دانلود و خرید کتاب مقدمه ای بر اقتصاد اطلاعات جوزف استیگلیتز ترجمه محمد سلیمانی
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب مقدمه ای بر اقتصاد اطلاعات اثر جوزف استیگلیتز

کتاب مقدمه ای بر اقتصاد اطلاعات

دسته‌بندی:
امتیاز:
۲.۵از ۲ رأیخواندن نظرات

معرفی کتاب مقدمه ای بر اقتصاد اطلاعات

کتاب مقدمه‌ای بر اقتصاد اطلاعات اثر جوزف استیگلیتز یکی از کتب تخصصی انتشارات دانشگاه امام صادق (ع) برای دانشجویان و طلاب است.

انتشارات دانشگاه امام صادق علیه السلام به‌عنوان یکی از برجسته‌ترین ناشران دانشگاهی کشور به‌طور ویژه و تخصصی در حوزه‌های مطالعاتی بین‌رشته‌ای فعالیت می‌نماید.

این انتشارات به مثابه بازوی ترویجی دانشگاه اسلامی مرجع کشور، طی قریب به ۲۰ سال فعالیت در حوزه‌های علوم انسانی و اسلامی در راستای افق‌گشایی مرزهای دانشی و تاکنون توانسته است با قریب به ۱۰۰۰ عنوان اثر تألیفی، تنظیمی، تدوینی و ترجمه‌ای، پاسخگوی بخشی از نیاز روزافزون جامعه علمی کشور باشد.

کسب رتبه اول و برگزیده شدن در جشنواره‌های مختلف سبک زندگی، کتاب سال دانشگاهی، کتاب سال دانشجویی، کتاب سال ایران، کتاب سال بانوان، فارابی، کتاب مقاومت، کتاب فصل ج.ا.ایران، پژوهش فرهنگی سال ج.ا.ایران و دکترین مهدویت از جمله جوایز و افتخارات این انتشارات است.

انتشار بیش از ۴۰۰ عنوان کتب میان‌رشته‌ای در زمینه علوم انسانی ـ اسلامی، انتشارات دانشگاه‌ را یکی از پیشگامان تهیه و طبع این آثار در کشور به‌شمار می‌‌آورد. همچنین ایجاد ظرفیت تولید سالانه بیش از ۱۰۰ عنوان کتاب نشر اولی و تحقق این ظرفیت در ادوار مختلف، انتشارات دانشگاه امام صادق (ع) را در رسته ناشران حرفه‌ای کشور قرار داده است.

درباره کتاب مقدمه ای بر اقتصاد اطلاعات 

کتابی که در دست دارید ترجمه‌ای است از پیشگفتار و مقدمه جلد اول مجموعه آثار استیگلیتز که در سال ۲۰۰۸ توسط انتشارات اکسفورد منتشر شده است. جوزف استیگلیتز (برنده جایزه نوبل سال ۲۰۰۱) در این مجموعه شش جلدی، حاصل قریب به ۵۰ سال از تلاش خود را در یک قالب نظام‌مند ارائه نموده است. او با ادعای پایه‌گذاری یک پارادایم جدید ـ به عنوان یک روش متفاوت تفکر در مورد علم اقتصاد و نیز رویدادهای اقتصادی ـ با در کنار هم‌ قرار دادن مقالات خود، بنیان‌ها، نوآوری‌های روش‌شناختی و دستاوردهای این پارادایم جدید را نشان می‌دهد و برتری‌های آن را نسبت به پارادایم متعارف برمی‌شمارد.

پارادایم جدید با بحث نقش اطلاعات در کنش اقتصادی شروع می‌شود و نقطه اصلی تمرکز آن، کنار گذاشتن یکی از فروض اقتصاد متعارف مبنی بر وجود اطلاعات کامل است. به عقیده استیگلیتز کنار گذاشتن این فرض و بنیان ‌نهادن مدل‌هایی بر مبنای ناکامل بودن اطلاعات، بسیاری از نتایج مدل‌های متعارف اقتصادی را مخدوش می‌سازد؛ نتایجی که به عقیده وی و همفکران او با واقعیات مشاهده شده در تجربه بشری همخوانی ندارند و فقط به دلیل آنکه خروجی مدل‌های خوش‌تعریف ریاضی هستند مورد قبول اقتصاددانان واقع شده‌اند.

استیگلیتز مدعی است که اگر دقیق‌تر به دنیای پیرامونی خود بنگریم و وقایع و رویدادهای اقتصادی را تحلیل کنیم متوجه می‌شویم که بسیاری از خروجی‌های مدل‌های اقتصاد متعارف، با دنیای واقعی سازگاری ندارد اما اقتصاددانان جریان غالب، صرفاً به دلیل وابستگی‌های ذهنی‌ای که به برخی مدل‌ها دارند تمایل دارند که رفتارها و نتایج آن‌گونه باشد که مدل‌های آنها نشان می‌دهد.

او اقتصاددانان را به دو گروه تقسیم می‌کند: گروه اول که روی محدودیت‌ها و نقایص بازار تمرکز کرده‌اند و گروهی دیگر که همواره از کارایی بازار سخن می‌گویند. مسلماً او متعلق به گروه اول است. به طور خاص او در این گزاره که افراد همه اطلاعات کافی برای انجام انتخاب‌های بهینه را در اختیار دارند، تردید می‌کند. از یک سو در دنیای واقعی، کسب و تولید اطلاعات پرهزینه است و به زمان، تلاش و حتی پول نیاز دارد و از سوی دیگر، اطلاعات تفاوتی جدی با کالاهای ملموس دارد و وقتی اطلاعات برای بررسی به کسی داده می‌شود، دیگر دلیلی وجود ندارد که وی این اطلاعات را خریداری نماید (اطلاعات به محض افشاء، به کالای عمومی تبدیل می‌شوند). از این‌رو دارندگان اطلاعات انگیزه‌ دارند که مانع افشای اطلاعات شوند. این انگیزه، رفتار افراد را به شدت تحت تأثیر قرار می‌دهد و مانع از آن می‌شود که نتیجه اقتصاد بازار ضرورتاً‌ کارا باشد. در این شرایط وقوع تعادل حتمی نیست (یعنی در برخی شرایط خاص هیچ تعادلی وجود ندارد و در نتیجه هیچ بازاری شکل نمی‌گیرد) و یا ممکن است بیش از یک تعادل وجود داشته باشد.

با وجود اطلاعات ناکامل و نامتقارن، مداخله دولت نه تنها نامطلوب نیست بلکه به دلیل آنکه می‌تواند عملکرد بازار را بهبود بخشد؛ لازم و ضروری است. استیگلیتز در مقالات متعدد نشان می‌دهد تنها در شرایط استثنایی بازارها کارا هستند. یا به تعبیر خودش در شرایط وجود اطلاعات ناکامل، که تقریباً همیشه اتفاق می‌افتد، تخصیص رقابتی بازار بهینه پارتو نیست. از این‌رو او همواره منتقد بازار آزاد بوده و شاید بتوان گفت که به دست نامرئی آدام اسمیت معتقد نیست.

خواندن کتاب مقدمه ای بر اقتصاد اطلاعات را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

 کتاب مقدمه ای بر اقتصاد اطلاعات در جهت آموزش و ارتقای علمی دانشجویان حوزه اقتصاد و طلاب علوم دینی تالیف شده است.

خصوصی‌سازی پول
فریدریش فون هایک
قدرت و بازار: دولت و اقتصاد
مورای ان. روتبارد
اقتصاد کلان؛ رویکرد ییشرفته
رابرت جی. بارو
سلسله مباحثی در روش شناسی و فلسفه اقتصاد
یداله دادگر
نبرد با رکود
پل کروگمن
دانشگاه تا بازار؛ شرحی بر اقتصاد موضوعات عمومی
راجر لروی میلر
سرنوشت پول های جهانی پس از بحران
سارا آیزن
سوسیالیسم و سرمایه‌داری: رساله‌ای روش مند درباره‌ی اقتصاد، سیاست و اخلاقیات
هانس هرمان هوپ
ریاضت اقتصادی
یانیس واروفاکیس
چرا اقتصاد فرو می‌ریزد؟: به سوی نظریه‌ای عمومی درباره علت افول اقتصادی کشورها
جوزف استیگلیتز
بهینه یابی سبد مالی با رویکردهای آماری
سیدمهدی ابطحی
زمان و پول
راجر دبلیو گریسون
پایان رشد
ریچارد هاینبرگ
دست های آلوده
پیتر لارمور
بانک‌ تهیدستان؛ وام‌های کوچک، ابزار مبارزه با فقر جهانی
محمد یونس
ابزارهای ریاضی برای اقتصاد
دارائل آ. تارکینگتون
رویکرد و روش در اقتصاد
فریبرز رئیس‌دانا
اقتصاد کلان (جلد دوم)
تیمور رحمانی
مالیه بین‌الملل
اسدالله فرزین وش
نظریه جدید سبد دارایی و تحلیل سرمایه گذاری (جلد ۲)
ادیوین جی. التون
نظری برای کتاب ثبت نشده است
بریده‌ای برای کتاب ثبت نشده است

حجم

۶٫۴ مگابایت

سال انتشار

۱۳۹۹

تعداد صفحه‌ها

۱۶۶ صفحه

حجم

۶٫۴ مگابایت

سال انتشار

۱۳۹۹

تعداد صفحه‌ها

۱۶۶ صفحه

قیمت:
۱۰,۵۰۰
تومان