دانلود و خرید کتاب پیام نیچه منوچهر صانعی دره‌بیدی
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب پیام نیچه اثر منوچهر  صانعی دره‌بیدی

کتاب پیام نیچه

دسته‌بندی:
امتیاز:
۳.۶از ۱۱ رأیخواندن نظرات

معرفی کتاب پیام نیچه

«پیام نیچه» نوشته منوچهر صانعی دره‌بیدی(-۱۳۲۵)، استاد فلسفه دانشگاه شهید بهشتی است. این کتاب به تحلیل و بازگویی اندیشه‌های فردریش ویلهم نیچه(۱۹۰۰-۱۸۴۴) و جهان‌بینی او می‌پردازد. آیا نیچه پیامی دارد؟ آیا او «پیام‌آور» است؟ نیچه در اندیشه آن بود که راهی نو در فرهنگ بشری بگشاید و دفتری تازه بر تاریخ این فرهنگ بیفزاید. وجه مشترک تاریخِ فرهنگ، تاریخ تعالی «الوهیت» است و نیچه در اندیشه تأسیس الوهیتی جدید است. نوآوری‌های فیلسوفانی چون افلاطون، ارسطو، دکارت، کانت و...، همه در درون تاریخ بوده است؛ اما نیچه بر آن است که از سنت تاریخی گذر کند و فرهنگی تماما متمایز از آنچه در طول حدود سه هزار سال بر زندگی انسان حاکم بوده است، طراحی کند. از این‌رو، او نه تنها پیامبر است (و بهتر است بگوییم پیام‌آور) بلکه پیامش خبر از «بیرون» می‌دهد. نزاع فرهنگی نیچه نه مانند ارسطو از این قبیل است که حرکت متعلّق به ذات ماده است یا خارج از آن، نه مانند دکارت از این دست است که در تفکر باید مقلّد بود یا محقق، و نه مانند کانت از این‌گونه است که عقل کاشف قانون است یا واضع قانون. بلکه او می‌خواهد الگو و قالب تفکری را که این اندیشه‌ها همه در آن می‌گنجد، یک‌جا رها کند و الگوی دیگری برای فرهنگ بیاورد؛ انسانیتی از نوع دیگر با اندیشه و عقلانیتی از نوع دیگر و زندگی و فرهنگی از نوع دیگر. نیچه مانند بیشتر (و شاید همه) فیلسوفان در اندیشه اصلاح کاستی‌های زندگی فرهنگی انسان نیست، بلکه او قصد انقلاب دارد و می‌خواهد اساس و اصلی زندگی انسان را دگرگون کند؛ به‌طوری که فلسفه اخلاقی او، فی‌المثل، مانند فلسفه ارسطو از یک جو آرام برخوردار نیست، بلکه با حالتی پیامبرانه و حتی گاه در لباس مذهبی ظاهر می‌گردد و بی‌دلیل نیست که نیچه در معروف‌ترین کتابش از زبان مصلح دینی ایرانی، زرتشت، سخن می‌گوید. حتی نیچه در فلسفه اخلاقی خود مانند یک انتقامجو و مخرب و نیز مانند یک پیامبر و منادی ظاهر می‌شود.

نظرات کاربران

Majid
۱۳۹۸/۰۲/۱۴

فهم نوشته های نیچه بسیار سخت و دشوار ه! ولی این کتاب با بهره گیری از توضیحات و تفسیرهای روان، پیام نیچه را به بهترین شکل به خواننده ارائه می دهد.دست کشیدن از مطالعه این کتاب برای من بسیار ناراحت

- بیشتر
m.a.m
۱۳۹۵/۱۱/۲۸

خیلی عالی مرسی طاقچه

hassan
۱۳۹۵/۱۱/۲۸

چجوری رمزمون که یادمون رفته بر گردونیم

sara
۱۳۹۵/۱۱/۳۰

ای بابا اینهمه کتاب خوب هس طاقچه چیارو میزاره تخفیف...طاقچه جان لااقل چنتا روتخفیف بزار که یکیو بشه انتخاب کرد.

بریده‌هایی از کتاب
مشاهده همه (۴۹)
بسیاری از اذهان مستعد که می‌توانسته‌اند در زندگی خود صاحب اختراعات و اکتشافات بزرگ علمی باشند از طریق آموزش‌های دینی قوای ذهنی خود را صرف حفظ و ضبط باورهای دینی و تبیین و تفسیر این باورها کرده‌اند. پاسکال یکی از این افراد است و شخصیت‌های نمونه پاسکال در تاریخ ادیان، فراوان است و نیچه می‌گوید: «هرگز نباید مسیحیت را به‌خاطر تباه کردن مردانی چون پاسکال بخشید.»
Majid
ذات تفکر گذر کردن از سنت و فراتر رفتن از حد و مرز آن است.
پروا
«نیست‌انگاری به معنای مصطلح و متداول لفظ که برآمده از مفهوم نیچه‌ای آن است، عبارت است از آزادی از تمام ارزش‌ها به‌عنوان آزادی برای یک نظام ارزش‌گذاری جدید و تأسیس ارزش‌های نو.
Majid
نیچه پرهیز از «هستی» خشک و تغییرناپذیر و قول به صیرورت و سیلان را به حوزه نفسانیات نیز می‌کشد و می‌گوید: از سوی دیگر، من از عادات پایدار بیزارم و هنگامی که رویدادها آن‌چنان شکل می‌گیرند که گویی عادات دائمی الزاما از درون آن‌ها رشد می‌کنند احساس می‌کنم که یک حاکم مستبد به من نزدیک می‌شود تا فضای زندگی‌ام را مسموم سازد. (حکمت، ص ۲۶۳)
علی۱۳۵۷
ارزش جهان در تفسیر ما نهفته است[ تفسیرهایی غیر از تفسیرهای انسانی شاید در جایی امکان‌پذیر باشد. ]
علی۱۳۵۷
به این ترتیب از نظر نیچه «واقعیت ثابتی وجود ندارد؛ همه‌چیز سیال و گذران، درک‌ناپذیر و واپس‌نشین است، عقاید و آرای ما بالنسبه پاینده‌ترین چیزی است که وجود دارد. آدمی در چیزها بیش از آنچه خود در آن‌ها تعبیه کرده است، نمی‌یابد.» (یاسپرس، ص ۴۵۳)
پروا
بدین قرار نیچه به این نتایج می‌رسد: اولاً، هیچ درک حقیقی از هستی قائم به ذات وجود ندارد، ثانیا، معرفت‌شناسی ناممکن است. (یاسپرس، ۴۵۲)
پروا
می‌توانیم در دفاع از هر چیزی که بر سبیل تصادف به ذهن‌مان می‌رسد گفتار دلبخواهی را از نیچه نقل کنیم. بیشتر احزاب، به اقتضای فرصت و زمان مناسب نیچه را علم خود کرده‌اند. محافظه‌کاران، انقلابیون، سوسیالیت‌ها و فردانگارها، اهل سیاست و نیز آن‌ها که نسبت به سیاست بی‌تفاوت‌اند، دانشمندان پای‌بند روش، گروه‌های توهم‌زده، ملحدان و مؤمنان، آزاداندیشان و متعصبان، هر کدام به‌نحوی دست توسل به سوی نیچه دراز کرده‌اند.
Behrouz
ظاهرا موفق‌ترین بخش تاریخ فرهنگ بشری (در مقایسه با دین، هنر، اسطوره و...) «علم» است اما در مورد علم «مشکل‌ترین سؤال مطرح می‌شود: علم که می‌تواند اهداف زندگی انسان را تخریب کند و از بین ببرد آیا می‌تواند هدف‌هایی را هم به‌وجود آورد؟
علی۱۳۵۷
زندگی به معنای غایی کلمه نمی‌تواند فاقد هدف باشد؛ بخصوص زندگی فاقدالوهیت بی‌معنا و غایت به‌نظر می‌رسد. پس باید غایتی برای آن تعیین کرد. این غایت پرورش زیباترین گل نژاد انسان یعنی نابغه[ و ابر انسان ]است که ذهنی به‌راستی والا و اصیل و مردی به‌راستی فرهیخته است که در اندیشه‌های واپسین نیچه به‌عنوان ابر انسان توصیف شده است
علی۱۳۵۷

حجم

۲۳۶٫۰ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۸۹

تعداد صفحه‌ها

۳۱۰ صفحه

حجم

۲۳۶٫۰ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۸۹

تعداد صفحه‌ها

۳۱۰ صفحه

قیمت:
۱۰۹,۰۰۰
۷۶,۳۰۰
۳۰%
تومان