دانلود و خرید کتاب درنگی بر شکوفایی اسلام در اندلس محمدجواد گودینی
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب درنگی بر شکوفایی اسلام در اندلس اثر محمدجواد گودینی

کتاب درنگی بر شکوفایی اسلام در اندلس

انتشارات:میراث ماندگار
دسته‌بندی:
امتیاز:بدون نظر

معرفی کتاب درنگی بر شکوفایی اسلام در اندلس

کتاب الکترونیکی درنگی بر شکوفایی اسلام در اندلس نوشتۀ محمدجواد گودینی است و انتشارات میراث ماندگار آن را منتشر کرده است. کتاب درنگی بر شکوفایی اسلام در اندلس، به بررسی این تمدن تاریخی و دلایل از میان رفتن آن می‌پردازد.

درباره کتاب درنگی بر شکوفایی اسلام در اندلس

کتاب درنگی بر شکوفایی تمدن اسلامی در اندلس  با بهره‌گیری از ۷۵ اثر تاریخی تدوین گردیده و با تلاش انتشارات میراث ماندگار در سال ۱۴۰۲ روانه بازار نشر شده است. نویسنده در این نوشتار ابتدا به مفهوم تمدن اشاره نموده و در بخشی چنین می‌نویسد: تمدن به معنای شهرنشینی و از ریشه مدینه و مدنیت گرفته شده و در برابر توحش، بی‌نظمی و بی‌قانونی معنا می‌یابد. ویل دورانت تمدن را نظمی اجتماعی توصیف کرده که در نتیجه آن، خلاقیت فرهنگی امکان‌پذیر می‌گردد. مطالعه تاریخ‌تمدن، بررسی زندگی اقوام و گروه‌هایی است که هر کدام بر سنگ تمدن چیزی را افزوده و در ادامه از صفحه روزگار محو شده و آن را برای نسل‌های پس از خود باقی گذاردند. نویسنده در ادامه به‌اختصار، تاریخ سرزمین اندلس (اسپانیا و پرتغال کنونی) را مورد بررسی قرار داده و چگونگی فتح این سرزمین در زمان خلافت ولید بن عبدالملک (ششمین خلیفه اموی) را شرح می‌دهد. آغاز فتح اندلس در سال ۹۲ بوده و به مدت تقریباً ۵ سال، این سرزمین در اختیار مسلمانان قرار گرفت. فاتحان این سرزمین، موسی بن نُصَیر و طارق بن زیاد بودند.

اندلس در روزگار حاکمیت مسلمانان در این سرزمین، مرکز علم و دانش در قاره اروپا بوده و تمدن اسلامی با بهره‌گیری از آموزه‌های دینی در گسترش دانش و مدارا با مسیحیان، به درخشش کم‌نظیری دست‌یافت. در این محیط علمی، دانشمندان مسلمان و غیرمسلمان بسیاری ظهور و بروز کرده که برخی از پرآوازه‌ترین این دانشمندان عبارت‌اند از: ابن حزم اندلسی، ابن باجه، ابن میمون، ابن رشد، محمد بن طُفیل، ابن عربی، ابن عبد البر، قرطبی، زهراوی، ابن بیطار و ...

نویسنده در پایان، غروب غم‌انگیز تمدن اسلامی در اندلس را شرح می‌دهد. با تسلیم کردن غَرناطه (آخرین قلعه مسلمانان در اندلس) به فردیناند در ژانویه سال ۱۴۹۲ میلادی، سرزمین اندلس از میان رفت و حاکمیت مسلمانان در آن به پایان رسید. به باور نویسنده، نزاع و درگیری میان مسلمانان و حکومت‌ها برای کسب قدرت، دلایل فرهنگی و تلاش هدفمند اروپاییان برای گسترش فساد در میان مسلمانان و بی‌انگیزه ساختن جوانان برای مبارزه، فاصله‌گرفتن از آموزه‌های دینی، کاهش قدرت نظامی مسلمانان و طمع چشمگیر اروپاییان باانگیزه‌های مذهبی و دور بودن اندلس از سرزمین‌های اسلامی از مهم‌ترین دلایل سقوط اندلس محسوب می‌گردد.

خواندن کتاب درنگی بر شکوفایی اسلام در اندلس را به چه کسانی پیشنهاد میکنیم

این کتاب برای علاقه‌مندان به مباحث تاریخی با رویکردی دینی مناسب است. 

بخشی از کتاب درنگی بر شکوفایی اسلام در اندلس

«قوم اکّدي نیز از اقوام ساکن در ایـن منطقـه بـوده کـه بـر سـومریان پیروزي یافته و تمدن را از آنان گرفته و از فرهنگ مردم سـومري، تأثیر بسیاري پذیرفتند. زبان این قومِ ازمیان‌رفته، کهن‌ترین زبـان شاخهٔ سامی (یکی از خانواده‌های بزرگ زبانی) محسوب می‌گردد. پس می‌توان نتیجه گرفت در طی تاریخِ طولانی حیات بشر بر کرهٔ خاکی، فرهنگ‌ها، اقوام و تمدن‌های متعددي سرکار آمده که از زبان، فرهنگ، قاعده و نظام‌سازی برخوردار بوده و در پایان ازمیان‌رفته و تنها نامی از ایشان برجای‌مانده و در موزه‌ها و کتب تاریخی می‌توان یادي از آنان دید و یـا اثـري از آنان مشاهده نمود...»


نظری برای کتاب ثبت نشده است
بریده‌ای برای کتاب ثبت نشده است

حجم

۶۳۱٫۸ کیلوبایت

سال انتشار

۱۴۰۲

تعداد صفحه‌ها

۸۵ صفحه

حجم

۶۳۱٫۸ کیلوبایت

سال انتشار

۱۴۰۲

تعداد صفحه‌ها

۸۵ صفحه

قیمت:
۳۰,۰۰۰
تومان