دانلود و خرید کتاب ما چگونه ما شدیم صادق زیباکلام
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.

معرفی کتاب ما چگونه ما شدیم

کتاب ما چگونه ما شدیم نوشته‌ی دکتر صادق زیباکلام است. صادق زیباکلام در این کتاب به ریشه‌یابی علل عقب‌ماندگی در ایران به همراه نقد‌ها و نظر‌ها می‌پردازد. این کتاب در طول ۲۲ سال از سال ۷۴ تا ۹۶ حدود ۲۷ بار تجدید چاپ شد.

درباره کتاب ما چگونه ما شدیم

صادق زیباکلام این کتاب را بدون هیچ‌گونه تعصب قومی و نژادی نوشته است. این کتاب یک کتاب کاملا علمی، تاریخی و تحلیلی است که درمورد تفکر «استعمار، ریشه عقب‌ماندگی» که نظریه‌ای جدید و رایج است نوشته شده است. این نظریه بسیار قابل تامل است و بسیار جای بحث دارد و به ما می‌گوید چرا ایران الان در جایگاه‌ کنونی‌اش قرار دارد. در کتاب ما چگونه ما شدیم به این حقیقت پی می‌بریم که عامل اصلی عقب‌ماندگی و استعمارشدگی خود ما ایرانیان هستیم.

در این کتاب می‌توانیم دیدگاه نویسندگان دیگر را در علت‌هایی که عنوان می‌کند، به روشنی ببینیم. دلایلی مثل عملی نشدن نظریات «مارکس» در ایران؛ مارکس نظریه‌های خودش را با شیوه‌ی زندگی در اروپا مطرح کرده است؛ مسائلی مانند تعصبات نژادی و قومی، بحران کم‌آبی در ایران، پایین آمدن سطح آگاهی مردم و موضوعاتی جامع مانند دریانوردی و کشاورزی و عدم گسترش تجارت است که باعث شده ایران به عنوان کشور جهان سومی در جهان معرفی شود.

صادق زیباکلام درمورد کتاب ما چگونه ما شدیم می‌گوید: «داستان باز مى‌گردد به سال‌ ۱۳۶۳ که من تازه وارد دوره دکترا در دانشگاه برادفورد انگلستان شده بودم و به دنبال شروعى براى تز دکترایم بودم. رساله‌ام درمورد این بود که چرا و چه شد که آن انقلاب رخ داد. رژیم مقتدر، پر صلابت و باثبات پهلوى دفعتاً آنچنان دچار بحران و مصیبت گردید و در میان بهت و ناباورى مخالفین و موافقین آنگونه سقوط کرد.

در آن سال‌ها نیز همچون امروز، پاسخ اصلى به این سؤال آن بود که برویم به سروقت پانزده خرداد سال ۱۳۴۲ و گمشده خود را از آنجا پى گیریم. اما نظرى که من داشتم با این روایت فرق مى‌کرد. من معتقد بودم که رمز و راز سقوط پهلوى‌ها و پیروزى انقلاب و تأسیس نظام اسلامى، على‌رغم شگفتى و به دور از انتظار بودنش، در مجموعه تحولات سیاسى و اجتماعى تاریخ معاصر ایران نهفته است. به اعتقاد من، انقلاب اسلامى حرکتى بود در ادامه مبارزات قبلى مردم ایران علیه استبداد، خودکامگى حکومت، فقدان آزادى، فساد دولتى، نبود انتخابات آزاد و... در صورت پذیرش نظریه فوق، سؤال بعدى این مى‌شد که این مبارزات از چه زمانى و چگونه آغاز شد. پاسخ این سؤال در حقیقت مى‌شد آغاز کار رساله من. در بررسى ایران عصر قاجار در قرن نوزدهم بود که شکل و شمایل پرسشى که زمینه‌ساز نگارش ما چگونه ما شدیم گردید به تدریج در ذهنم شکل گرفت. اتفاقى برایم افتاد آن بود که یک «چرا» در ذهنم پیدا شد.»

چرا باید کتاب ما چگونه ما شدیم را مطالعه کنیم؟

متن کتاب ما چگونه ما شدیم کاملا روان و ساده است و به هیچ‌وجه ما را دچار خستگی و کسالت نمی‌کند. این کتاب درباره‌ی علت‌های عقب ماندن ایران در زمینه‌های اجتماعی، فرهنگی و صنعتی‌ است. در این کتاب علل عقب‌ماندگی شرق در مقایسه با غرب به طور کلی شرح داده شده است.

خواندن این کتاب را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم؟

این کتاب برای استادان دانشگاه یا دانشجویان رشته‌های مرتبط می‌تواند کتاب بسیار مفیدی باشد، اما انسان‌های عادی نیز می‌توانند با خواندن آن پاسخ بسیاری از سوالاتشان را بگیرند.

درباره صادق زیباکلام

صادق زیباکلام در خرداد سال ۱۳۲۷ در تهران متولد شد. او در خانواده‌ای تحصیل کرده و فرهنگی بزرگ شده. او بعد از پایان دوره‌ی دبیرستان سال ۱۳۴۵ برای‌ِ ادامه‌ی تحصیل در دانشگاه تهران قبول شد. پدرش مخالف تحصیل او در ایران بود، برای همین او را به اتریش فرستاد. صادق زیباکلام تحصیلات خود را در اتریش رها کرد و به شهر هادرزفیلد در انگلستان رفت و برای تحصیل در رشته‌ی مهندسی شیمی وارد دانشگاه پلیتکنیک انگلستان شد. او پس از اینکه وارد ایران شد، ساواک او را به جرم جاسوسی دستگیر کرد و دولت او را ممنوع‌الخروج کرده و او قادر به بازگشت به انگلستان نشد.

برای مدتی در دانشگاه تهران مشغول به کار شد و پس از انقلاب اسلامی دوباره به انگلستان بازگشته و در رشته‌ی علوم انسانی به تحصیل پرداخت. صادق زیباکلام در زمان دانشجویی فعالیت‌های سیاسی انجام می‌داد و انتقادات خود را به تصمیمات سیاسی و اجتماعی بیان می‌کرد.

همچنین او چندین کتاب درباره‌ی سیاست و تاریخ نوشته است و عقاید خود را نیز در آنها بیان کرده است. کتاب‌های او شامل: ما چگونه ما شدیم، ریشه‌یابی علل عقب‌ماندگی ایران، وداع با دوم خرداد و .. می‌باشد. صادق زیباکلام برای ارائه‌ی تز دکترایش کتاب ما چگونه ما شدیم؟ را به چاپ رساند.

فهرست کتاب ما چگونه ما شدیم

فهرست نقشه‌ها تولد «ما چگونه، ما شدیم» آیا ایران کشورى عقب‌مانده است؟ طرح صورت مسئله 1. از کجا شروع کنیم؟ 2. ایران چگونه جایى است؟ 3. از صعود تا نزول 4. تاثیر هجوم قبایل بر ساختار نهادهاى اجتماعى ایران 5. خاموش شدن چراغ علم 6. شرق و غرب: تماس یا تقابل تکمله پاسخ شوراى عالى انقلاب فرهنگى ضمایم چاپ دوم گزارشى از اولین و دومین جلسه نقد و بررسى کتاب هیچ کس را غسل تعمید ندهیم: نقد آقای دکتر سعید زیبا کلام غسل تعمید استعمار و ریختن آب تطهیر بر عملکرد آن پاسخ به مقاله غسل تعمید: فرار از تاریخ تا کى؟ «ریشه‌یابى» یا «ریشه‌تراشى» پاسخى به یک نقد فهرست منابع و مآخذ

تکه هایی از کتاب ما چگونه ما شدیم

آگاهی نسل‌های پس از عباس میرزا از شکاف میان ایران و غرب تدریجی بود. آنان در ابتدا محو پیشرفت‌های تکنیکی و صنعتی غرب می‌شدند. برخی از ایرانیان که در نیمه اول قرن نوزدهم به اروپا سفر کرده و ذوق نوشتن هم داشتند مشاهدات خود را به صورت سفرنامه درمی‌آوردند. آنان آن قدر از دیدن اروپا و مقایسه آن با مملکت عقب‌مانده‌ خودشان شگفت‌زده و مبهوت می‌شدند که نام سفرنامه‌هایشان را حیرت‌نامه گذاردند. ایرانیان برای نخستین بار با بیمارستان، راه‌آهن، بانک، تراموا، تلگراف، پارک‌های بزرگ، برق، گاز، آب لوله‌کشی، کارخانجات، تولیدات صنعتی، تماشاخانه، اپرا و جنبه‌های دیگری از زندگی مدرن غرب آشنا می‌شدند. اما به‌تدریج آنان متوجه جنبه‌های عمیق‌تر تمدن غرب شدند. جنبه‌های زیربنایی سیاسی و اجتماعی همچون حاکمیت قانون (در برابر حاکمیت مطلق حکام و فرمانروایان در ایران)، محدودیت اختیارات حکومت (در مقابل اختیارات نامحدود پادشاه در ایران)، پاسخگو بودن حکومت در قبال اقدامات و تصمیماتش (در مقابل مطلق‌العنان بودن حکومت در ایران)، آزادی مطبوعات، آزادی احزاب و تشکل‌های سیاسی، آزادی مذهب و اجتماعات، انتخاب حکومت از سوی مردم (در برابر مشروعیت الهی حکومت در ایران) و امکان انتقد از حکومت از جمله جنبه‌های دیگر جوامع اروپایی بود که به‌‌تدریج ایرانیان را تحت تاثیر خود قرار می‌داد.

آینده‌ علوم سیاسی
گری کینگ
درباره‌‌ی دموکراسی
فیروز سالاریان
مقدمه‌ای بر انقلاب اسلامی
صادق زیباکلام
مهاتما گاندی
محمد قاضی
سیدضیا؛ عامل کودتا
صدرالدین الهی
میهن‌پرست ایرانی
کریستوفر دوبلگ
مردم در سیاست ایران؛ پنج پژوهش موردی
یرواند آبراهامیان
خانه‌ دایی یوسف: وقایعی تکان دهنده از مهاجرت فدائیان اکثریت به شوروی
اتابک فتح‌اللّه‌زاده
کودتا
محسن عسکری‌جهقی
یادداشت‌های امیراسدالله علم؛ دفتر اول
اسدالله علم
دین در تاریخ تمدن
علی فتحی‌لقمان
تاریخ مشروطه ایران
احمد کسروی
امپراتوری اندیشه: تاریخ ایران
مایکل آکسورتی
غرب چگونه غرب شد؟
صادق زیباکلام
تاملی در مدرنیته ایرانی: بحثی در باره گفتمان‌های روشنفکری و سیاستِ مدرنیزاسیون در ایران
علی میرسپاسی
چکیده تاریخ ایران
حسن نراقی
سیاست، اقتصاد و مسائل توسعه در سایه خشونت
محمدحسین نعیمی‌پور
جامعه‌شناسی به زبان ساده
صادق زیباکلام
چرا ملت ها شکست می خورند؟
محمدحسین نعیمی‌پور
ایران، بر لبه تیغ
محمد فاضلی

نظرات کاربران

ز. آروشا دهقان
۱۳۹۹/۰۲/۱۲

از خواندن نظرات بعضی دوستان واقعا شگفت‌زده شدم. کاری به موافق یا مخالف نویسنده بودن ندارم اما به نظرم کسی که کتاب می‌خونه باید رفتارش با آدم‌هایی که کتاب‌های درسیشون رو هم نخوندن فرق داشته باشه. این که پیش از خواندن کتابی

- بیشتر
کاربر ۱۶۵۸۱۲۰
۱۳۹۹/۰۳/۰۲

فارغ از محتوای کتاب ، سوالی که همچنان باقی ایست قیمت گزاف نسخه الکترونیکی آن بعد از گذشت این همه سال از نگارش کتاب است..!!!!

ه.بیدار
۱۳۹۷/۰۲/۱۸

من بانویسنده اثرکاری ندارم ترجیح میدم خود کتاب رو که الان درحال مطالعه اش هستم مبنا قرار بدم ..تااینجا که من خوندم با نویسنده هم عقیده ام ..یعنی اینکه عقب ماندگی ما ربطی به اعراب و مارکسیسم و رجال سرسپرده

- بیشتر
Alireza Mohammadzade
۱۳۹۸/۰۳/۰۶

مردم آمریکا نمیگذارند رئیس جمهور بعدیشان (ترامپ) برجام را پاره کند. ترامپ برجام را در جای امنی در کاخ سفید خواهد گذاشت.( حفظ خواهد کرد) اینها نمونه هایی از نظرات گهر بار آقای زیباکلامه. قضاوت با شما!

Morteza Mazloom Farsi Baf
۱۳۹۹/۰۲/۲۷

نظرشخصی من این است که در بیان حقایق باید عدالت رعایت شود. این کتاب که نگارشی پرسشگر داشت در ارائه ی پاسخها تمام موارد و جوانب را رعایت نکرد. نویسنده علی رغم تلاش در اعلام بیطرفی هوشمندانه مسیر فکری خاصی

- بیشتر
جیمی جیم
۱۳۹۸/۰۶/۱۸

هههه.عقب ماندگی(( ما ))بخاطر وجود امثال ((شما))ست

Aali Karamzadeh
۱۳۹۸/۰۷/۰۴

ترجیح میدهیم کتاب با این اسم را از کسی بخونم که به ما بودن ما غیرت داشته باشه

سینا
۱۳۹۷/۰۸/۱۱

ای خداااا...همینمون مونده این بیاد برامون تاریخ بگه

javad
۱۳۹۶/۱۰/۱۰

مسخره ترین نظرات لیبرال علیه ایران کاشکی همین به اصطلاح دکتر توضیح میداد چه چوری بهتر شویم نه تینکه همش نوشته های دیگران را کپی کند خواهشا هر کی هرچی میگه سریع مبنا قرار ندهید کمی روی کتاب های خارج

- بیشتر
Amir Hosein
۱۳۹۷/۰۲/۲۶

چرا ادم باید از روی اسم نویسنده قضاوت کنه واقعا کوته فکری بعضیا در همین حد بیشتر نیست کتاب عالی و خیلی ارزشمندیه❤️

بریده‌هایی از کتاب
مشاهده همه (۷۸)
حکومت قاجارها، حداقل در یکصد سال اولیه آن، همان‌قدر مولود شرایط ایران بود که سرسبزی شمال و خشکی کویر لوت. بنابراین سؤال یا فرضیه «تمرکز مطلق قدرت در دست حکومت باعث پیدایش عقب‌ماندگی در ایران گردید» را می‌توان وارونه کرد و گفت که «عقب‌ماندگی در ایران لاجرم باعث تمرکز مطلق قدرت در دست حکومت گردید».
علیرضا رحیمی
آنجا که عباس میرزا به ژوبر می‌گوید: مشکل در کجاست؟ چرا شما، شما شده‌اید، و ما، ما شده‌ایم؟ آیا خاک و آب اروپا با آب و خاک ما متفاوت است؟ آیا آفتابی که بر ما می‌تابد با آفتابی که بر شما می‌تابد متفاوت است؟ آیا خدا خواسته که شما آنگونه شده‌اید و ما اینگونه؟ واضح است که عباس میرزا همه اینها را به طعنه می‌گوید. والا خودش در همانجا می‌گوید که «آفتابی که بر سر شما می‌تابد همان است که بر سر ما می‌تابد؛ آب و خاک هم که یکی است.» آنجا که می‌گوید که «نکند خدا خواسته شما فرانسوی‌ها پیشرفت کنید و ما ایرانی‌ها درجا بزنیم»، باز دارد زبان استعاره بکار می‌برد
Rsi Sd
یک «چرا» در ذهنم پیدا شد. چرا شاهان ما فاسد و بد بودند؟ چرا شاهان فرانسه یا انگلستان همه بد و فاسد نبودند؟ چرا رجال ما در عصر قاجار سرسپرده به سفارتخانه‌های خارجی بودند؟ چرا رجال انگلستان، روسیه یا فرانسه سرسپرده و وابسته نبودند؟ چرا در جامعه ما کسی با علوم جدید آشنا نبود و از مدرسه و دانشگاه خبری نبود اما در بسیاری از کشورهای دیگر اینگونه نبود؟
R.s
ما همواره در آثار و مکتوباتمان، نطق‌ها و سخنرانی‌هایمان به مقطع نخست اشاره کرده و با غرور و افتخار می‌گوییم که ایران یا ایران اسلامی به واسطه دستاوردهای علماء و دانشمندانش سهم زیادی بر تمدن بشری دارد. اما همواره هم در همان نقطه می‌ایستایم و جلوتر نمی‌آییم. چرا که بعد از آن نقطه، بعد از عصر فارابی، ابوعلی سینا، خوارزمی و بیرونی ما وارد برهوت و شوره‌زاری می‌شویم که نه تنها دیگر از ابوعلی سیناها، خوارزمی‌ها و جابرابن حیان‌ها خبری نیست بلکه اساسا کسی نمی‌داند این گونه علوم وجود هم دارند. نه تنها از خوارزمی، بیرونی و فارابی خبری نیست، نه تنها علماء و دانشمندان ایرانی در بغداد، خوارزم، نیشابور و ری به دنبال نجوم، فلسفه، ریاضی، هیات، کیمیا، پزشکی و جغرافی نیستند بلکه جامعه ایران آنچنان از علم فاصله گرفته که وقتی در سال‌های پایانی قرن نوزدهم و آغاز قرن بیستم مرحوم حاج میرزاحسن رشدیه در تبریز نخستین مدرسه به سبک امروزی را بنا می‌نهد، عده‌ای شبانه ریخته و آن را خراب می‌کنند چون معتقدند از آن مدارس بسی کفر و زندقه و بابی‌گری حاصل آید.
Hachan
چرا شاهان ما فاسد و بد بودند؟ چرا شاهان فرانسه یا انگلستان همه بد و فاسد نبودند؟ چرا رجال ما در عصر قاجار سرسپرده به سفارتخانه‌های خارجی بودند؟ چرا رجال انگلستان، روسیه یا فرانسه سرسپرده و وابسته نبودند؟ چرا در جامعه ما کسی با علوم جدید آشنا نبود و از مدرسه و دانشگاه خبری نبود اما در بسیاری از کشورهای دیگر اینگونه نبود؟
ادریس
حکومت اگرچه انسجام و نظم و امنیت و ترتیب امور و روابط اجتماعی فردی و گروهی انسان‌ها را با یگدیگر و نسبت به جامعه‌ای که در آن به سر می‌برند تنظیم می‌نماید، اما کل عملکرد و جهت‌گیری نهاد حکومت در حقیقت به‌گونه‌ای است که در جهت تحکیم، تثبیت و حتی افزایش منافع یک طبقه خاص از جامعه می‌باشد؛
احسان
موج هجوم مغول تا مرزهای آلمان و ایتالیا رسید و بعد پس زد. اگر فلورانس و رم نیز به سرنوشت کی‌یف (روسیه) و بغداد دچار می‌شدند، مشکل می‌توان تصور کرد که رنسانس هرگز می‌توانست اتفاق افتاده باشد.»
علیرضا رحیمی
کمتر حکومتی را می‌توان در یک قرن گذشته در ایران سراغ گرفت که مخالفین خود را آلت دست بیگانگان اعلام نکرده باشد. یکی پس از دیگری، حکومت‌ها انگیزه مخالفت مردم با آنها را ناشی از توطئه‌های بیگانگان، استعمار، ابرقدرت‌ها و عوامل داخلی‌شان اعلام داشته‌اند. مظفرالدین شاه بیش از سیزده هزار نفر از مردم تهران را که در جریان انقلاب مشروطه در سفارت انگلستان بست نشستند، مشتی خائن خواند که از ناحیه انگلیس اجیر شده‌اند.
arash
یک طرف این تضاد تاریخی، غرب (استعمار، سرمایه‌داری جهانی، امپریالیسم، صهیونیسم، استکبار، شرکت‌های چندملیتی و ...) قرار داشت و در طرف دیگر آن، کشورهای جهان سوم و در حال توسعه. اولی (غرب) ظالمانه ثروت و منابع دومی را به یغما برده، مردمانش را به استثمار درآورده، مغزهایش را ربوده، با صدور تکنولوژی تلاش می‌کند آنها را هرچه بیشتر وابسته نگه دارد و بالاخره با نفوذ و رسوخ فرهنگی‌اش سعی دارد ارزش‌ها و مفاهیم فرهنگ ملی و اصیل آن جوامع را از میان ببرد و فرهنگ خود را جایگزین آن سازد.
ali
آنجا که عباس میرزا به ژوبر می‌گوید: مشکل در کجاست؟ چرا شما، شما شده‌اید، و ما، ما شده‌ایم؟ آیا خاک و آب اروپا با آب و خاک ما متفاوت است؟ آیا آفتابی که بر ما می‌تابد با آفتابی که بر شما می‌تابد متفاوت است؟ آیا خدا خواسته که شما آنگونه شده‌اید و ما اینگونه
¤¤¤¤

حجم

۲٫۴ مگابایت

سال انتشار

۱۳۹۵

تعداد صفحه‌ها

۴۸۰ صفحه

حجم

۲٫۴ مگابایت

سال انتشار

۱۳۹۵

تعداد صفحه‌ها

۴۸۰ صفحه

قیمت:
۹۷,۵۰۰
۴۸,۷۵۰
۵۰%
تومان