دانلود و خرید کتاب ردپای خدایان جیمز هالیس ترجمه آرزو محمودیان
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب ردپای خدایان اثر جیمز هالیس

کتاب ردپای خدایان

معرفی کتاب ردپای خدایان

کتاب ردپای خدایان نوشتهٔ جیمز هالیس و ترجمهٔ آرزو محمودیان است و بنیاد فرهنگ زندگی آن را منتشر کرده است. این کتاب دربارهٔ جایگاه اسطوره در زندگی معاصر است و توضیح می‌دهد که اسطوره‌ها می‌دانند چرا زندگی امروز ما از روح تهی است.

درباره کتاب ردپای خدایان

از ابتدای تاریخ تاکنون، این سؤال‌ها همیشه با انسان‌ها بوده است: «ما که هستیم؟ چطور به اینجا آمده‌ایم و به کجا می‌رویم؟» این سؤال‌ها همواره و به شکل‌های مختلف در زندگی انسان‌ها نمود یافته است. سؤال‌هایی که بارها و بارها به زبان آورده‌اند؛ موضوع بسیاری از نقوش حکاکی‌شده بر دیوارهٔ غارهایشان بوده است؛ در الگوی منظم و تکرارشوندهٔ فصل‌ها، در آیین و رسوم‌های مربوط به تولد و مرگ و حتی جنگ و عشق‌ورزی حضور داشته‌اند.

امروز هم، همان سؤال‌های روزهای نخستین گریبان انسان مدرن را رها نکرده است. اگر یک ویژگی وجود داشته باشد که نوع بشر را از انواع دیگر موجودات متمایز کند، قدرت مطرح‌کردن این سؤال‌ها، تحمل رویارویی با آن‌ها و نیاز ما به قرارگرفتن در ضرباهنگ عظیم تغییر و پیوستگی است.

گاهی اوقات، محققان و نویسندگان مکتب یونگ، به چشم عموم خوانندگان، مبهم و گیج‌کننده به‌نظر می‌رسند؛ زیرا اغلب در آثارشان، بسیار به اسطوره‌ها ارجاع می‌دهند. آن‌ها عموماً از افسانه‌های کهن در مطالبشان بهره می‌گیرند. این داستان‌ها زیبایی خاصی به مطالب می‌بخشند، اما فایده و کاربردشان از منظر روان‌شناسی برای بسیاری از خوانندگانِ این آثار هنوز مبهم است. خوانندگان آثار مکتب یونگ معمولاً دو نوع طرز تفکر دربارهٔ پیروان این مکتب دارند: یا سعی می‌کنند با شیوه و عملکرد آن‌ها کنار بیایند یا در بدترین حالت، پیروان مکتب یونگ را افرادی با ذهن‌های گُنگ، ترسناک و رازآلود می‌دانند. کتاب ردپای خدایان تلاشی است برای روشن‌کردن این موضوع که چرا روان‌شناسان مکتب یونگ تا این اندازه وام‌دار اسطوره‌ها و داستان‌های اساطیری‌اند و مهم‌تر آنکه چرا مطالعهٔ اسطوره‌ها تا این حد برای زندگی فردی و اجتماعی دوران کنونی ما نیز اهمیت دارد.

اسطوره ما را به درون خود و به اعماق اندوخته‌های روانی بشر هدایت می‌کند. سابقهٔ فرهنگی، مذهبی یا روان‌شناسی شخصی ما هرچه که باشد، آشنایی و شناخت بیشتر از اسطوره به آن معنا می‌بخشد. عواقب بی‌معنایی در زندگی، اغلب خودش را پشت اختلال‌های روانی مردم عصر ما پنهان می‌کند. به‌طور خلاصه و مفید می‌شود گفت که مطالعهٔ اسطوره جست‌وجوی مفاهیمی است که هرچه عمیق‌تر ما را با طبیعت خود و جایگاهمان در کائنات مرتبط می‌سازد و قطعاً این اصلی‌ترین موضوعی است که چه به‌صورت فردی و چه به‌صورت اجتماعی در برابر انسان قرار دارد.

خواندن کتاب ردپای خدایان را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

این کتاب را به دوستداران و پژوهشگران حوزهٔ اسطوره‌شناسی و روان‌شناسی مکتب یونگ پیشنهاد می‌کنیم.

بخشی از کتاب ردپای خدایان

«ما همچون پیشینیان و فرزندان خود، همواره با این پرسش‌ها روبه‌رو بوده‌ایم: «چگونه به اینجا آمده‌ایم؟ چه کسانی یا چه چیزهایی پیش از ما اینجا بوده‌اند یا پس از ما به اینجا خواهند آمد و چرا؟»

پرسیدن چنین سؤال‌هایی طبیعی است؛ زیرا فهمیدن این نکته که چه‌کسی هستیم، مستلزم آگاهی از معنای مرگ و سرنوشت است. بخش مربوط به شناخت کائنات در اسطوره، به سؤال‌هایی دربارهٔ سرمنشأ پیدایش، شناخت رستاخیز یا به‌عبارتی، به مفهوم آغاز و انجام می‌پردازد. مهم این است که آیا فردی در زندگی‌اش متوجه مسائلی مانند بی‌نظمی و آشوب‌های اتفاقی،‌ پوچی و بیهودگی، آشکارشدن قوانین طبیعت یا نقشهٔ هوشمندانه و درعین‌حال، فهم‌شدنی‌ای که در پشت صحنهٔ این عالم در جریان است؛ شده باشد یا خیر. درست همان زمانی که فردی فکر می‌کند این جهان پوچ و خالی از معناست، سنگینی معنا را روی شانه‌هایش احساس می‌کند.

بنابراین، اگر معنا در ساختار طبیعت و چرخهٔ تاریخ پنهان نیست، به‌طور قطع این وظیفهٔ نوع بشر است که با انتخاب‌های درست این معنا را در زندگی‌اش جاری کند. اگر فرض کنیم که حقیقتِ وجودیِ خدایان به اثبات رسیده است، ماهیت و ذات این خدایان و ارتباط آن‌ها با ما چگونه است؟ آیا موجوداتی هستند جدا از ما یا همراه ما؟ و آیا آن‌ها هم در بند اخلاقیات هستند؟ آیا داشتن زندگی خوب مستلزم آن است که خودمان را با خواست و ارادهٔ خدایان هماهنگ کنیم؟ یا تمایزی میان ارادهٔ خدایان و اجبار نوع بشر وجود دارد؟ و آیا اساساً این امکان برای موجودات فانی وجود دارد که بدون تعصب و فرافکنی‌های محدود و نامحدود خود و افتادن در دام توهمات انسان‌گونه دربارهٔ معنای چنین مسائلی حرف بزنند؟ (یونگ در کتاب پاسخ به ایوب معتقد است که انسان‌ها نقشی اساسی در ارتقای مسائل اخلاقی و تکامل روحی و درک مفهوم خدا دارند.)

هر قبیله و تمدنی روایت‌های خاص خود را دارد از سرمنشأ پیدایش، اولین موجودات، نیروهای طبیعی و غیرانسانیِ دست‌اندرکار؛ از حضور خدایان خبیث یا خیراندیش، مثلاً در ورزش یا اهداف سودمند؛ و نیز از اسرار ژرفی که نمی‌توان به مرزهایشان نزدیک شد. هرگاه وسوسه شدیم که با لبخند و نگاهی تحقیرآمیز به این مسائل بنگریم، باید به یاد بیاوریم که هر روایت نشان‌دهندهٔ تلاشی است بنیادی و عمیق برای فهم معنای کائنات، ارتباط با آن و همچنین، درک تعادل میان زیبایی‌ها و بلاهایی که در جهان پیرامونشان رخ می‌داده است. نمونهٔ چنین تلاش‌هایی را در سال‌های ابتدایی زندگی کودک و تمدن‌های نوپا نیز می‌بینیم و اگر یک بار دیگر به عقب برگردیم و شواهد موجود را به‌درستی مطالعه کنیم،‌ درمی‌یابیم که ما هم در این کائنات پهناور باید همچنان به راهی ادامه دهیم که پیشینیانمان آغاز کرده‌اند. در غیر این صورت، نوع بشر تنها و سرگردان باقی می‌ماند. آن دسته از انسان‌هایی که در بزرگ‌سالی از تفکر راجع به ارتباط خود و کائنات دست کشیده‌اند، ممکن است موقتاً از لذت‌های سطحی سرخوش شوند؛ اما غم‌های درونی، حس کنجکاوی طبیعی و نیاز به حضور معنا در زندگی لذت خوابی آرام را بر آن‌ها حرام می‌کند.»


معرفی نویسنده
جیمز هالیس

درباره نویسنده جیمز هالیس

جیمز هالیس روان‌شناس، نویسنده و روانکاو است که سال‌ها بر روی آثار یونگ تحقیق می‌کند. هالیس چندین کتاب بر اساس بینش‌های شخصی در روان‌شناسی تحلیلی یونگ نوشته که خوانندگان زیادی را به خود جذب کردند.

نظری برای کتاب ثبت نشده است
بریده‌هایی از کتاب
مشاهده همه (۵)
«چیزی که در جست‌وجوی آن هستی، به‌غایت به تو نزدیک است و از خیلی وقت پیش، به ملاقاتت آمده است.»
الهام
به‌گفتهٔ یونگ، اندیشه‌های فرد، حتی اندیشه‌های ناآگاهانهٔ او، آن فرد را می‌سازد
الهام
طبیعت به تو زندگی و هر آنچه نیاز داری، می‌دهد. تو نیرویی فوق‌العاده، روحی عظیم و انرژیِ شگرفی درونت داری. به این موهبت‌ها اعتماد کن و ارتباط خود را با آن‌ها حفظ کن. ایمان داشته باش که همواره تو را به‌سوی بهترین‌ها و صحیح‌ترین راه هدایت می‌کنند. هرگز انسان دیگری را آزار مده و در همه حال با نیروی عظیم درونت صادق باش و بدان که هرگز تنها و بدون نقشهٔ راه نخواهی ماند.
الهام
دو حقیقت مهم مرا به‌سوی مکتب یونگ و تحصیل آن سوق داد. حقیقت اول نوع گرایش و روش‌شناسی این مکتب در مواجهه با روح و حقیقت دوم نقش این مکتب در درک معنای زندگی بود.
الهام
فقط با کمی تأمل می‌توان فروتنی یونگ دربرابر مسائل ناشناخته، احترام او به جدایی کامل از دیگران و توانایی روحی او در تحمل تضادها را به‌وضوح دریافت و آن را با قطعیتِ برخی از متعصبان مذهبی مقایسه کرد که به حذف داستان تور و صاعقه‌هایش از متون کلیسایی منجر شد. شاید پیش‌شرط لازم برای داشتن زندگی مذهبی آگاهی به اولویت زندگی درونی یا همان گستره‌ای باشد که تصویر خداوند در آن فعال است و به حیات خود ادامه می‌دهد. هنگامی‌که مفهوم خدا در درون انسان تجربه و درک نشود، به‌ناچار تصویر او نیز به بیرون فرافکن می‌شود. یونگ معتقد است: چنین تصاویری کاملاً به‌طور خودبه‌خودی شکل می‌گیرد و حتی اگر بازنمود بیرونی آن‌ها تغییر کند، این تصاویر محو نخواهند شد... در این مواقع است که خودآگاه می‌پندارد که خدایان خود را گم کرده است؛ درحالی‌که این خدایان هنوز هم جایی درون ما زنده‌اند و فقط به شرایطی نیاز دارند تا بتوانند با تمام قوا به جایگاه پیشینشان بازگردند.
الهام

حجم

۴۷۰٫۰ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۷

تعداد صفحه‌ها

۲۸۸ صفحه

حجم

۴۷۰٫۰ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۷

تعداد صفحه‌ها

۲۸۸ صفحه

قیمت:
۷۵,۶۰۰
تومان