دانلود و خرید کتاب طرح و نقشه ای برای شادکامی پل دولان ترجمه بهنام شهائی
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب طرح و نقشه ای برای شادکامی اثر پل دولان

کتاب طرح و نقشه ای برای شادکامی

نویسنده:پل دولان
دسته‌بندی:
امتیاز:
۳.۱از ۱۷ رأیخواندن نظرات

معرفی کتاب طرح و نقشه ای برای شادکامی

کتاب طرح و نقشه ای برای شادکامی؛ جست‌وجوی ‬خوشی و هدفمندی‌ ‬در ‬زندگی ‬روزمره نوشتهٔ پل دولان و ترجمهٔ بهنام شهائی است و انتشارات ترجمان علوم انسانی آن را منتشر کرده است. بهترین، به‌روز و بی‌کم‌وکاست. اگر به دنبال کتابی دربارهٔ شادکامی هستید، همین کتاب را بخوانید. حرف دولان این است که خوشی و هدفمندی دو رکن سازندهٔ شادکامی هستند.

درباره کتاب طرح و نقشه ای برای شادکامی

چه چیزهایی ما را شادکام می‌کنند؟ پول بیشتر؟ شغل بهتر؟ وقت‌گذرانی با خانواده؟ تجربه‌های جدید؟ ورزش‌کردن؟ تحقیقات روان‌شناسان دربارۀ شادکامی عمدتاً بر این مسئله متمرکز بوده است که کدام ورودی‌ها، از قبیل پول و شغل و روابط، با خروجیِ شادکامی همراه می‌شوند. اما پل دولان، استاد علوم رفتاری در مدرسۀ اقتصاد و علوم سیاسی لندن، بر این باور است که در «علم شادکامی» باید فرایندی را بررسی کنیم که این ورودی‌ها را به خروجی شادکامی پیوند می‌زند: فرایند اختصاصِ توجه به هر عامل. او در کتاب طرح و نقشه ای برای شادکامی ابتــدا مفهــوم شادکامی و علل آن را واکاوی می‌کند و جایگاه خوشی و هدفمندی را در این مفهوم برجسته می‌سازد. سپس، در بخش دوم کتـاب، سه مرحلۀ پیاده‌سـازی شادکامـی، یعنی تصمیم‌گیــری، طراحـی و انجام‌دادن، را توضیـح می‌دهـد و راه‌هایی پیشنهـاد می‌دهـد که بتوانیـم زندگی خـود را به شکلی تازه بازسازی کنیم.

خیلی از کتاب‌هایی که دربارهٔ موضوع شادکامی نوشته شده‌اند بدون هیچ تعریفی از آن به ما دستور می‌دهند که برای رسیدن به شادکامی بیشتر چه باید کرد. اما لازمهٔ جست‌وجوی شادکامی این است که بگویید در وهلهٔ نخست چه چیزی باید جست‌وجو شود. در همین راستا، فصل ۱ شادکامی را به‌مثابهٔ «تجربه‌های خوشی و هدفمندی در گذر زمان» تعریف می‌کند.

فصل ۲، به‌کمک تعریف فوق، چند پژوهش تازه را معرفی خواهد کرد که در آنجا آدم‌ها دربارهٔ شادکامیِ حاصل از فعالیت‌های روزانه‌شان حرف می‌زنند. همچنین آن پژوهش‌ها به ما خواهند گفت که خوشیِ فعالیت‌هایی مانند تماشای تلویزیون با هدفمندی فعالیت‌هایی مانند کارکردن فرق دارد. فصل ۳ بهترین و شاید تنها راه فهمِ واقعی علل شادکامی را تبیین می‌کند. مؤلفه‌هایی مانند درآمد و لکنت زبان مستقیماً باعث شادکامی یا ناشادکامی نمی‌شوند، بلکه توجه‌کردن به این مؤلفه‌هاست که نتیجهٔ شادکامی را تعیین می‌کند. نویسنده در اینجا ایدهٔ «فرایند تولید شادکامی» را معرفی خواهد کرد: آمیخته‌ای از اقتصاد و روان‌شناسی که طرز فکرمان را دربارهٔ شادکامی و نیز شیوهٔ افزایش آن تغییر دهد. فصل ۴ موانع سه‌گانهٔ توجه را، که سدّ راه تصمیم‌های شادی‌آور می‌شوند، بررسی می‌کند.

وقتی می‌خواهید شادکام‌تر باشید، باید خودتان را در فرایند تخصیص مجدد توجه بیندازید؛ این کار را از سه منظرِ متفاوت اما مرتبط می‌توان دنبال کرد: تصمیم‌گیری، طراحی و انجام‌دادن. فصل ۵ نشان می‌دهد که اگر تصمیم بگیرید بر چیزهای شادکام‌کننده (شغل، برنامهٔ عصرگاهی و غیره) تمرکز کنید، چطور می‌توانید موانع توجه به شادکامی را از میان بردارید. فصل ۶ به این موضوع می‌پردازد که چطور می‌توانید محیط اطرافتان را در راستای شادکامی‌تان طراحی کنید، بی‌آنکه خیلی به آن فکر کنید، مانند وقتی که صفحهٔ خاصی را به‌عنوان صفحهٔ جست‌وجوی اصلی اینترنتی‌تان تنظیم می‌کنید. فصل ۷ نشان می‌دهد که هرگاه به هر فعالیتی، مثلاً گفت‌وگو با دوستان، کاملاً توجه کنیم، شادکام‌تر می‌شویم. مؤثرترین راه‌های شادکامی مستلزم پیوندزدن سه عنصر فوق هستند و فصل ۸ نحوهٔ پیوند تصمیم‌گیری، طراحی و انجام‌دادن را دربارهٔ دو رفتارِ مجزا مثال می‌زند که امیدوارم به درد خیلی از خوانندگان کتاب بخورد: چطور کمتر اهمال‌کاری کنیم و چطور به دیگران کمک بیشتری کنیم. حتی اگر این رفتارها مستقیماً شامل حالتان نشوند، درس‌ها و عبرت‌هایی وجود دارند که می‌توانید آن‌ها را در سایر رفتارهای موردنظرتان به کار بگیرید. اما ابتدا بیایید به جزئیات هر یک از این عناصر سه‌گانه بپردازیم.

خواندن کتاب طرح و نقشه ای برای شادکامی را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

این کتاب را به دوستداران کتاب‌های موفقیت و خودیاری پیشنهاد می‌کنیم.

بخشی از کتاب طرح و نقشه ای برای شادکامی

«ما با سرعت خوبی در حال جمع‌آوری داده‌های شادکامی هستیم و مطالب زیادی (به‌ویژه دربارهٔ خوشی و هدفمندی فعالیت‌های مختلف) دستگیرمان می‌شود. البته دانسته‌هایمان دربارهٔ اینکه آدم‌ها زندگی را چطور ارزشیابی می‌کنند باز بیش از این است که آدم‌ها در زندگی‌شان چه احساساتی را تجربه می‌کنند. دربارهٔ برخی از عوامل مؤثر بر شادکامی، تأثیر ارزشیابی‌ها و تجربه‌ها یکسان است: برای مثال، قدبلندها ارزشیابی‌های مثبت‌تری دربارهٔ زندگی دارند و تجربه‌های هیجانیِ بهتری را ابراز می‌کنند. این اثر تا حدودی به این دلیل است که قدبلندها معمولاً تحصیلات بالاتری دارند و پول بیشتری درمی‌آورند. در ضمن خودِ این‌ها شاید به این دلیل باشد که قدبلندها تغذیه و سلامتی بهتری در کودکی داشته‌اند و به همین سبب می‌توانند در بزرگ‌سالی از پتانسیل کامل جسمی و ذهنی‌شان بهره‌مند شوند. همچنین، تأثیر بلندقدی بر ارزشیابی‌ها و احساسات مثبت می‌تواند به این دلیل باشد که مردم فکر می‌کنند قدبلندها نسبت به قدکوتاه‌ها آدم‌هایی باهوش‌تر و قوی‌تر هستند، که خودِ این تلقی تأثیری غیرمستقیم بر کلیت زندگی افراد دارد، درست مانند اینکه احتمال زیادی هست که افراد جذاب پس از مصاحبهٔ شغلی به استخدام درآیند. 

درمجموع، شرایط زندگی (درآمد، وضعیت تأهل، سن و غیره) بیشتر برای «ساحت ارزشیابی‌کننده» اهمیت دارد و اقدامات و رفتارها بیشتر برای «ساحت تجربه‌کننده». بیکاری را در نظر بگیرید؛ می‌دانیم بیکارها در مقایسه با شاغلان رضایت کمتری از زندگی دارند. همچنین می‌دانیم که غمگینی بیکارها در لحظهٔ مبادرت به فعالیت‌هایی مانند خرید، مسافرت و معاشرت بیش از شاغلان است. باوجوداین، بیکاری تأثیر چندانی بر پاسخ‌های روش بازسازی روز ندارد، چراکه وقت‌گذرانی در محل کار چندان خوشایند نیست. البته داده‌های آلمانی روش بازسازی روز نشان می‌دهد که کار اتفاقاً مایهٔ احساس هدفمندی است.

یا ازدواج را در نظر بگیرید؛ مرور پژوهش‌ها تأثیر مثبت ازدواج بر رضایت از زندگی را نشان می‌دهد. اما اگر به شیوهٔ استفادهٔ متأهل‌ها از وقت بنگریم، می‌بینیم که شادکامی خانم‌های متأهل بیش از خانم‌های مجرد نیست. همچنین به نظر می‌رسد خانم‌های متأهل عمدتاً از گفت‌وگوی خودمانی لذت می‌برند: همسرم، لِس، از تماشای تلویزیون با من لذت می‌بَرد، زیرا در آن اوقات با هم دربارهٔ چیزی که می‌بینیم گپ می‌زنیم. اما مجردان خوشبخت اوقات فراغت بیشتری دارند و ظاهراً خوب از آن استفاده می‌کنند. البته قبول دارم که همهٔ این آمارها به‌شکل میانگین هستند. همچنین دیده‌ام شادکام‌ترین زوج‌ها کسانی‌اند که به یک اندازه کنار هم و دور از هم وقت می‌گذرانند و با این کار هم از وقت «مشترک» و وقت «شخصی» بهره می‌برند و هم کمتر وقت می‌کنند روی اعصاب یکدیگر رژه بروند.»


نظرات کاربران

کاربر ۲۴۶۶۲۰۹
۱۴۰۲/۰۶/۱۷

به جز صفحات ابتدایی کتاب که راهکار توجه به خوشی و هدفمندی را بیان کرده، در سایر فصل‌ها راهکار تازه ای مطرح نکرده و مطالبش اصلا خواننده را جذب نمیکنه و حتی خسته کننده است.

نویده
۱۴۰۳/۰۱/۰۳

مطالب بیان شده در کتاب طرح و نقشه ای برای شادکامی بسیار کامل و کاربردی بودند. خصوصا رفرنس دهی شان به مطالب علمی انجام شده و مقالات چاپ شده در ژورنالهای معتبر خیلی جالب بود. فقط یه نکته ای که

- بیشتر
Dana
۱۴۰۲/۰۳/۲۸

کاش pdf کتاب ها رو هم قرار می دادید.چون خیلی مواقع فونت و نظم و نسق یک انتشارات به مذاق خوانندگان آن نشر خوش می آید و دوست دارند هر کتابی را با همان ویژگی های اصلی نسخه ی چاپی

- بیشتر
بریده‌هایی از کتاب
مشاهده همه (۷۰)
هر کاری هم می‌کنید، به خودتان سخت نگیرید، زیرا فشار به خودتان برای متفاوت‌بودن هیچ‌وقت جواب نمی‌دهد. یکی از مؤثرترین راه‌ها برای اینکه کاری کنید دیگران باب میلتان عمل کنند این است که احساس آزادی به آن‌ها بدهید. اگر احساس جبر کنند، احتمال زیادی هست که مقاومت کنند.
کاربر ۲۸۳۵۶۵۳
بازخورد کمک می‌کند تا تصمیم بگیرید چه چیزی را به فرایند تولید وارد کنید و رفتار را هم در بین راه تغییر دهید.
مهسا
«بزرگ‌ترین منشأ بدبختی‌ها و اختلالات در زندگی انسان ظاهراً اعطای امتیاز بیش‌ازاندازه به تفاوت یک موقعیتِ موقت با موقعیت موقت دیگر است».
مهسا
نتیجه می‌گیریم که به هر چیزی هم می‌رسید، سعی کنید به قسمت‌های خوبش توجه داشته باشید.
مهسا
کمبودِ منابعِ توجه به این معناست که باید دربارهٔ اینکه به چه چیز و چطور توجه کنید تصمیم‌های بهتری بگیرید. اگر آن‌طور که باید و شاید شادکام نیستید، معلوم می‌شود که توجهتان را درست تخصیص نمی‌دهید. وقتی توجهتان را به‌نحوِ احسن تخصیص دهید، به بالاترین سطح شادکامی می‌رسید. این ایده ک
کاربر ۲۸۳۵۶۵۳
اینجا، پندِ ساده‌ای وجود دارد: بزنید بیرون. اگر به محیط بیرون دسترسی ندارید (یا حتی اگر دارید)، چند گیاه بخرید یا آکواریوم نصب کنید؛ هر دوی این‌ها به کاهش استرس کمک می‌کنند.
مهسا
نپذیرفتنْ نشانهٔ درونی‌سازی احساس شرمندگی است و بعدها این احساس به هیجان‌های منفی دیگری منجر می‌شود که راه تغییر رفتار را می‌بندند.
مهسا
در ظاهر قضیه هم که شده، تمایل ما باید به‌سمت چیزهایی باشد که باعث شادکامی می‌شوند.
مهسا
وقتی حساب بانک اخلاقتان با کسری مواجه باشد، باید با «تطهیر اخلاقی» برای خودتان اعتبار جمع کنید.
مهسا
آزمایش‌ها به بهترین شکل نشان می‌دهند که هرگاه به جنبه‌ای از محیط توجه کنید، به جنبه‌های دیگرش توجه نمی‌کنید. چنین چیزی می‌تواند به غفلت موقعیتی منجر شود، یعنی بر جنبه‌ای از محیطتان چنان تمرکز می‌کنید که تصویر بزرگ‌تر را نمی‌بینید.
مهسا

حجم

۵۸۴٫۴ کیلوبایت

سال انتشار

۱۴۰۱

تعداد صفحه‌ها

۲۷۲ صفحه

حجم

۵۸۴٫۴ کیلوبایت

سال انتشار

۱۴۰۱

تعداد صفحه‌ها

۲۷۲ صفحه

قیمت:
۵۹,۰۰۰
تومان