دانلود و خرید کتاب مقدمه ای بر فارسی نویسی برای کودکان (مجموعه مسائل ادبیات کودکان ۱) نادر ابراهیمی
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب مقدمه ای بر فارسی نویسی برای کودکان (مجموعه مسائل ادبیات کودکان ۱) اثر نادر ابراهیمی

کتاب مقدمه ای بر فارسی نویسی برای کودکان (مجموعه مسائل ادبیات کودکان ۱)

معرفی کتاب مقدمه ای بر فارسی نویسی برای کودکان (مجموعه مسائل ادبیات کودکان ۱)

«مقدمه‌ای بر فارسی‌نویسی برای کودکان» جلد اول از مجموعهٔ «مسائل ادبیات کودکان» نوشته پژوهشگر و نویسنده ایرانی معاصر، نادر ابراهیمی است. او در این کتاب به شیوه نگارش برای کودکان از ابعاد گوناگون پرداخته است. نویسندگانِ ویژهٔ کودکان و نوجوانان هدفشان این است که، در وهلهٔ اوّل، کودکان و نوجوانان نوشته‌های آن‌ها را بخوانند یا بشنوند و بفهمند و حس کنند، و در مرحلهٔ نهایی، هدفشان این است که به یاریِ این نوشته‌ها و مفاهیمی که در نهادِ این نوشته‌ها وجود دارد، به شادی، سلامتِ جسم و روح، بهزیستی، رُشدِ ایمان و اعتقاد، رشد تمایل به مبارزه با طبقاتِ ستمگر و اقشار فاسد، و در جمع، آسایش و خوشبختی کودکان (و نوجوانان) کمک کنند، یا همهٔ این‌ها را به وجود بیاورند، و یا در به وجود آوردنِ این‌ها سهمی داشته باشند، و یا کودکان را آن‌گونه بار آورند که در آینده در خدمتِ اندیشه‌های ملّی و انسانی و آرمان‌های والای بشری باشند... روی سخن این کتاب با نویسندگان و مترجمان کتاب‌های کودکان است. در نهایت هدف این کتاب رسیدن به این اصل است که «نویسندگان به گونه‌ای بنویسند که کودک بتواند نوشته را بخواند، راحت بخواند، بشنود، بفهمد، حس کند، و در صورت لزوم به یاد بسپارد.» این اثر ۵ بخش دارد: ۱. مُشخصاتِ واژه‌ها در نوشته‌های ویژهٔ کودکان؛ ۲. مُشخّصاتِ جمله‌ها در نوشته‌های ویژهٔ کودکان؛ ۳. فارسیِ سالم یا فارسیِ محاوره‌یی؟؛ ۴. رسمِ خطّ فارسی در نوشته‌های ویژهٔ کودکان؛ ۵. رابطهٔ موضوع، مفهوم، و هدف با ساختمان و سبکِ نوشته.
معرفی نویسنده
عکس نادر ابراهیمی
نادر ابراهیمی
ایرانی | تولد ۱۳۱۵

نادر ابراهیمی در ۱۴ فروردین ۱۳۱۵ در تهران به دنیا آمد. او یک داستان‌نویس معاصر ایرانی است که علاوه‌بر نوشتن رمان و داستان کوتاه، در زمینهٔ فیلم‌سازی، ترانه‌سرایی، ترجمه و روزنامه‌نگاری نیز فعالیت کرده ‌است. او همراه با بهرام بیضایی و ابراهیم گلستان از هنرمندانی به حساب می‌آید که هم در سینما و هم در ادبیات کار کرده و شناخته شده است. نادر ابراهیمی که نویسندگی را از نوجوانی شروع کرده بود، در ۲۷سالگی اولین کتابش را در نشر روزبهان منتشر کرد. تا سال ۱۳۸۰ علاوه‌بر صدها مقالهٔ تحقیقی و نقد، بیش از ۱۰۰ کتاب از او چاپ و منتشر شد. در سال ۱۳۴۲ اولین کتاب خود را با نام «خانه‌ای برای شب» به چاپ رساند، اما سال ۱۳۴۲ آغاز تازه‌ای برای او در زمینهٔ فعالیت‌های سیاسی بود. هم‌زمان با تبعید روح‌الله خمینی، فعالیت‌های سیاسی علیه نظام پهلوی شدت گرفت و وجود یک رهبر سیاسی برای این اعتراضات شور و اشتیاق تازه‌ای به جریانات سیاسی در ایران داده بود؛ نادر ابراهیمی نیز در نوشتن بیانیه و اعلامیه‌هایی علیه نظام وقت دست داشت و بسیار از اعلامیه‌ها به قلم او منتشر شد. دو اثر از او به نام‌های «دشنام» و «آسمان در تسخیر کلاغ‌ها» حاوی دو داستان مشهور است که درون‌مایهٔ آن‌ها سیاسی و مبارزه با نظام پهلوی است. به‌گفتهٔ او این دو داستان پایهٔ ادبیاتی ضد سلطنتی با بیانی نمادین شد. ابراهیمی پس از موفقیت در آثار قبل، کتاب «مصابا و رؤیای گاجرات» را به چاپ رساند که در آن به‌نوعی مخالفتش را با به‌ظاهرْ روشنفکران بیان کرد. ابراهیمی در آن سال‌ها کتاب‌های متعددی از جمله «بار دیگر شهری که دوست می‌داشتم»، «افسانه‌های باران»، «مکان‌های عمومی»، «آرش در قلمرو تردید» و... را منتشر کرد.

مقدمه‌ای بر مراحل خلق و تولید (مجموعه مسائل ادبیات کودکان ۲)
نادر ابراهیمی
مقدمه ای بر آرایش و پیرایش کتاب های کودکان (مجموعه مسائل ادبیات کودکان ۵)
نادر ابراهیمی
مقدمه ای بر مصورسازی کتاب های کودکان
نادر ابراهیمی
خلق شخصیت هایی که بچه ها دوست دارند
ایلین ماری آلفین
داستان نویسی برای کودکان دامیز
لیسا روجانی بوچیر
گفت‌وگونویسی (فنون و تمرین‌هایی برای نوشتن گفت‌وگوهای قوی)
گلوریا کمپتون
براعت استهلال یا خوش آغازی در ادبیات داستانی
نادر ابراهیمی
نگارش نمایشنامه گام به گام
مارش کسدی
ادبیات کودک و کتاب های فرهنگ ساز
حسین حداد
درس هایی درباره داستان نویسی
لئونارد بیشاپ
بیا فه فه جون!؛ جلد اول
لاله جعفری
واژه‌نامۀ هنر داستان‌نویسی
جمال میرصادقی
تاملی دیگر در باب داستان
لارنس پراین
صحنه‌پردازی در رمان
ریموند آبستفلد
۲۰ با ۲۳ داستان از داستان نویسان نسل سوم
جمال میرصادقی
لوازم نویسندگی
نادر ابراهیمی
بیست کهن الگوی پیرنگ
رونالدو بی توبیاس
مثلث طلایی نوشتن برای مطبوعات
احمد توکلی
نمایش‌نامه‌های آسان؛ خدا ما را دوست دارد (جلد اول)
حسن دولت آبادی
ببارد باران نبارد باران
محمدرضا سرشار

نظرات کاربران

بهار اسکینی
۱۳۹۹/۰۱/۲۸

به نظر من محتوای کتاب چیزی فراتر از عنوان کتاب بود. چون فقط درمورد اصول فارسی نویسی نبود، بلکه آقای ابراهیمی کاملا با نویسنده ی تازه کار در زمینه ادبیات کودک و نوجوان همراه میشه و تجربیات خودش رو در

- بیشتر
کاربر ۶۸۳۵۲۰
۱۳۹۹/۰۵/۲۴

خیلی خوب بود. با اینکه یک کتاب قدیمیه ولی پر از نکته‌های مهم و آموزنده برای فعالان حوزه کودک به ویژه نویسندگان هست.

maryhzd
۱۳۹۹/۱۰/۲۳

با اینکه مطالب از حیث زمان، قدیمی بودند ولی تصور اینکه ایشان چقدر با علاقه و جزییات و معلمانه، به امید بهبود اوضاع نشر و تربیت کودک، چنین وقتی را گذاشته اند و نوشته اند، خیلی جذاب و خوب بود.

بریده‌هایی از کتاب
مشاهده همه (۱۷)
کلمات را هم می‌توان شکنجه کرد
همچنان خواهم خواند...
نبوغ، به اعتقاد ما، چیزی جز کوشش مداوم و سرسختانه و پیگیرانه، به اضافهٔ شرایط مناسب نیست. نبوغ همان ایمان است در شرایط؛ ایمان به اینکه باید چنین کاری __ که به‌راستی شُدنی‌است اما بسیار دشوار است__ بشود. و ایمان، پدیدآورنده و سازندهٔ بسیاری از شرایط است. نبوغ، درک مسئولیتی عمیق است که از لحظهٔ پیدایی تا دم مرگ، صاحب خود را رها نمی‌کند و دست از سر او برنمی‌دارد. نبوغ، درکِ نیاز به خدمت کردن است و مفید بودن و تعهد و وظیفه‌یی را بر عهده گرفتن. خدمت به کودکان عبادتی‌است که هم‌وزن و هم‌سنگ ندارد.
کاربر ۶۸۳۵۲۰
اگر نویسندگانِ جوان و پُرنیروی ما، در آثاری که برای بچّه‌های کم سن و سال می‌نویسند، حدِ " واژه‌فهمیِ" آن‌ها را به شمار آورند و سپس، به‌تدریج، واژه‌های تازه را به یاری واژه‌های ملموس و آشنا و تصاویرِ آشنا به معنی برسانند، مسلماً به از میان بُردنِ تفاوت‌های فرهنگیِ گروه‌های مختلفِ جامعه و ایجاد وحدتِ ملّی، زبانی، و اعتقادی کمکِ شایانِ توجّهی خواهند کرد.
H.H.
چگونه می‌توان دربارهٔ نظراتِ این آدم‌ها و خوب و بَد بودنِ قطعیِ کوکوی بادمجان و قیمه‌پلو بحث کرد و در عین حال، اوقاتِ عزیزی را، به سودِ استعمار __که همیشه یک ملّتِ وِرّاج را به یک ملّتِ متفکّرِ منطقی‌اندیش ترجیح می‌دهد__ تلف نکرد؟)
maryhzd
اگر ما می‌خواهیم از جمله کسانی باشیم که شب‌ها، بچّه‌ها با زمزمهٔ ملایم و مهربان قصّه‌ها یا اشعار ما به خواب بروند و فردا، هشیار و آگاه، برخیزند تا در خدمت ستمدیدگان و دردمندان درآیند، و برخیزند تا هزار قیامت به‌پا کنند، و برخیزند تا جهان را از نو بسازند و جهانی بسازند قابل زیستن و خوش زیستن __ نه آن‌گونه که استعمارگران و ستمکاران و راهزنان و مال‌پرستان و بدکاران و دژخیمان می‌خواهند__ در این حال، ملازمهٔ نوشتن، رنج بُردن است و درد کشیدن است و خون خوردن و تحمّل کردن و سخت کوشیدن و تا آخرین نفس، عابدِ راستین باقی ماندن...
mah_s
نوشتنْ ماندگار ساختنِ زبان است برای مدّتی مُعیّن یا نامُعیّن.
•سیب•
در هر پیامی، ناگزیر، بایستی خاصیّتی باشد. فقط دیوانگان، بدون توجّه به نتایجِ زبان، زبان را به کار می‌گیرند.
•سیب•
بعضی از نویسندگان ما مفاهیمی را __احتمالاً تحت تأثیر غرب__ مطلق فرض می‌کنند و می‌کوشند که مثلاً به طفل " صلح‌طلبی" و " نفرت از جنگ" را بیاموزند؛ بدون اینکه توجّه داشته باشند همهٔ جنگ‌ها مردود نیست، و طفل نباید __تحت عنوان صلح‌طلبی__ شهامت و شجاعت مقابله با مصائب را از دست بدهد. بسیاری از کتاب‌هایی که از غرب می‌رسد و ترجمه می‌شود، دعوت به صلح‌طلبی، کنار آمدن، سازش، و پذیرش روح رفاقت و دوستی و رد کردن هر نوع جنگ در آن‌ها مستتر است. بدیهی‌ست که این نوع کتاب‌ها __تا زمانی که شرقْ به همهٔ خواست‌های مشروع خود دست نیافته__ به حال کودکان ما مُضرّ است و آن‌ها را ضعیف و ترسو و تسلیم بار می‌آورد...)
سیدمجتبی
تساوی رُشد فرهنگی و هم‌سطحیِ نسبیِ فرهنگی یکی از نیازهای بنیادی یک جامعهٔ انقلابیِ مترقی یا در حال ترقی‌ست؛
کاربر ۱۲۳
کودکان " سفیدخوانی" را دوست دارند؛ یعنی هرقدر که سفیدیِ کاغذ در یک متنِ چاپی بیشتر به چشم بخورد، کودک به خواندن رغبت بیشتری نشان می‌دهد. البته مقصود ما این نیست که همهٔ بچّه‌ها یک کتابچّه‌ی‌کاملاً سفید را بیشتر از یک قصّهٔ شیرین دوست دارند؛ امّا این مُسلّم است که استفاده از روشِ " نقطه، سرِ خط" کودکان را به خواندن، بیشتر خواندن، و به پایان رساندنِ نوشته تشویق می‌کند. متن‌های پُر و پوشیده که تمام صفحه را، از بالا تا پایین، در بر می‌گیرد، به‌هیچ‌وجه مورد توجّه بچّه‌ها واقع نمی‌شود.
H.H.

حجم

۱۴۵٫۱ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۶

تعداد صفحه‌ها

۱۰۸ صفحه

حجم

۱۴۵٫۱ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۶

تعداد صفحه‌ها

۱۰۸ صفحه

قیمت:
۷۰,۰۰۰
۳۵,۰۰۰
۵۰%
تومان