دانلود و خرید کتاب مدیریت توزیع محصولات مصرفی حسن سلطانی صفت
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب مدیریت توزیع محصولات مصرفی اثر حسن سلطانی صفت

کتاب مدیریت توزیع محصولات مصرفی

امتیاز:
۵.۰از ۱ رأیخواندن نظرات

معرفی کتاب مدیریت توزیع محصولات مصرفی

کتاب مدیریت توزیع محصولات مصرفی نوشتهٔ حسن سلطانی‌صفت است و انتشارات آفتاب گیتی آن را منتشر کرده است.

درباره کتاب مدیریت توزیع محصولات مصرفی

یکی از بازوهای محوری سیستم اقتصادی هر کشور نظام توزیع آن است. وجود سیستم توزیع کارا مستلزم تخصیص بهینه منابع، سامان‌یافتگی و و وجود نظم منطقی در واحدهای اقتصادی است.

عدم کارایی شبکه‌های توزیع کالا و خدمات منجر به گران‌ترشدن قیمت‌ها، اتلاف منابع، کاهش قدرت خرید، آشفتگی در بازار و بروز نوسانات شدید در بهای بازار کالاها و خدمات در نهاریت منجر به نارسایی در کل سیستم اقتصادی کشور می‌شود.

اهمیت مدیریت توزیع اصولی ایجاب می‌کند که نه‌تنها درک و شناخت جامعی از عناصر مهمی ‌نظیر امنیت، زمان و مکان توزیع کالا و خدمات مورد نیاز جامعه براساس تقاضا و به حد کافی و به موقع داشته باشیم بلکه به دو عامل کلیدی پراکندگی مکانی و پراکندگی زمانی را نیز باید مورد مطالعه قرار داد.

هدف فعالیت‌های اقتصادی مصرف است و تحقق مصرف مستلزم شکل‌گیری فرآیندهایی است که بر دو دسته کلی فرآیند تولید و فرآیند توزیع قابل تقسیم است. فرآیند توزیع حلقه رابطه فرآیند تولید و مصرف است.

وظایف سیستم توزیعی را می‌توان به شرح ذیل شمرد:

از بین بردن فاصله زمانی و مکانی میان عرضه و تقاضا؛

کاهش فاصله زمانی بین خرید کالا و پرداخت بها و ارزش آن؛

برقراری موازنه و حداقل‌کردن اختلاف قیمت کالاها و خدمات در زمان‌ها و مکان‌های مختلف.

گسترش کمی‌ و کیفی تولیدات و تنوع نیازهای مصرفی این امکان را که تولیدکنندگان خود همه محصولاتشان را به مصرف‌کنندگان انتقال دهند از میان برده است. گسترش وظایف معاملاتی و بازرگانی جایگاه خاصی را به فرآیند توزیع اعطا نموده است. بنابراین قلمرو تولید برفرآیند توزیع با توجه به سطح تنوع و تولیدات شکل خواهد گرفت.

درکنار اثر گذاری تولید برتوزیع، تقاضا نیز بروظایف و جایگاه نهادهای توزیع تاثیر به سزایی دارد چرا که تنوع، کثرت و تعدد نیازهای مصرفی و گسترش پیچیدگی و الگوهای مصرف موجب افزایش وظایف کانال‌های توزیع خواهد شد.

فرآیند توزیع نیز به نوبه خود برحوزه‌های تولید و مصرف اثرمی‌گذارد به گونه ای که هرگونه اختلال در کارکرد نهادهای توزیعی می‌تواند منجر به ایجاد اختلالاتی در حیطه‌های تولید و مصرف گردد.

نامناسب بودن نظام توزیع موجب کاهش تقاضا و در نهایت کاهش عرضه تولیدات خواهد شد. همچنین بازدهی بالای فعالیت‌های واسطه‌ای نسبت به فعالیت‌های مولد صنعتی، کشاورزی، تحقیقاتی... موجبات سیل سرمایه‌ها و منابع جامعه به آن سو و برهم خوردن ساختار اشتغال و بازار سرمایه و نامتعادل شدن آن خواهد بود.

هزینه‌های معاملاتی در فرآیند توزیع (هزینه‌های حمل نقل، انبار داری، مدیریت توزیع و...) نیز بر بهینه سازی کل نظام اقتصادی موثر است؛ چراکه کاهش هزینه‌های توزیع موجب کاهش بهای تمام شده، افزایش قدرت خرید مصرف‌کنندگان، افزایش سطح مطلوبیت و رفاه عمومی‌جامعه و همچنین فعال‌تر شدن بخش‌های اقتصادی به دلیل امکان افزایش تقاضای ناشی از قدرت خرید بیشتر خواهد بود.

در اقتصادهای سنتی نسبتا ساده که در آنها روابط و نهادهای اقتصادی جامعه محدود و فاقد پیچیدگی است، تنوع و تعدد کالاها و خدمات محدود است، پس‌انداز افراد برای واردشدن به فعالیت‌های واسطه‌ای و بازرگانی ناچیز است، فاصله تولیدکننده و مصرف‌کننده زیاد نیست زیرا شهرها کوچک و نظام صنعتی و کشاورزی غیر مدرن هستند تنها از مراکز معدودی برای انجام معاملات استفاده می‌گردد.

در اقتصادی‌های سنتی خرده‌فروشی‌ها جزو نهادی اصلی بازرگانی و توزیع هستند. که حجم محدودی از اقلام را در منطقه‌ای خاص عرضه می‌نمایند. محدودیت ارتباطات و فواصل کم میان تولید و مصرف‌کننده واحدی به نام بازارهای مرکزی شهرها را برای تامین نیازهای ضروری می‌ساخت و خرده‌فروشان از تعدد و پراکندگی کمتری در سطح شهرها برخوردار بودند.

نقش انحصاری عمده‌فروشان و نوع ارتباطات میان خرده‌فروشان، عمده‌فروشان و مصرف‌کنندگان نهایی و تولیدکنندگان در اقتصاد سنتی قادر به برطرف کردن کلیه نیازهای مبادلاتی نبود، درنتیجه مدل‌های متنوعی برای توزیع و پخش محصولات مصرفی جهت رفع نیاز مشتریان طراحی شده که در این کتاب به آن خواهیم پرداخت.

خواندن کتاب مدیریت توزیع محصولات مصرفی را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

این کتاب را به پژوهشگران حوزهٔ مدیریت پیشنهاد می‌کنیم.

نظری برای کتاب ثبت نشده است
بریده‌ای برای کتاب ثبت نشده است

حجم

۸٫۹ مگابایت

سال انتشار

۱۴۰۲

تعداد صفحه‌ها

۱۵۹ صفحه

حجم

۸٫۹ مگابایت

سال انتشار

۱۴۰۲

تعداد صفحه‌ها

۱۵۹ صفحه

قیمت:
۶۰,۰۰۰
تومان