دانلود و خرید کتاب شال های کشمیر انسیه منتظری
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب شال های کشمیر اثر انسیه منتظری

کتاب شال های کشمیر

انتشارات:انتشارات هونر
امتیاز:
۵.۰از ۱ رأیخواندن نظرات

معرفی کتاب شال های کشمیر

کتاب «شال های کشمیر» نوشتۀ انسیه منتظری است و انتشارات هونر آن را منتشر کرده است. کتاب شال‌های کشمیر در هر فصل به بررسی و تحلیل شال‌های کشمیر به ترتیب در کشورهای ایران،‌هند،‌ انگلیس و فرانسه می پردازد.

درباره کتاب شال های کشمیر

صنعت نساجی در تمام دوران زندگی بشر و در اکثر فرهنگ‌ها و تمدن‌ها بسیار اهمیت داشته است. بافتن پارچه، هم از نظر تولید پوشاک و هم از نظر آفرینش آثار هنری همیشه موردتوجه بوده است. شال‌های کشمیر ایران، هند، انگلیس و فرانسه هم از بهترین و فاخرترین منسوجات در قرن ۱۷ تا ۱۹ محسوب می‌شدند. در کتاب شال های کشمیر ۱۱۴ نمونه شال های کشمیر از این ۴ کشور با منابع ومستندات معرفی شده اند و از لحاظ قالب،‌ فرم و نوع نقوش و رنگ‌بندی مورد استفاده در تولید این شال‌ها مورد بحث و تحلیل قرار گرفته اند.

هنر شال‌بافی در قرن ۱۷ به اوج شکوفایی خود دست پیدا کرد. شال‌های پمی ایران و هند که به آن شال کشمیر می گفتند، از زیباترین پارچه‌هایی هستند که انسان آن ها را بافته است. زادگاه اصلی این ترمه ها آسیای مرکزی،‌ ارتفاعات کشمیر است و از پشم‌های نرم کشمیری که فراوان یافت می‌شده و دارای الیاف بلندی هستند تولید می‌شوند. در قرن ۱۸ این هنر مورد توجه دربار ایران قرار گرفت و این دوره را تبدیل به دوران طلایی هنر پرچه بافی ایران تبدیل کرد. این هنر تا جایی به شکوفایی رسید که متمایزساختن گونه های ایرانی و کشمیری غیرممکن شد. این شال ها در قرن ۱۸ مورد توجه کشورهای اروپایی مثل فرانسه و انگلیس هم قرار گرفت و با اختراع دستگاه ژاکارد منجر به تغییرشکل این هنر شد. انسیه منتظری در کتاب شال‌های کشمیر تلاش کرده است تا در ۴ فصل جایگاه و ویژگی هنر شال‌بافی را در کشورهای ایران، هند، انگلیس و فرانسه به‌صورت جداگانه از قرن ۱۷ تا ۱۹ بررسی کند.

خواندن کتاب شال های کشمیر را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

خواندن این کتاب را به علاقه‌مندان به پژوهش هنر و دوستداران کتاب‌های تاریخی مربوط با مد و پوشاک پیشنهاد می‌کنیم.

بخشی از کتاب شال های کشمیر

«برخی معتقدند که نخستین‌بار تعریف ترمه در ایران رایج بوده است و سپس به کشمیر راه‌یافته است. اوایل حکومت صفویه را سرآغاز بافت ترمه در ایران می‌دانند. قدرتمند شدن صفویه توسط پادشاهانی مثل شاه‌عباس اول باعث اتحاد سیاسی کشور، رونق تجارت،‌امنیت جاده‌ها و درنتیجه بازرگانی شد. حمایت حکومت از کارگاه‌های نساجی موجب رونق اشتغال در صنعت نساجی شد و طراح برجسته‌ای همچون غیاث‌الدین نقش‌بند یزدی که در تاریخ نساجی ایران کم‌نظیر بود، ظهور کرد. او با عزیمت به اصفهان و ریاست بر کارگاه‌های سلطنتی به‌عنوان برجسته‌ترین طراح پارچه در تاریخ نساجی ایران شهرت یافت و در تولید انواع منسوجات مثل زری و ترمه شهرۀ خاص و عام بود.»


نظری برای کتاب ثبت نشده است
بریده‌ای برای کتاب ثبت نشده است

حجم

۱۴٫۴ مگابایت

سال انتشار

۱۴۰۱

تعداد صفحه‌ها

۱۲۰ صفحه

حجم

۱۴٫۴ مگابایت

سال انتشار

۱۴۰۱

تعداد صفحه‌ها

۱۲۰ صفحه

قیمت:
۳۵,۰۰۰
۱۷,۵۰۰
۵۰%
تومان