دانلود و خرید کتاب شاه و دربار در ایران باستان لوید لولین جونز ترجمه فریدون مجلسی
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب شاه و دربار در ایران باستان اثر لوید لولین جونز

کتاب شاه و دربار در ایران باستان

معرفی کتاب شاه و دربار در ایران باستان

کتاب شاه و دربار در ایران باستان نوشتهٔ لوید لولین جونز و ترجمهٔ فریدون مجلسی است. انتشارات نیلوفر این کتاب را که به تاریخ ایران باستان پرداخته، روانهٔ بازار کرده است.

درباره کتاب شاه و دربار در ایران باستان

می‌دانیم که ایران هخامنشی را کوروش بزرگ در حدود سال ۵۵۹ پیش از میلاد بنیان گذاشت. شاهنشاهی پارس به‌سرعت گسترش یافت و به سرزمینی معادل ترکیه، سوریه، لبنان، اردن، اسرائیل، فلسطین، عراق، جمهوری آذربایجان، ایران و افغانستان امروزی تبدیل شد؛ همچنین با توسعه به‌سوی جنوب، مصر را نیز در دست گرفت. اثر‌گذاری ایران هخامنشی بر امور سیاسی و بیش از آن بر فرهنگ یونان بسیار بود. تسخیر مصر به‌دست ایرانیان، فرمانروایی ۲۵۰۰سالهٔ فراعنه را عملاً به پایان رساند. یهودیان در دوران فرمانروایی هخامنشی از تبعید در بابل بازگشتند و دیوارها و معبد اورشلیم را بازسازی کردند. این‌گونه برخوردها و ارتباط با سایر ملل راهی برای پژوهش در ایران دوران هخامنشی می‌گشاید. یکی از بهترین منابعی که می‌توان از آن برای تحقیق در این زمینه استفاده کرد، کتاب شاه و دربار در ایران باستان است.

از ۳ دههٔ گذشته، مطالعه دربارهٔ ایران هخامنشی در مدارس عالی، دانشگاه‌ها و سایر نهادهای علمی در بیشتر نقاط عالم به رشته‌ای بسیار دقیق و به مبحثی ضروری در پژوهش و آموزش تاریخ باستان بدل شده است. لوید لولین جونز این کتاب را برای پاسخ‌دادن به نیاز دانشجویان و علاقه‌مندان تاریخ در دانشگاه‌های شمال اروپا، به‌ویژه سوئد نوشته است. او در این کتاب درصدد نیست روایت یا شرح‌حالی دربارهٔ گسترهٔ تاریخ هخامنشی ارائه دهد؛ این اثر به دیدگاه بسیار قطبی‌شده یا متضادتری از عنصری اساسی از فرهنگ هخامنشی، یعنی دربار سلطنتی پرداخته است. کتاب شاه و دربار در ایران باستان در ۲ بخش نوشته شده است. در بخش اول، برخی از مایه‌های اصلی سلطنت و جامعهٔ درباری در ایران باستان بازشناسی و مباحثی در این‌باره واکاوی شده است. در بخش دوم، گزینه‌ای از مدارک ارائه شده است.

اغلب منابع تاریخی ایران باستان یا برگرفته از آثار یونانیان آسیای صغیر است که رعایای یونانی امپراتوری ایران بودند؛ مانند هرودوت و یا از یونانیان اروپایی بودند که در هر ۲ حال آثارشان جانبدارانه و با نگاهی از بیرون به درون ایران بوده است. در این میان کتزیاس کنیدوسی، که قریب به ۲۰ سال پزشک دربارهای کورش صغیر و اردشیر دوم هخامنشی بوده، کتاب «پرسیوکوس» خود را با شناخت و دیدی از درون ایران به بیرون نوشته و به همین دلیل از سوی نویسندگان یونانی متهم به دروغگویی شده است. جالب است که پژوهشگران ایرانی همان ادعاها را نخوانده در آثارشان منعکس کرده اند. لوید لولین جونز که پرسیکا را بازسازی کرده، در این کتاب نیز کوشیده است در ورای آن دیدگاه جانبدارانه، نگاهی به درون دربار، عادات، تشریفات، اعتقادات، هنرها، زنان و مردان، خوراک و زندگی روزانهٔ ایرانیان و شرایط حاکم بر آنان بیندازد؛ نگاهی به آنچه ایرانیان به دیگران، همسایگان و اجزای امپراتوری داده‌اند و به آنچه از آنان گرفته‌اند.

خواندن کتاب شاه و دربار در ایران باستان را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

خواندن این کتاب را به دوستداران تاریخ ایران باستان پیشنهاد می‌کنیم.

درباره لوید لولین جونز

لوید لولین جونز خود را به‌عنوان مرجعی در نمایندگی و لباس زنان یونانی تثبیت کرده است. او سردبیر لباس زنانه در جهان یونان باستان و استاد تاریخ باستان در دانشگاه کاردیف و متخصص تاریخ و فرهنگ ایران باستان و یونان است؛ همچنین در دوران باستان و در دنیای باستان در فرهنگ عامه به‌ویژه سینمای هالیوود روی لباس و جنسیت کار کرده است.

درباره فریدون مجلسی

فریدون مجلسی در سال ۱۳۲۳ در تهران به دنیا آمد. او دیپلمات بود. با وقوع انقلاب ١٣٥٧ از وزارت امور خارجه بازخرید اجباری شد و به بخش خصوصی رفت، اما او که در سر سودای نوشتن داشت، این خط را رها نکرد. ده‌ها کتاب حاصل ترجمه‌ها و نوشته‌های اوست. او چندسالی است که ترجمه را نیز رها کرده و وقتش را صرف نوشتن می‌کند.

نظرات کاربران

kamal
۱۴۰۱/۱۱/۳۰

ازاونجای ‌که نوشته ‌۵۵۰قبل ازمیلادکورش کشورایران وپادشاهی روبنیان نهادمعلومه کتابه چرتیه و نویسنده ش هیچ اطلاعی ازایران وایرانیت نداره وهرکس بخونه دچاره توهم میشه پس اونهمه امپراطوری وشکوه وعظمت مادها و اورارتوریان میتانیها رو ندیده ونشنیده وجای تاسفه که چنین

- بیشتر
alborziran2010
۱۴۰۲/۰۸/۰۴

بسیار درخشان. اگر کسی دغدغه شناخت موثر اجتماعی و سیاسی دارد و بر مناسبات تاریخی و اجتماعی و فرهنگی تاریخ ما احاطه ای نداشته و وقتی هم برای آن نمی‌گذارد دچار سو تفاهم و جهلی مرکب است. کتاب از این

- بیشتر
بریده‌ای برای کتاب ثبت نشده است

حجم

۲٫۰ مگابایت

سال انتشار

۱۳۹۴

تعداد صفحه‌ها

۴۲۲ صفحه

حجم

۲٫۰ مگابایت

سال انتشار

۱۳۹۴

تعداد صفحه‌ها

۴۲۲ صفحه

قیمت:
۱۱۷,۰۰۰
۹۳,۶۰۰
۲۰%
تومان