دانلود و خرید کتاب سخن خوش تر دوست
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب سخن خوش تر دوست اثر طیبه ولی بغدادی

کتاب سخن خوش تر دوست

معرفی کتاب سخن خوش تر دوست

کتاب سخن خوش تر دوست نوشتهٔ طیبه ولی بغدادی است. نشر امام موسی صدر این کتاب را روانهٔ بازار کرده است. این اثر خاطرات «غلامحسین ابراهیمی دینانی»، «احمد احمدی»، «غلامرضا اعوانی»، «فتح‌الله مجتبایی»، «محمد مجتهد شبستری» و «مهدی محقق» از امام موسی صدر را در بر گرفته است.

مؤسسهٔ فرهنگی تحقیقاتی امام موسی صدر، طرح تاریخ شفاهی را با هدف ثبت و ضبط خاطرات نزدیکان، دوستان، همکاران و مرتبطان با امام صدر از اردیبهشت ۱۳۸۹ در دستور کار خود قرار داد. جایگاه ممتاز امام موسی صدر از جهات مختلف بر اهمیت این طرح می‌افزاید. وابستگی به یکی از خاندان مهم شیعه، حضور مؤثر در حوزه علمیه قم و نجف، تحصیل در دانشگاه و ارتباط با مراکز علمی و دانشگاهی، فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی گسترده در ایران و عراق و لبنان، رهبری سیاسی و دینی شیعیان لبنان، ارتباطات وسیع سیاسی و فرهنگی با مجامع بین‌المللی و دولت‌ها و ملت‌ها و نخبگان سایر کشورها، ایفای نقش به‌مثابه اندیشمند و متفکر دینی، تعامل گسترده با عالمان ادیان و مذاهب اسلامی و غیراسلامی، تأثیرات عمیق در لبنان و خاورمیانه و … همگی شاهدی بر اهمیت جایگاه امام موسی صدر و ضرورت اجرای این طرح است. این کتاب یکی از آثاری است که به خوانندهٔ علاقه‌مند کمک می‌کند با رویکردها، نگرش‌ها و تفکرات امام موسی صدر بیشتر آشنا شود. 

درباره کتاب سخن خوش تر دوست

کتاب سخن خوش تر دوست با هدف اهمیت‌بخشی به مقولهٔ «هویت ملی» در معادلات سیاسی و اجتماعی جوامع بشری، که موقعیت ویژه‌ای نیز به «تاریخ» بخشیده، گردآوری و نوشته شده است. تدیون این کتاب در سال ۱۳۸۸ به طیبه ولی بغدادی پیشنهاد شد.

نویسنده، کتاب حاضر را ابتدا با بررسی مصاحبه‌های گذشته و استخراج پرسش‌های تکمیلی و مصاحبه‌ها به حجم معتنابهی رساند، سپس نوبت تدوین و انتشار این مجموعهٔ تاریخ معاصر می‌رسید، اما نویسنده تصمیم گرفت که با دکتر غلامحسین ابراهیمی دینانی، دکتر احمد احمدی، دکتر غلامرضا اعوانی، دکتر فتح‌الله مجتبایی، دکتر محمد مجتهد شبستری و دکتر مهدی محقق نیز گفت‌وشنودهایی انجام دهد. هر یک از مصاحبه‌های این افراد نیاز به بررسی و استخراج پرسش‌های نو و مصاحبه یا مصاحبه‌های تکمیلی داشت.

به‌عنوان نمونه می‌توان با مصاحبه‌ای که با یکی از این افراد شده است، اشاره کرد: نخستین مصاحبه با دکتر «محمد مجتهد شبستری» در دفتر «مهندس مهدی فیروزان» در شهرکتاب مرکزی به تاریخ ۲۱ شهریور ۱۳۹۰ برگزار شد. نویسنده توضیح داده است که دکتر شبستری از نسل دوم نویسندگان مجلهٔ مکتب اسلام است و امام صدر را از دورهٔ تحصیل در حوزهٔ علمیه می‌شناسد. از شبستری دربارهٔ استعفای امام موسی صدر و جمعی از هیئت مؤسس از مجلهٔ مکتب اسلام پرسیده شد و از جلساتی که امام صدر در سفرهایش به ایران با نویسندگان مجله برگزار می‌کرد. جلسهٔ دوم مصاحبه به تاریخ ۱۷ اسفند ۱۳۹۲ در «دائرة‌المعارف بزرگ اسلامی» برگزار شد. در این دیدار فیلم کوتاهی از یکی از سفرهای امام صدر به آلمان و بازدید از مرکز اسلامی هامبورگ به شبستری نشان داده شد. با زنده‌شدن بخشی از خاطرات دکتر مجتهد شبستری، او از سفرهای مکرر امام صدر به آلمان در زمان مدیریت در مرکز اسلامی هامبورگ و سفر به لبنان مطالبی برای ثبت در تاریخ گفت. جلسهٔ سوم در تاریخ ۱۶ مرداد ۱۳۹۵ در دائرة‌المعارف بزرگ اسلامی برگزار شد. وسعت ارتباط دکتر محمد مجتهد شبستری با امام صدر، نویسنده را بر آن داشت تا کمی فراتر از ثبت خاطرات با ایشان گفت‌وگو کند. طرح مباحث عمیق‌تر دربارهٔ فعالیت امام صدر در لبنان و نگاهش به آیندهٔ این فعالیت‌ها از محورهای مطرح‌شده در گفت‌وگو با این روشنفکر معاصر ایرانی بوده است.

خواندن کتاب سخن خوش تر دوست را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

خواندن این کتاب را به دوستداران تاریخ معاصر ایران و قالب کتاب‌های خاطرات پیشنهاد می‌کنیم.

بخش‌هایی از کتاب سخن خوش تر دوست

«گفت‌وگو با استاد محمد مجتهد شبستری

دکتر محمد مجتهد شبستری متولد ۱۳۱۵ شمسی در شهر شبستر آذربایجان شرقی است. وی در پنج‌سالگی به اتفاق خانواده برای سکونت به تبریز منتقل و در سال ۱۳۳۰ به‌منظور تحصیل در علوم اسلامی وارد حوزه علمیه قم شد. مدت هجده سال در این حوزه به تحصیل و تحقیق در فلسفه و کلام اسلامی و فقه و اصول و تفسیر پرداخت و در بالاترین سطوح حوزوی تحصیلات خود را به پایان رساند. در سال ۱۳۴۸ به دعوت دو تن از مراجع تقلید شیعه و شهید سید محمد بهشتی برای اداره مرکز اسلامی هامبورگ (آلمان) به آن کشور سفر کرد. وی با سمت مدیر مرکز اسلامی هامبورگ مدت نُه سال در کشور آلمان اقامت داشت. شبستری در سال ۱۳۵۷ به ایران بازگشت و نماینده مردم شبستر آذربایجان شرقی در مجلس شورای اسلامی شد. پس از پایان این دوره، از فعالیت‌های سیاسی دوری گزید و به عضویت هیئت علمی دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه تهران درآمد و پس از نوزده سال تدریس، با رتبه استادتمام در سال ۱۳۸۵ بازنشسته شد. همچنین، او در دانشگاه وین (اتریش) و دانشگاه بن (آلمان) چند دوره کوتاه به تدریس پرداخت. ایشان از آغاز تأسیس مرکز دائرة‌المعارف بزرگ اسلامی عضو شورای عالی علمی این مرکز بوده و مقالات متعددی از وی در این دائرةالمعارف به چاپ رسیده است. شبستری کتاب‌ها و مقالاتی در حوزه دین‌شناسی به رشته تحریر درآورده است.

فهرست بخشی از این آثار به این شرح است:

ـ هرمنوتیک، کتاب و سنت: فرآیند تفسیر وحی. طرح نو، تهران ۱۳۷۵.

ـ نقدی بر قرائت رسمی از دین (بحران‌ها، چالش‌ها، راه‌حل‌ها). طرح نو، تهران، ۱۳۷۹.

ـ تأملاتی در قرائت انسانی از دین. طرح نو، تهران ۱۳۸۳.

ـ ایمان و آزادی. طرح نو، تهران ۱۳۷۶.

از وقتی که در اختیار ما گذاشتید سپاسگزارم. از اولین باری که امام موسی صدر را دیدید برایمان بگویید.

این‌طور به خاطرم می‌آید که اولین بار من چهره ایشان را در قم دیدم. در سال‌های ۳۳ ـ ۳۴ که من آنجا درس می‌خواندم. من طلبه جوانی بودم. آن‌هایی که جزء مدرسین قم به حساب می‌آمدند، جلب توجه‌مان می‌کرد. از جمله می‌دیدیم در رفت‌وآمدها مثلاً دو سه نفر با هم هستند که میانشان آقا سیدی هست که جلوه‌های خاص خودش را دارد؛ مثل قد بلند و چهره جالب و زیبا. به نظرم اولین بار از طریق رفت‌وآمدهای خیابانی توجه من به آقا موسی جلب شد. بعد پرسیدیم که مثلاً این آقا کیست؟ گفتند: آقای موسی صدر، پسر آیت‌الله صدر. چون آن سال‌های اولی که آنجا درس می‌خواندم، آقایان ثلاث زنده بودند. آقایان ثلاث که می‌گفتند، یعنی آقای سید صدرالدین صدر و آقای سید محمد حجت و آقای سید محمدتقی خوانساری. قبل از آمدن آقای بروجردی به قم این آقایان بودند که حوزه را اداره می‌کردند تا اینکه آقای بروجردی آمدند و رئیس مطلق حوزه شدند. در همان سال‌ها شنیدیم که آقا موسی درس قوانین الأصول را تدریس می‌کرد. جزء درس‌های معروف بود. البته، من درس قوانین الأصول ایشان نرفتم. ولی معروف بود که درس خوبی است.»

نظری برای کتاب ثبت نشده است
بریده‌هایی از کتاب
مشاهده همه (۱)
من هیچ عارف بزرگی را ندیدم که بین شریعت و طریقت فاصله قایل باشد. عرفای ما همیشه در شریعت و طریقت یک چیز می‌بینند در دو مرحله. هیچ عارفی از اهل شریعت انتقاد نمی‌کند. آسمانِ شریعت زمین است و عارف از بالا زمین را می‌بیند و قبول دارد. ولی آنکه جمود در شریعت دارد، عرفا را کافر می‌داند. آن‌که بالاست پایین را می‌بیند؛ ولی آن‌که پایین است، بالا را نمی‌بیند. این هم طبیعی است.
مهدی

حجم

۳٫۲ مگابایت

سال انتشار

۱۴۰۰

تعداد صفحه‌ها

۳۷۱ صفحه

حجم

۳٫۲ مگابایت

سال انتشار

۱۴۰۰

تعداد صفحه‌ها

۳۷۱ صفحه

قیمت:
۴۰,۰۰۰
۲۰,۰۰۰
۵۰%
تومان