابرش خم نشد و به او اعتنا نکرد. پادشاه تلاش کرد که وی را از اسلام برگرداند، اما عبدالله به تمسخر او پرداخت. آنگاه پادشاه از او خواست، اسرار مسلمانان را فاش کند و به این وسیله از مرگ حتمی برهد، اما عبدالله پاسخ داد: شهادت چه‌قدر گواراست، من هرگز خیانت نمی‌کنم. پادشاه فرمان داد او را به جایگاه کسانی که در آستانه قتل بودند، ببرند. آنگاه دستور داد تیراندازان برای ترساندنش وی را از نزدیک نشانه بگیرند، ولی او درحالی‌که خود را در آستانه مرگ می‌دید، متبسم بود. پادشاه که چنین دید، به شگفت آمد و فرمان داد، برای احترام به او، بندهایش را بگشایند و از این جا به رمز پیروزی‌های بی‌امان مسلمانان پی برد.»

نظری برای کتاب ثبت نشده است
بریده‌ای برای کتاب ثبت نشده است

حجم

۲٫۰ مگابایت

سال انتشار

۱۳۹۳

تعداد صفحه‌ها

۲۳۶ صفحه

حجم

۲٫۰ مگابایت

سال انتشار

۱۳۹۳

تعداد صفحه‌ها

۲۳۶ صفحه

قیمت:
۱۵,۰۰۰
تومان