دانلود و خرید کتاب تحیر ترمیدور مرتضی حدادی
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب تحیر ترمیدور اثر مرتضی حدادی

کتاب تحیر ترمیدور

نویسنده:مرتضی حدادی
انتشارات:ساقی
امتیاز:
۴.۶از ۷ رأیخواندن نظرات

معرفی کتاب تحیر ترمیدور

کتاب تحیر ترمیدور نوشتهٔ مرتضی حدادی است و انتشارات ساقی عهده‌دار چاپ و نشر آن بوده است. این کتاب به تشریح و تبیین دلایل وقوع و نیز نفوذ و ماندگاری انقلاب ۱۳۵۷ با نگاهی تطبیقی و انتقادی به نظریهٔ ترمیدور انقلابی کرین برینتون می‌پردازد.

درباره کتاب تحیر ترمیدور

یکی از وقایع مهم و سرنوشت‌ساز در تاریخ هر کشور که دارای ابعاد متنوع و متعدد اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی است، انقلاب است؛ انقلابی که دگرگون‌کنندهٔ تمامی شئون یک جامعه و سبب تغییر مسیر تاریخ می‌شود و به همین دلیل، تحلیل ریشه‌ها و علل وقوع آن‌ از سوی دانشمندان و محققان علوم سیاسی از اهمیت زیادی برخوردار است. ازآنجاکه خاورمیانه و در مرکز آن ایران، همواره عرصهٔ وقوع انقلاب‌ها و تحولات سیاسی و اجتماعی بوده است، مرتضی حدادی کوشیده تا در کتاب تحیر ترمیدور و طی ۴ فصل به تحلیل مبانی شناخت رفتار انقلاب‌ها و انواع دیگر تغییر و تحولات سیاسی پرداخته و در ضمن آن و با نگاهی تطبیقی به نقد آرایی که به استناد نظریهٔ ترمیدور انقلاب کرین برینتون معتقد به افول قدرت جمهوری اسلامی ایران و اضمحلال اندیشه‌ها و آرمان‌های انقلاب ۱۳۵۷ هستند، بپردازد. ترمیدور یک اصطلاح تخصصی مربوط به حوزهٔ علوم سیاسی و به‌معنای «فروکش‌کردن تب انقلاب» است که در نهایت منجر به سستی مبنای فکری و ایدئولوژیک انقلاب و فروپاشی نظام حاصل از آن می‌شود. این دیدگاه از سوی «کرین برینتون»، مورخ و نظریه‌پردازی آمریکایی و در کتاب «آناتومی انقلاب» مطرح شده است؛ کتابی که به مقایسهٔ ۴ انقلاب بزرگ تاریخ (انقلاب روسیه، فرانسه، آمریکا و انگلیس) پرداخته است. کتاب تحیر ترمیدور با هدف نقد این اندیشه و عدم‌امکان بسط آن به گفتمان انقلاب اسلامی نوشته شده است.

خواندن کتاب تحیر ترمیدور را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

دانشجویان و پژوهشگران رشته‌های علوم سیاسی و تاریخ و جامعه‌شناسی و نیز کسانی که به مطالعهٔ علل و رفتار انقلاب‌ها علاقه دارند، از مطالعهٔ این کتاب لذت خواهند برد.

بخشی از کتاب تحیر ترمیدور

«حدوداً از قرن نوزدهم میلادی بود که فیلسوفان و پژوهشگران اجتماعی اروپا و آمریکا در کشاکش تحولات نظام بین‌الملل در فاصلهٔ جنگ جهانی اول و دوم، به نظریه‌پردازی دربارهٔ نقش اجتماعی یا تاریخی انقلاب و شرایط پدید آمدن پرداختند. مارکس که شدیداً معتقد به انقلاب بود و بر چاره‌ناپذیری آن سخت تکیه می‌کرد، انقلاب را ناشی از تکامل نیروهای تولیدگر جامعه می‌دانست که از ناسازگاری همان نیروها با روابط و نظام سیاسی و اجتماعی کنونی پدید می‌آید. زمانی که این نظام و روابط جای رشد و تولید را بگیرند. بحران سخت می‌شود و سرآغاز دورهٔ انقلاب‌های اجتماعی می‌شود؛ زیرا طبقات زبردست راضی به از دست دادن پایگاه خود نیستند و طبقات زیردست هم نمی‌خواهند در وضع موجود بمانند و این تقابل و برخورد به انقلاب‌های خونین می‌انجامد. مارکس انقلاب را عامل ناگزیر پیشرفت و لوکوموتیو تاریخ می‌داند. پس از مارکس، لنین در ۱۷-۱۹۱۶ این نظریه را بر تئوری جبری و اقتصادی انقلاب افزود که جنگ غارتگرانه و ملی با هدف سرآغازی برای انقلاب‌ها و درهم‌شکستن نظام کهن، امری مشروع است.»

نظرات کاربران

gold
۱۴۰۲/۰۵/۱۹

من کتاب ترمیدور آقای حدادی رو خریدم. لطفا یک راه ارتباطی با نویسنده معرفی بفرمایید.

کاربر 2581660
۱۴۰۲/۱۲/۱۵

کتاب خیلی خوبی بود ازش مطالعه داره از خواندنش لذت می بری

کاربر 7393865
۱۴۰۲/۰۸/۲۷

سلام عالی بود

بریده‌ای برای کتاب ثبت نشده است

حجم

۱٫۶ مگابایت

سال انتشار

۱۴۰۰

تعداد صفحه‌ها

۳۰۴ صفحه

حجم

۱٫۶ مگابایت

سال انتشار

۱۴۰۰

تعداد صفحه‌ها

۳۰۴ صفحه

قیمت:
۶۹,۰۰۰
۳۴,۵۰۰
۵۰%
تومان