دانلود و خرید کتاب ایلات بختیاری و لرستان
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.

معرفی کتاب ایلات بختیاری و لرستان

کتاب ایلات بختیاری و لرستان که به همت کیانوش کیانی هفت‌لنگ منتشر شده، جلد نخست از مجموعه مقالات نخستین همایش هنر و فرهنگ عشایر ایران است.

فرهنگ و هنر ایالت و عشایر ایران با توجه به تنوع، اصالت و ریشه دار بودن و به اقتضای ویژگی های اقلیمی از مزیت های نسبی جامعۀ ایران محسوب شده و بخشی از سرمایۀ ملی کشور به شمار می رود. خاستگاه هنر ایل، طبیعت و سرچشمه های زلال آن است که اقیانوسی عظیم و ژرف و پدیده ای سازنده و حرکت آفرین است که با نبوغ و خلاقیت زنان و مردان عشایر تکوین یافته و به عنوان بخشی از میراث و سرمایۀ ملی، علی رغم همه ناملایمات و محدودیت ها، سینه به سینه به نسل های بعد منتقل شده است. این میراث گرانقدر، در طول قرن ها هویت خود را حفظ کرده و امروزه به رایگان در اختیار ما قرار گرفته است. پویایی، قدرت و غنای هنر و فرهنگ ایل، به دلیل کاربردی بودن، جزئی از زندگی عشایر است و به لحاظ اصالت و بارور شدن در همزیستی با طبیعت، از قابلیت هایی برخوردار است که می تواند در برابر آسیب ها و تهاجمات فرهنگی، پایداری کرده و مصونیت ایجاد نماید. امروزه، گسترش امواج، صدا، ارتباطات و تصاویر، مرزهای زمینی و هوایی را درهم شکسته و این میراث ارزشمند و گنجینۀ هنر بومی را در معرض تهاجمات و آسیب های جدی قرار داده است. همچنین به دلیل غفلت متصدیان امر و متولیان فرهنگ و هنر و کم توجهی در برنامه های اجرایی، بیش از پیش شکننده شده و برخی از ویژگی های آن نیز در حال فراموشی است. 

فرهنگستان هنر جمهوری اسلامی ایران، با رویکردی مسئولانه و به منظور شناخت مسائل و معضلات هنر و فرهنگ عشایر، زمینه سازی برای فعالیت های پژوهشی، بررسی و شناسایی موارد آسیب دیده و برنامه ریزی برای احیاء و هویت بخشی به ویژگی های فرهنگ و هنرهای اصیل جامعۀ عشایری ایران، بنیانگذار این مهم شد تا بار دیگر گنجینۀ هنر ایالت با واکاوی علمی، شناسایی، حفظ و احیاء گردد. 

به همین منظور، گروه پژوهشی هنر و فرهنگ عشایر، مرکب از نخبگان و اندیشمندان برجسته و دانش آموختۀ عشایر، در مجموعۀ فرهنگستان هنر شکل گرفت تا با درک اهمیت و ضرورت تاریخی آن و به منظور پاسخگویی به نیازهای فرهنگ و هنر عشایر، موارد آسیب دیده، در معرض خطر و یا از یاد رفته را مورد مطالعه و بررسی قرار دهد و راهکارهای لازم را برای بازیابی و احیاء، ارائه نماید. مجموعۀ پیش رو، اولین اثر و بخشی از مقالاتی است که در نخستین همایش هنر و فرهنگ عشایر ایران، ویژۀ استان های چهارمحال و بختیاری، خوزستان، لرستان و اصفهان، در سال ۱۳۸۷ ارائه گردید. 

مجموعه مقالات نخستین همایش هنر و فرهنگ عشایر ایران با عنوان ایلات بختیاری و لرستان، دربردارنده مقالات ارائه شده در این همایش است. 

عناوین برخی از مقالات مجموعه حاضر عبارت اند از: بازتاب هنر در زندگی عشایر؛ ظرفیت های نمایشی در سوگچامه دویت خون؛ آداب و رسوم فراموش شده؛ حماسه سرایی و شاهنامه خوانی در ایل بختیاری؛ درآمدی بر زیباشناسی دستبافته های عشایری ایران؛ بررسی نقوش مشترک در گلیم بافته های استان چهارمحال و بختیاری؛ نمایش باران در عشایر بختیاری؛ و تحلیلی بر نقش و رنگ گلیم های عشایر بختیاری. 

 خواندن مجموعه مقالات نخستین همایش هنر و فرهنگ عشایر ایران (۱) را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

 علاقه‌مندان به ایران‌شناسی و مردم‌شناسی مخاطبان این مجموعه‌اند.

نظری برای کتاب ثبت نشده است
بریده‌ای برای کتاب ثبت نشده است

حجم

۱۱٫۸ مگابایت

سال انتشار

۱۳۸۹

تعداد صفحه‌ها

۲۵۰ صفحه

حجم

۱۱٫۸ مگابایت

سال انتشار

۱۳۸۹

تعداد صفحه‌ها

۲۵۰ صفحه

قیمت:
۹,۰۰۰
تومان