دانلود و خرید کتاب فوکوشیما ترجمه یاسمین مشرف
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب فوکوشیما اثر مایرا ایمل

کتاب فوکوشیما

معرفی کتاب فوکوشیما

کتاب فوکوشیما؛ بلایای طبیعی و ذوب هسته‌ای سال ۲۰۱۱ ژاپن نوشتهٔ مایرا ایمل و ترجمهٔ یاسمین مشرف است و گروه انتشاراتی ققنوس آن را منتشر کرده است. این اثر از مجموعهٔ تاریخ معاصر جهان گروه انتشاراتی ققنوس است که برای طیف وسیعی از خوانندگان طراحی شده‌ است؛ افرادی که می‌خواهند دربارهٔ تاریخ و رویدادهای جاری، سیاست، حکومت و جامعه‌شناسی بیشتر بدانند.

درباره کتاب فوکوشیما

در ۱۶ مارس ۲۰۱۱، ژاپن در شوک و بهت زلزله، سونامی و وضعیت هسته‌ای اضطراری به سر می‌برد. زیرساخت‌ها ویران شده زندگی‌های از دست‌رفتهٔ زیادی مانده بود. سیستم‌های خنک‌کنندهٔ رآکتورهای هسته‌ای نیروگاه بر اثر زلزله و سونامی آسیب دیده بودند و تلاش‌ها  برای کنترل رآکتورها کافی نبود و اوضاع بدتر هم شد. دو روز پس از سخنرانی امپراتور، آژانس امنیت هسته‌ای دولت ژاپن سطح بحران فوکوشیما را بالاتر اعلام کرد. در ماه آوریل همان سال آژانس سطح خطر را برای آخرین بار بالاتر برد و آن را به بالاترین درجهٔ مقیاس به‌روز کرد. تنها حادثهٔ هسته‌ای ۷ درجه‌ای که تا آن زمان رخ داده بود فاجعهٔ چرنوبیل در سال ۱۹۸۶ در اوکراین کنونی بود. افزایش سطح بحران دیگر محدود به ژاپن نبود و نگرانی‌های بین‌المللی را به همراه داشت چرا که با افزایش احتمال ذوب هسته‌ای، محدودهٔ فاجعه تغییر کرده بود. مشکل دیگر فقط مشکل ژاپن نبود پیامدهای ناشی از بحران هسته‌ای ممکن بود بسیاری از مناطق جهان را به خطر بیندازد. رسانه‌های بین‌المللی به این ترس دامن زدند. کشورهای زیادی در مورد عمر نیروگاه‌های هسته‌ای کشورشان ابراز نگرانی کرده‌اند و در مورد تدابیر ایمنی لازمِ به کار گرفته‌شده و عمر ایمن نیروگاه‌های هسته‌ای دچار تردید شده‌اند. برخی تا آن‌جا پیش رفتند که پیش‌بینی کردند ذوب هسته‌ای در فوکوشیما به صنعت هسته‌ای برای همیشه پایان خواهد داد.

این اثر به فجایع سه‌گانهٔ سال ۲۰۱۱ در ژاپن و تحولاتی که در ژاپن و همین‍طور سرتاسر جهان ایجاد کرد، می‌پردازد. فجایعی که بحث‌های جهانی در مورد ایمنی انرژی هسته‌ای را متحول ساخت و هم‌چنین موجب شد کشورهای بیشتری در آمادگی‌شان نسبت به بلاهای طبیعی تجدیدنظر کنند. بحث‌های جهانی در مورد ایمنی انرژی هسته‌ای را بسیار تغییر داد. افزون بر این، این فجایع طبیعی موجب شد کشورهای بیشتری به بازبینی آمادگی‌شان در برابر بلایا بپردازند. چشم‌اندازهایی از تاریخ معاصر جهان: فوکوشیما؛ بلایای طبیعی و ذوب هسته‌ای سال ۲۰۱۱ ژاپن پیش‌زمینه‌ای در مورد بلایای طبیعی و ذوب هسته‌ای فراهم می‌کند و به‌تفصیل تأثیرات آن‌ها در جهان امروز را شرح می‌دهد.

خواندن کتاب فوکوشیما را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

این کتاب را به علاقه‌مندان به تاریخ ژاپن پیشنهاد می‌کنیم.

بخشی از کتاب فوکوشیما

«گزارش تلخی از زیرساخت‌های ویران‌شده و زندگی‌های ازدست‌رفته پیش روی ماست. از امروز صبح، ژاپن دیگر کشوری است که با تصاویر ارزیابی می‌شود نه با اعداد و ارقام. گویندگان تلویزیون برای گزارش چیزی که ممکن بود به یکی از فاجعه‌بارترین حوادث کشور بعد از جنگ جهانی دوم تبدیل شود، به منظور احتیاط در برابر پس‌لرزه‌ها با کلاه ایمنی در مقابل دوربین ظاهر می‌شوند. مردم توکیو فیلم‌هایی از تکان‌تکان خوردن آسمانخراش‌های مرکز شهر و شاهدانی که در حال فریاد کشیدن هستند در یوتیوب به اشتراک گذاشته‌اند.در گزارش‌های اولیه از بخش‌هایی از کشور که بیشترین آسیب را دیده‌اند به کمک‌رسانی‌های عمده‌ای که در پیش است اشاره می‌شود. بخش عمده‌ای از شهر کسِنوما در شمال کشور در آتش می‌سوزد. مقامات ژاپنی اعلام کرده‌اند ارتباط آن‌ها با چهار قطار قطع شده است. پلیس محلی گزارش داده در منطقه‌ای از سندای، مرکز استان میاگی و نزدیک‌ترین منطقهٔ پرجمعیت شهری به مرکز زلزله، ۲۰۰ تا ۳۰۰ جسد پیدا شده است. نائوتو کان, نخست‌وزیر, خطاب به ملت گفت دولت «هر کاری را که ممکن باشد برای کاهش خسارت‌ها» انجام خواهد داد. او خواستار کمک‌های بین‌المللی و همچنین کمک‌های مردم ژاپن به یکدیگر شد. «ما از مردم ژاپن می‌خواهیم روحیهٔ برادری از خود نشان دهند و برای کمک به خانواده و همسایگان خود به‌سرعت اقدام کنند.» در سراسر کشور حمل‌ونقل متوقف شده و شبکه‌های تلفن همراه از کار افتاده‌اند. ناریتا, فرودگاه بین‌المللی اصلی توکیو، بیشتر پروازهای بعدازظهر جمعه را متوقف کرده است. کارگران سرگردان در مرکز شهر توکیو اطراف تلویزیون‌ها تجمع کرده و بازپخش تصاویر شبکهٔ اِن‌اچ‌کی را که پی‌درپی تکرار می‌شوند تماشا می‌کنند: رقص آهستهٔ آسمانخراش‌های توکیو و امواجی که به ساختمان‌ها یورش می‌برند. تصاویر تلویزیونی دیوارهایی از موج‌های سربه‌فلک‌کشیده را نشان می‌دهند که به سمت ساحل می‌تازند، خودروها را به درون خود می‌کشند و کشتی‌ها را به خشکی پرت می‌کنند.مردم در فروشگاه‌های مواد غذایی و خواربارفروشی‌ها ازدحام و قفسه‌ها را خالی می‌کنند. دولت از شهروندان خواسته ذخایر آذوقهٔ خود را حفظ کنند. در عین حال ساکنان مناطق شمالی کمبودها را گزارش می‌دهند.

این فجایع همچنین زنگ بیدارباشی بود که به جهان هشدار داد حوادث غیرمترقبه (یا «قوهای سیاه») رخ می‌دهند و کشورهایی که درگیر برنامه‌ریزی برای حوادث احتمالی هستند باید برای حوادث بسیار مخرب‌تر آماده باشند. در سطح بین‌المللی، غبار رادیواکتیو ناشی از ذوب هسته‌ای در فوکوشیما نتایج متفاوتی به همراه داشت. بلافاصله پس از حادثه برخی از دولت‌ها برنامه‌هایی برای کاهش تدریجی انرژی هسته‌ای خود اعلام کردند، اما برخی دیگر به برنامه‌ریزی هسته‌ای خود ادامه دادند (اگرچه احتمالاً همهٔ نیروگاه‌های هسته‌ای در سراسر جهان با توجه به حادثهٔ فوکوشیما به سازوکارهای امنیتی خود توجه جدی‌تری نشان دادند). فاجعهٔ ژاپن همچنین به سرمایه‌گذاری در زمینهٔ راهبردهای کاهش خطر بلایا نیروی دوباره بخشید.»

نظری برای کتاب ثبت نشده است
بریده‌ای برای کتاب ثبت نشده است

حجم

۱٫۷ مگابایت

سال انتشار

۱۴۰۱

تعداد صفحه‌ها

۱۸۳ صفحه

حجم

۱٫۷ مگابایت

سال انتشار

۱۴۰۱

تعداد صفحه‌ها

۱۸۳ صفحه

قیمت:
۶۹,۰۰۰
۴۱,۴۰۰
۴۰%
تومان