دانلود و خرید کتاب منطق الطیر فریدالدین محمد عطار نیشابوری
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.

معرفی کتاب منطق الطیر

چاپ یازدهم کتاب منطق الطیر؛ مجموعه آثار عطار جلد ۱ نوشتهٔ فریدالدین محمد عطار نیشابوری و حاصل مقدمه‌نویسی، تصحیح و تعلیقاتی از محمدرضا شفیعی کدکنی است. انتشارات سخن این کتاب را در سال ۱۳۸۹ روانهٔ بازار کرده است.

درباره کتاب منطق الطیر؛ مجموعه آثار عطار جلد ۱

کتاب منطق الطیر؛ مجموعه آثار عطار جلد ۱ (چاپ یازدهم) حاوی نخستیم جلد از مجموعهٔ «آثار عطار»‌ است. این اثر حاصل کار بیشتر از ۳۰ سال تأمل و تدریس و دقت محمدرضا شفیعی کدکنی در آثار عطار نیشابوری و تصوف خراسان است. فریدالدین محمد عطار نیشابوری و منظومهٔ فرهنگی پیرامون او، از زندگی تاریخی تا افسانه‌ها و از آثار مسلم او تا مجموعهٔ وسیعی از مجعولات و منحولات دوره‌های بعد که منسوب به او است، بی‌شباهت به یک مذهب یا آئین نیست. در شرح احوال عطار نیشابوری سخن‌ها گفته شده است، اما آنچه بی‌گمان بر همه مسلم است این است که منطق‌الطیر همچون نگینی بر انگشتری شعر و ادب پارسی است که حکایتی از سرگشتی انسانی را دارد که در طلب معشوق تمامی وادی‌های عرفان را طی می‌کند تا به مقام نیستی برسد و در نهایت همه عاشق و معشوق شود.

منطق الطیر یا «مقامات‌الطیور» منظومه‌ای است از عطار نیشابوری که به زبان پارسی و در قالب مثنوی در بحر رمل مسدس مقصور (محذوف) سروده شده است. کار سرودن این مثنوی در قرن ششم هجری قمری (۱۱۷۷ میلادی) پایان یافت. ابیات این مثنوی را معمولاً بین ۴۳۰۰ تا ۴۶۰۰ بیت دانسته‌اند. منطق‌الطیر از مثنوی‌های تمثیلی عرفان اسلامی به‌شمار می‌آید. مراحل و منازل در راه پوییدن و جُستن عرفان یعنی شناختن رازهای هستی در منطق‌الطیر عطار، هفت منزل است. او این هفت منزل را هفت وادی یا هفت شهرِ عشق می‌نامد. هفت وادی به‌ترتیب عبارت است از طلب، عشق، معرفت، استغنا، توحید، حیرت و فقر که سرانجام به فنا می‌انجامد. در داستان منطق‌الطیر، گروهی از مرغان برای جستن و یافتن پادشاهشان سیمرغ، سفری را آغاز می‌کنند. در هر مرحله، گروهی از مرغان از راه بازمی‌مانند و به بهانه‌هایی پا پس می‌کشند؛ تا اینکه پس از عبور از هفت مرحله، از گروه انبوهی از پرندگان تنها «سی مرغ» باقی می‌مانند و با نگریستن در آینهٔ حق درمی‌یابند که سیمرغ در وجود خود آن‌ها است. در نهایت با این خودشناسی، مرغان جذب جذبهٔ خداوند می‌شوند و حقیقت را در وجود خویش می‌یابند. «پیتر بروک» از نامدارترین کارگردانان تئاتر جهان در جشن هنر شیراز، نمایشی بر اساس منطق‌الطیر عطار اجرا کرده است.

خواندن کتاب منطق الطیر؛ مجموعه آثار عطار جلد ۱ را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

این کتاب را به دوستداران ادبیات کهن ایران و قالب شعر (مثنوی) پیشنهاد می‌کنیم.

درباره فریدالدین محمد عطار نیشابوری

فریدالدین محمد عطار نیشابوری یا «فریدالدین ابوحامد محمد عطار نیشابوری» مشهور به «شیخ عطّار نیشابوری» (۱۱۴۶ میلادی/ ۵۴۰ قمری - ۱۲۲۱ میلادی/ ۶۱۸ قمری) یکی از عارفان و شاعران ایرانی بلندنام ادبیات پارسی در پایان سدهٔ ششم و آغاز سدهٔ هفتم در ایران است. او که هنگام حملهٔ مغول به قتل رسید، عارف، عالم، صوفی و شاعری ایرانی بود. جهان فکری عطار نیشابوری که در آثار او به تصویر کشیده شده است، تمامی تحولات اولیهٔ عرفان اسلامی و ادبیات عرفانی را همراه با پیامدهای تجربی، نظری، علمی، آموزشی و ابداعی آن بازتاب می‌دهد. موضوع اصلی آثار عرفانی عطار نیشابوری رابطهٔ انسان با خدا و طریقهٔ بدل‌شدن به اولیای الهی است. او مواضع خود را از طریق بحث‌های نظری و موعظه‌های پندآمیز مطرح کرده است. از میان برجسته‌ترین آثار او می‌توان به کتاب‌های «منطق‌الطیر» و «الهی‌نامه» و «مصیبت‌نامه» و «تذکرة‌الاولیا» و «پندنامه» اشاره کرد.

درباره محمدرضا شفیعی کدکنی

محمدرضا شفیعی کدکنی در ۱۹ مهر ۱۳۱۸ در شهر کدکن از خراسان در خانواده‌ای اهل علم دیده به جهان گشود. از افراد مهم این خانواده به میرزامحمد شفیع کدکنی معروف به میرزای عالمیان، وزیر شاه‌عباس اول صفوی، می‌توان اشاره کرد. محمدرضا هرگز به دبستان و دبیرستان نرفت و از ابتدای امر زیر نظر پدر که از دوستان و هم‌درسان بزرگانی چون «ملک‌الشعرا بهار»، «بدیع‌الزمان فروزانفر» و «علی‌اکبر فیاض» بود، بخشی از آموزش خود را سپری کرد. بعد از حدود هفت یا هشت‌سالگی در مجلس یکی از خویشاوندان به نام «محمدتقی ادیب نیشابوری» مشهور به «ادیب نیشابوری دوم» یا «ادیب ثانی» به فراگیری زبان و ادبیات عرب پرداخت و سپس فقه، کلام و اصول را نزد «شیخ هاشم قزوینی» معروف به «فقیه آزادگان» آموخت. ظاهراً هشت سال بیشتر نداشت که به حوزه علمیه نیشابور رفت و در کنار همکلاسی‌هایی که بسیار بزرگ‌تر از او بودند، به فراگیری علوم حوزوی مشغول شد. پس از مرگ شیخ هاشم قزوینی، در کلاس درس «سید محمدهادی میلانی» حاضر و مراحل درس خارج فقه را نزد وی به پایان رساند. او به پیشنهاد علی‌اکبر فیاض در دانشگاه فردوسی مشهد نام‌نویسی کرد و در کنکور آن سال نفر اول شد و به دانشکدهٔ ادبیات رفت و مدرک کارشناسی خود را در رشتهٔ زبان و ادبیات فارسی از دانشگاه فردوسی گرفت. او پس از اتمام دوره کارشناسی، برای ادامه تحصیل راهی دانشگاه تهران شد و توانست مدرک کارشناسی ارشد و دکترای خود را از دانشگاه تهران اخذ کند. تنها ده روز پس از آنکه محمدرضا شفیعی کدکنی از پایان‌نامه دکترای خود با عنوان «صور خیال در شعر فارسی» دفاع کرد، دکتر پرویز ناتل خانلری در نامه‌ای سفارش کرد که وی در دانشگاه مشغول به تدریس شود و با تأیید دکتر بدیع|الزمان فروزانفر، این مورد محقق شد. بدیع‌الزمان فروزانفر زیر برگهٔ پیشنهاد استخدام وی نوشته بود «احترامی است به فضیلت او»

محمدرضا شفیعی کدکنی از سال ۱۳۴۸ تاکنون استاد دانشگاه تهران است. در مهر ۱۳۹۸ در هفتمین دورهٔ جشنوارهٔ بین‌المللی هنر برای صلح، «نشان عالی هنر برای صلح» به سبب بیش از نیم‌قرن تلاش در اعتلای فرهنگ و ادب پارسی به محمدرضا شفیعی کدکنی اهدا شد. آثار او به این شرح است:

مجموعه اشعار: ۱۳۴۴ - زمزمه‌ها / ۱۳۴۴ - شبخوانی / ۱۳۴۷ - از زبان برگ / ۱۳۵۰ - در کوچه‌باغ‌های نشابور|در کوچه‌باغ‌های نِشابور / ۱۳۵۶ - بوی جوی مولیان / ۱۳۵۶ - از بودن و سرودن / ۱۳۵۶ - مثل درخت در شب باران / ۱۳۷۶ - هزارهٔ دوم آهوی کوهی / ۱۳۹۹ - طفلی به نام شادی

غزلیات شمس تبریز؛ جلد اول
مولانا جلال‌الدین محمد بلخی مولوی
غزلیات شمس تبریز؛ جلد دوم
مولانا جلال‌الدین محمد بلخی مولوی
غزل‌های سعدی
شیخ مصلح الدین سعدی شیرازی
اسرارنامه
محمدرضا شفیعی‌ کدکنی
تذکرة‌الاولیا؛ جلد دوم
فریدالدین محمد عطار نیشابوری
قلندریه در تاریخ
محمدرضا شفیعی کدکنی
تذکرة‌الاولیا؛ جلد اول
فریدالدین محمد عطار نیشابوری
مصیبت نامه
فریدالدین محمد عطار نیشابوری
حالات و مقامات م. امید
محمدرضا شفیعی کدکنی
این کیمیای هستی؛ جلد سوم
محمدرضا شفیعی کدکنی
چشیدن طعم وقت
محمدرضا شفیعی کدکنی
درویش ستیهنده
محمدرضا شفیعی کدکنی
نوشته بر دریا
محمدرضا شفیعی کدکنی
الهی‌نامه؛ مجموعه آثار عطار جلد ۲
فریدالدین محمد عطار نیشابوری
این کیمیای هستی؛ جلد دوم
محمدرضا شفیعی کدکنی
مختارنامه؛ مجموعه آثار عطار جلد ۵
فریدالدین محمد عطار نیشابوری
این کیمیای هستی؛ جلد اول
محمدرضا شفیعی کدکنی
سیصد و شصت و پنج روز در صحبت حافظ
حسین الهی قمشه‌ای
حدیقة‌الحقیقه (جلد اول)
سنایی غزنوی
تاریخ بیهقی (جلد دوم)
ابوالفضل بیهقی

نظرات کاربران

ترابی۶۸۳۱
۱۳۹۹/۰۳/۱۸

مولانا: هفت شهر عشق را عطار گشت/ما هنوز اندر خم یک کوچه ایم وای بر حال ما

Alivi
۱۴۰۱/۱۰/۰۸

اگر همچون من فکر میکنید در راه سلوک فقط مولانا میتونه آموزگار خوبی باشه سخت در اشتباهید فقط کافیه مدح اول این کتاب را بخوانید تا متوجه شوید چرا مولانا گفت هفت شهر عشق را عطار گشت ما هنوز اندر

- بیشتر
کاربر ۱۳۹۳۵۷۷
۱۳۹۹/۰۱/۱۰

مشکلی که کتاب داره ،یکی پی دی اف بودنشه و دوم اینکه معانی بعد هر شعر آورده نشده ،بعد از صد ها صفحه به معنی می‌رسید که کار خواندن را خیلی دشوار کرده

مسلم عباسپور
۱۳۹۹/۱۲/۰۳

عالی زیبا ناب چه بگم دیگه؟ مگر میشه استاد شفیعی بر کوهی از طلای عرفان تصحیح بنویسه آدم نگیره.؟

کاربر ۳۱۹۲۲۳۶
۱۴۰۰/۰۲/۲۵

این کتاب را به دیگران توصیه میکنم نه بصورت پی دی اف. چرا پی دی اف گذاشتید آخه؟!

ڪتاب خوان واقعے
۱۳۹۹/۰۸/۰۳

کتاب خیلی خوبی است 🤩ولی چون شعر است خوندنش یه ذره سخت است ولی خیلی جذاب است🤩🤩

Forough
۱۴۰۲/۰۱/۲۵

زبان قاصر از این همه شگفتی و زیبایی .. دکتر شفیعی کدکنی عزیز خدا قوت و دست مریزاد .. خدا نگهدار و حافظ تان برای ادبیات این مرز و بوم.

محمد
۱۴۰۱/۰۲/۰۶

مختلف ‌گر چه بود درد من و درمانش خوش دلم زانکه طبیبم‌یک و عطار یکیست

امیر
۱۴۰۰/۰۷/۱۴

آقا خیلی گرونه واقعا من نمیدونم این دولت چیکار میکنه استاد شفیعی جزو مشاهیر ایرانه مثل این میمونه که فردوسی شاهنامش رو میداد انتشارات و اون موقع انتشاراتی ها میفروخت تهشم به خاطر حق نشر این کتابا دیگه سال‌های بعد کمیاب میشن مثل مجموعه شعرهای

- بیشتر
ملیح
۱۴۰۱/۰۸/۲۶

آخه همچین کتابی چرا فایل pdf

بریده‌ای برای کتاب ثبت نشده است

حجم

۴٫۹ مگابایت

سال انتشار

۱۳۸۸

تعداد صفحه‌ها

۹۰۳ صفحه

حجم

۴٫۹ مگابایت

سال انتشار

۱۳۸۸

تعداد صفحه‌ها

۹۰۳ صفحه

قیمت:
۱۵۰,۰۰۰
۷۵,۰۰۰
۵۰%
تومان